سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

عمارت اسما سلطان استانبول

عمارت اسما سلطان استانبول  

اگر برای تعطیلات برنامه سفر به استانبول را ریخته‌اید و یا اکنون در تور استانبول به سر می‌برید باید بدانید که یکی از مجلل‌ترین سالن‌های برگزاری مراسم جشن در شهر استانبول، عمارت اسما سلطان استانبول می‌باشد که مطمئناً برای گردشگران دیدار از این عمارت جذاب و باشکوه جالب‌توجه خواهد بود. به‌ویژه این‌که این عمارت در تاریخ خود حوادث و فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده و سرگذشت جالبی نیز دارد.

 

اسما سلطان (Esma Sultan) یکی از دختران محبوب پادشاه بزرگ عثمانی، سلطان عبدالعزیز بوده است که در سال ۱۸۷۳ در کاخ دلما باهچه استانبول متولدشده است. عمر سلطنت سلطان عبدالعزیز چندان دوام نیاورد و او خیلی زود از سلطنت خلع گردیده و پسر عمویش جایگزین وی شد که این اتفاق زمانی رخ داد که اسما سلطان تنها سه سال داشت. پس از آن بنا به قوانین حرم‌های سلطنتی در دوره حکومت عثمانی، اسما سلطان را به همراه مادرش به حرم سلطنتی در کاخ ییلدیز استانبول که به کاخ سلطان عبدالحمید شهرت داشت فرستادند.

وی در سن ۱۶ سالگی بود که با یکی از مقامات مهم و چهره‌های سیاسی آن زمان، مهمت پاشا ازدواج کرد که جشن عروسی باشکوهی برای وی در مسجد اورتاکوی برگزار شد و یکی از پیشکش‌های این عروسی برای اسما سلطان عمارتی بود که بعدها به نام عمارت اسما سلطان استانبول مشهور و شناخته شد. پس از مرگ اسما سلطان در سال ۱۸۹۹ سلطان عبدالحمید دوم این عمارت را باز پس گرفته و آن را به یکی از دخترهای خود، به نام سمیل سلطان (Cemile Sultan) اهدا نمود. پس از درگذشت وی نیز عمارت اسما سلطان استانبول در اختیار دختر او فاطما حنیم سلطان گذاشته شد.

درنهایت امر عمارت اسما سلطان استانبول در سال ۱۹۱۵ از حکومت عثمانی باز پس گرفته شد و در سال ۱۹۱۸ به عنوان مدرسه‌ای یونانی، در سال ۱۹۲۲ به عنوان یک انبار تنباکو و تا زمانی که طی یک آتش‌سوزی بزرگ در سال ۱۹۷۵ دچار آسیب‌دیدگی شدید شد به عنوان انبار و کارگاه نجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مجموعه هلدینگ مرمره عمارت اسما سلطان استانبول را در دهه ۱۹۹۰ میلادی خریداری کرده و ساختار اصلی و روح این عمارت باشکوه را تا چای ممکن حفظ کرد. در سال ۲۰۰۱ عمارت اسما سلطان استانبول زیر نظر پروژه فیلیپ روبرت کاملاً بازسازی و محکم سازی شد و علاوه بر تغییر دکوراسیون و نمای داخلی آن به شکل ایام گذشته، به گونه محکم سازی شد که تا سالیان سال بتوان از این عمارت بهره برداری مفید نمود.

بازدید از عمارت اسما سلطان استانبول

بی شک عمارت اسما سلطان استانبول یک مکان فوق العاده و رؤیایی برای برگزاری جشن‌ها خصوصاً جشن عروسی خواهد بود و این عمارت زیبا برای این منظور نیز اجاره داده شده و یکی از مجلل‌ترین مکان‌ها برای برگزاری چنین مراسم‌هایی خواهد بود. نمای زیبا از رودخانه، امکان تماشای یک غروب سحرانگیز از خورشید و … همه باعث شده‌اند که عمارت اسما سلطان استانبول محبوبیت زیادی داشته باشد. سرویس‌های ارائه‌شده در این تالار و عمارت بزرگ نیز بسیار ویژه و منحصربه‌فرد است و به شما امکان تجربه یک محیط و فضای سلطنتی را می‌دهد.
البته استفاده از عمارت اسما سلطان استانبول بسیار پرهزینه بوده و یکی از گران‌ترین سالن‌ها در استانبول محسوب شده که بر اساس استانداردهای بین‌المللی اداره می‌شود.

نحوه دسترسی به عمارت اسما سلطان استانبول 
برای بازدید از عمارت اسما سلطان استانبول بهترین راه استفاده از سرویس‌های خطوط اتوبوس شهری و پیاده شدن در ایستگاه اورتاکوی است.
منطقه‌ای که عمارت اسما سلطان استانبول در آن واقع شده یکی از مناطق تاریخی و جذاب استانبول است که مطمئناً دیدار از آن برای شما جذابیت خواهد داشت. در حین تور استانبول اگر قصد بازدید از این عمارت باشکوه را داشتید می‌توانید همزمان به مسجد اورتاکوی، عمارت آتیکه سلطان و بسیاری بناهای تاریخی دیگر هم دیدن کنید. به علاوه کافه‌ها و رستوران‌های خوبی در محدوده عمارت وجود دارد که می‌توانید لذت چشیدن طعم انواع غذای ترکی را در آنجا تجربه نمایید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی عمارت اسما سلطان استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =