چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

رقص سماع را کجای استانبول ببینیم؟

رقص سماع را کجای استانبول ببینیم؟

درویش های چرخان استانبول

شاید امروزه رقص و سماع دراویش در استانبول به یک جاذبه تماشایی تبدیل شده باشد، اما ریشه این رسم به تصوف و فرمان مولوی بازمی‌گردد که در سال ۱۳۱۲ میلادی در شهر قونیه این فرقه را تاسیس کرد. صوفی‌ها پیروان شاعر ایرانی، اسلام‌شناس و عارف صوفی «جلال‌الدین محمد رومی» موسوم به مولوی هستند. امروزه رقص دراویش به یک جاذبه فرهنگی در ترکیه تبدیل شده و اجرای این رسم توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در مکان‌های مختلف سازمان‌دهی می‌شود.

درویش های چرخان چه افرادی هستند؟

درویش های چرخان نام خود را از جلال الدین رومی در سال (۱۲۰۷-۱۲۷۳) گرفتند، شاعر رازآلود و سوفی بزرگ. سوفی ها، رابطه ی نزدیکی با خدا دارند و رقص معروفی به نام Sema (رقص سماع) را انجام می دهند که هر کسی از توریست ها گرفته تا مردم بومی استانبول، می توانند در مراسم شرکت کرده و شاهد آن باشند. اگر چه ممکن است در نگاه اول کمی اغراق امیز و بیشتر شبیه یک نمایش به نظر برسد اما یک مراسم تمام عیار مذهبی است. اگر به استانبول سفر کردید و خواستید در مراسم رقص سماع شرکت کنید باید از هر گونه صحبت کردن، ترک کردن جا و گرفتن عکس با دوربین های فلاش دار بپرهیزید.

رقص سماع دراویش، یک نوع رقص کاملا عرفانی و روحانی و مقدس است و آن ها عقیده دارند که وقتی می چرخند با به یاد آوردن یک نام (Allah) می توانند جسم و روح خود را از او پر کنند و روح خود را با خدا یکی کنند. این افراد وقتی که می چرخند، یک دستشان به سمت آسمان و دست دیگرشان به سوی زمین است که سمبل وصل شدن و زمین و آسمان با روحشان به خداوند است.

کجای ترکیه بهترین جا برای دیدن این دراویش است؟
موزه ی گالاتا مولوی (Galata Mevlevi) یا Tekke ، مطمئنا معروف ترین مکان دیدن درویش های چرخان است. این موزه در نزدیکی منطقه ی Galipdede واقع شده است و هر یکشنبه، در ساعت ۷ بعدازظهر مراسم رقص سماع در آن شروع می شود و اگر بخواهید در آن شرکت کنید باید بلیط را از روز قبل تهیه کنید.

اگر نتوانستید خودتان را روز یکشنبه به این منطقه برسانید، می توانید در روز ۵ شنبه غروب به Tekke در منطقه فاتیح بروید. همچنین می توانید در کارگاه های درویش چرخان آنجا شرکت کنید، اگر چه گرانتر می شود و کمی هزینه دارد اما آنها همه چیز در باره ی این جشن را به شما توضیح می دهند. برای یادآوری باز هم بهتر است بگوییم این یک مراسم جدی و واقعی است و برای آنها اهمیت زیادی دارد و جای هیچ خنده و شوخی ای در آن نیست.

رقص سماع در استانبول

مولانا و رد پای او در رقص سماع

 

منبع:allaboutturkey.com

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =