پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

ترکیه پذیرای پناهندگان و مهاجرین بسیاری از 192 کشور مختلف جهان است. این افراد در کمال صلح و آرامش و در هماهنگی کامل با مردم ترکیه در این سرزمین پهناور زندگی می کنند. در سایه این انسان ها که از چهار گوشه جهان به ترکیه آمده و ترکیه را برای زندگی انتخاب کرده اند، بر غنای فرهنگی و آداب زندگی اجتماعی ترکیه بیش از پیش افزوده شده است.

استانبول سرا در این نوشته سعی دارد تا در رابطه با قوانین اجتماعی و اینکه به هنگام زندگی در بطن جامعه ترک، در مکان های مختلف کدام رفتارها را از خود نشان دهیم، به ارائه اطلاعات می پردازد، با ما همراه باشید.

قوانین و قواعد اجتماعی

انسان یک موجود اجتماعی است و نمی تواند به تنهایی زندگی کند. اما زندگی اجتماعی در کنار یکدیگر نیز قوانین و قواعد خاص خود را دارد. این قوانین باعث می شود تا انسان ها زندگی اجتماعی خود را بر مبنای احترام استوار کرده و با افزایش صبر و تحمل نسبت به یکدیگر و بر اساس خوشبینی از زندگی در کنار هم لذت ببرند.

قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

برخی آداب معاشرت عمومی در زندگی اجتماعی که در ترکیه باید به آنها توجه کنید:

• اگر می خواهید با فردی که وی را از نزدیک نمی شناسید، برای اولین بار گفتگو کنید، قبل از هر چیز باید سلام دهید، این کار باعث می شود تا برقراری ارتباط آسان شود،

• گفتن کلماتی نظیر “لطفا” و “تشکر می کنم” نشانه ادب و احترام شماست.

• در رابطه با مسایل خصوصی باید با صدای بسیار آرام و در محیط های به دور از ازدحام و شلوغی به نحوی که دیگران را ناراحت نکند، سخن بگویید.

• در مسیرهایی نظیر پل یا راه باریک که محل عبور انسانهاست، نباید به شکلی که مانع عبور دیگران شود، ایستاد و یا منتظر ماند.

• به هنگام استفاده از توالت عمومی، باید مکان به شکلی تمیز ترک شود. از انداختن هر گونه آشغال و یا دستمال کاغذی در توالت خودداری کنید.

• از انداختن آشغال در مکان های عمومی نظیر راه ها، پارک ها و محیط هایی که برای پیک نیک در نظر گرفته شده، باید خودداری گردد.

• به هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی و یا پیاده شدن از آنها، اولویت همیشه با سالمندان، معلولین و زنان حامله است. در داخل وسایل نقلیه عمومی باید به سالمندان، معلولین و زنان حامله برای نشستن جا داد.

• در داخل وسایل نقلیه عمومی نباید با صدای بلند حرف زد و باعث ناراحتی دیگران شد. به هنگام نشستن در داخل وسیله نقلیه نباید با به عقب خواباندن صندلی باعث ناراحتی مسافر صندلی عقب شد.

قوانینی که در سازمانها و ادارات دولتی باشد آنها را مراعات کنید:

قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

برای اینکه نظم سازمان ها و نهادهای رسمی به هم نخورد و پرسنل مشغول خدمت به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند، باید از قوانین زیر تبعیت کرد:

• اگر سازمان و یا نهاد مربوطه بر اساس سیستم وقت قبلی کار می کند، لازم است که حتما وقت قبلی گرفته شود و به موقع در ساعت مقرر در مکان مشخص حاضر شوید.

• سازمان ها و نهادهای رسمی خارج از ساعات اداری کار نمی کنند. اگرچه ساعات کاری مؤسسات مختلف می تواند متفاوت باشد، اما اکثراً آنها بین ساعت 08:00 صبح الی 17:00 عصر کار می کنند.

• هنگام مراجعه به یک نهاد رسمی ابتدا باید به بخش اطلاعات مراجعه کنید. به پرسنل مشغول به کار در باجه اطلاعات دلیل مراجعه خود را توضیح دهید، در صورت درخواست مامور مربوطه می توانید با دادن کارت شناسایی خود وارد موسسه شوید.

• در برخی از موسسات لازم است که حتما شماره نوبت دریافت کنید.

• به هنگام انتظار برای نوبت، بهتر است با صدای بلند با تلفن و یا کسی که همراه شماست، صحبت نکنید.

• به هنگامی که یکی از کارکنان سعی در کمک به شما دارد و موردی را برای شما توضیح می دهد، بهتر است با دقت به او گوش دهید و حرف او را قطع نکنید. پرسنل مربوطه را به طور غیر ضروری مشغول نکنید.

• دادن هدیه، انعام یا رشوه به کارکنان در قبال کاری که انجام می دهند، ممنوع است.

• از درخواست مواردی که مطابق مقررات نیست و اصرار در مورد آنها خودداری کنید.

قوانینی که در اماکن عمومی باید آنها را مراعات کنید:

برای داشتن زندگی بهتر در کنار همسایگان، همه باید قوانین زندگی مشترک را رعایت کنند. روابط همسایگی و حرمت همسایگی در ترکیه بسیار مهم است.

قوانینی که در اماکن عمومی ترکیه باید آنها را رعایت کنید

مواردی که باید به هنگام زندگی در ترکیه به آنها دقت کنید، عبارتند از:

• در ترکیه، ساعات عصر، شب و صبح زود در روزهای وسط هفته و نیز کلیه ساعات روز یکشنبه، روز تعطیل و استراحت است، بنابراین در این ساعات و روزها باید از کارهایی نظیر استفاده از جاروبرقی، لباسشویی، انجام تعمیرات در داخل خانه، اسباب کشی، گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند که باعث ایجاد سر و صدای زیاد و ناراحتی همسایگان می شود، خودداری کنید.

• تکان دادن هر چیزی نظیر سفره غذا، فرش، موکت، پتو، لحاف و نظایر آن به منظور تمیز کردن آنها از پنجره ها و نیز بالکن ها کار درستی نیست، زیرا گرد و غبار و آشغال ان باعث ناراحتی همسایه طبقه پایین می شود. کشیدن سیگار در راهرو و یا راه پله داخل آپارتمان کار درستی نیست. انداختن ته سیگاری از پنجره یا بالکن به بیرون، باعث کثیف شدن اطراف می شود و کار نادرستی است.

• باز نگه داشتن درب ورودی آپارتمان به منظور جریان پیدا کردن هوا از نظر امنیتی کار درستی نیست.

• برای تمیزی و نظافت آپارتمان و محوطه بیرونی آن نظیر باغچه باید همه همسایگان حساسیت لازم را به خرج دهند.

• آن دسته از افرادی که از حیوانات خانگی نظیر سگ و یا گربه در داخل خانه نگهداری می کنند، باید کثافت و آشغالهای متعلق به حیواناتشان را خودشان از داخل آپارتمان یا دیگر مکان های عمومی تمیز کنند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

مالیات بر اجاره یا استوپاژ چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر اجاره یا استوپاژ چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر اجاره یا استوپاژ چیست و چگونه محاسبه می شود؟ مالیات تکلیفی (Stopaj vergisi) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 17 =