پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

شبه جزیره ی تاریخی در استانبول

شبه جزیره ی تاریخی در استانبول

این شبه جزیره ی تاریخی را که هر روزه، با موزه ها و آثار تاریخی بیشمارش، میزبان توریست های داخلی و خارجی بسیاری است، می توان مروری بر هزاران سال از تاریخ استانبول دانست و خلاصه ای از تمام آن ها را در این شبه جزیره ی تاریخی یافت.

در گذشته های دور کاهن غیب گوی یونانی، این شبه جزیره را برای احداث شهری برای یونانی ها نشان داده و کنستانتین، امپراطور بیزانس، پایتخت امپراطوری خود را در این مکان بنا نهاده و کلید شهر را در همین بخش به فاتیح سلطان محمد اعطا کرده است. شکوه و عظمت امپراطوری ها، سلطنت پادشاهان و شروع تمام عصیان ها، همواره در این بخش رقم خورده و دست یابی به این شبه جزیره در طول قرن ها، همواره جزءِ آرزوهای امپراطوران و پادشاهان بوده است. به این شبه جزیره ی تاریخی که علاوه بر تاریخ استانبول، شاهد بخشی از تاریخ دنیا نیز بوده است، خوش آمدید.

اولین مکانی که هر توریست داخلی و خارجی، مورد بازدید قرار می دهد، شبه جزیره ی تاریخی استانبول است. وقتی وارد این شبه جزیره که مروری بر حوادث تاریخی هزاران ساله است، می شوید، می توانید اماکن تاریخی مهمی نظیر: مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، آب انبار yerebatan(یِرِباتان)، موزه ی باستان شناسی، قصر topkapi (توپکاپی) و مسجد سلیمانیه را ببینید که در کل دنیا دارای شهرت بسیار هستند و به بازدید از کلیساها، مساجد و خانه های بسیار قدیمی استانبول در هالیچ، فنر و بالات بپردازید.

میدان Eminönü(اِمینونو): میدانی سرزنده در شهر

اولین جایی که در این منطقه کشف می کنید، میدان اُمینونو است. صاحبان خانه های تنگه ی بسفر، مسافران شتاب زده ی کشتی های مسافربری، افرادی که در مقابل مسجد جدید در حال دانه ریختن برای مسافران هستند و کسانی که در حال خرید از بازار سرپوشیده و بازار مصری ها هستند، مناظری هستند که هرگز در این میدان عوض نمی شوند.

ایستگاه آغازین کشتی های مسافربری و اتوبوس های دریایی که تورهای سیاحتی و گردشگری را به جزیره ها، اوسکودار، کادیکوی و مناطق توریستی تنگه بسفر می برند، همین نقطه است و اتوبوس هایی که به سمت نقاط مختلف استانبول می روند، همواره از این میدان شروع به حرکت می کنند.

میدان سلطان احمد: مرکز توریستی استانبول

وقتی در میدان سلطان احمد که مرکز توریستی استانبول است، نگاهی به اطرافمان می اندازیم، با توریست هایی از سراسر دنیا مواجه می شویم. یقین داریم که در این میدان و قصر تاریخی، آب انبار، چشمه و ستون هایی که در چهار طرف این میدان تاریخی قرار گرفته اند، از اکتشافات تاریخی خود، لذت بسیار خواهید برد.

در سلطان احمد بسته به بودجه ی خود، می توانید در هتل ها و پانسیون های متنوعی اقامت کنید. وقتی گرسنه شدید می توانید به رستوران های واقع در خیابان های اطراف میدان و یا رستوران هایی که در سراسرِ جاده ی منتهی به Beyazıt(بایزید) قرار گرفته اند بروید و در آن جا انواع غذاهای ترکیه ای و یا غذاهای بین المللی را بچشید.

اگر می خواهید به هنگام بازگشت از استانبول برای دوستان و آشنایانتان سوغات و یادگاری بخرید، قطعا در بهترین مکان هستید. در این بخش مغازه های بسیاری به فروش هدایای سنتی، جواهرات و زیورآلات می پردازند.

همه چیز در انتظار کشف شما است

اگر بگوییم که در هیچ جای دنیا به جز محله سلطان احمد، میراث تاریخی، این چنین تو در تو و به هم نزدیک دیده نمی شوند، قطعا اغراق نکرده ایم. به همین دلیل برای این که بتوانید تمامی سلطان احمد را، آن چنان که باید، کشف کنید، دست کم دو روز را به آن اختصاص دهید. اما اگر بپرسید چطور و با چه ترتیبی، بهتر است به پیشنهادهای ما توجه کنید…

ساعات اولیه ی صبح را به قصر توپکاپی اختصاص دهید. گشت و گذار در این قصر که نمایشگر شکوه و عظمت امپراطوری عثمانی است، ممکن است کمی به طول بیانجامد. با بازدید از این قصر که در سال ۱۴۵۳ بعد از فتح استانبول، به دستور سلطان فاتیح محمد بنا شده، این فرصت را خواهید داشت که جزئیاتی از زندگی تجملاتی خاندان عثمانی را مورد بررسی قرار دهید.

 

محله توپکاپی

پس از بازدید از قصر، به پارکی واقع در میدان که در زمان امپراطوری رم به عنوان پیست اسب دوانی مورد استفاده قرار می گرفته بروید و هنگام استراحت در این پارک، اگر صدای نعل اسب هایی را شنیدید که صدها سال پیش در مسابقات اسب دوانی چهار نعل می دویده اند، هیچ تعجب نکنید.
بعد از این که به صدای اسب ها گوش سپردید، پیشنهاد می کنیم که به بازدیدِ دو تا از مهم ترین آثار تاریخی در افق استانبول، یعنی موزه ی ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد بروید. بدین ترتیب شکوه و احتشام دو امپراطوری بزرگ را، از بیزانس تا عثمانی، هم زمان تجربه خواهید کرد. اسرار نهان در معماری این دو اثر تاریخی مهم، هنوز هم کشف نشده است.برای برطرف کردن خستگی روز و خوردن غذا، حتما به کوفته پزی سلطان احمد بروید و تا وقتی که در سلطان احمد هستید، این غذای سنتی لذیذ را حتما بچشید.

با دیدن آب انباریرباتان که در قرن ششم به منظور تامین آب امپراطوری بیزانس احداث شده است، متوجه خواهید شد که در زیرِ زمین استانبول نیز، زیبایی های بسیار وجود دارد. در این مکان که با فضای رازآلودش شمارا جادو می کند، می توانید به نوشیدن قهوه پرداخته و کمی استراحت کنید.

بازدید از مجموعه آثار اسلامی ترکیه نیز که نشانگر آثاری از زندگی روزمره ی عثمانی ها در صدها سال قبل تر است، می تواند بسیار جالب توجه باشد.همچنین بازدید از موزه ی باستان شناسی نیز، شمارا در این مسیر تاریخی، به زمان گذشته خواهد برد.از بازار آراسته می توانید برای دوستان و آشنایانتان، اشیای مختلفی به عنوان هدیه، فرش ها و گلیم های بسیار زیبا خریداری کنید.

وقتی مسجد سلطان احمد را پشت سر بگذارید و در مسیر تراموا پیش بروید، یعنی وارد پیاده راه بایزید شده اید. میدان بایزید با کبوترهای زیبا، آثار باستانی بی نظیر در کل دنیا و آثار تاریخی که در چپ و راست آن به چشم می خورند، شما را غافلگیر خواهد کرد.مسجد سلیمانیه و صحن آن که توسط یکی از معماران مشهور عثمانی، معمار سینان احداث شده و بخش های اطراف آن نیز، شما را به دوره ای دیگر خواهد برد.

عیوب، فنر و بالات

وقتی از استانبول به سمت هالیچ پیش می روید، بالات و فنر، شما را با چهره ای دیگر از استانبول آشنا خواهند کرد. این بخش که دارای بناهای قدیمی بسیار است، شما را با محله ها و خانه های قدیمی استانبول که قرن ها پیش، میزبان ارمنی ها و یهودی ها بوده اند و همچنان نیز ویژگی های منحصر به فردشان را حفظ کرده اند، آشنا خواهد کرد و شما را از نحوه ی زندگی اهالی استانبول در قدیم، آگاه خواهد کرد.برای دیدن هالیچ از بالا، که شاخ طلایی استانبول است، به قهوه خانه ی پیر لوتی بروید و همچنان که قهوه ترک می نوشید، لذت تماشای شبه جزیره ی تاریخی استانبول را نیز تجربه کنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 9 =