جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد استانبول (Belgrad Forest) در سمت اروپایی استانبول از برترین جاذبه های تفریحی استانبول با فضای سرسبز و چشمه های آب معدنی فراوان قرار دارد.

جنگل بلگراد، جنگلی برگ‌ریز و زیبا در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول است. در دوران امپراطوری عثمانی مساحت این جنگل حدود ۱۳ هزار هکتار بود. اگرچه مساحت این جنگل به ۵۴۴۲ هکتار کاهش یافته اما هنوز هم کسانی را که برای اولین‌بار به جنگل بلگراد می‌آیند، با دیدن جنگل وسیع و درختان بلند و باستانی شگفت‌زده می‌کند.

جنگل بلگراد استانبول

پارک جنگلی چیلینگوز استانبول

در دوران سلطان سلیمان، جنگل بلگراد موقعیت استراتژیک مهمی داشت چون منبع اصلی تامین آب شهر محسوب می‌شد. امروزه بازدیدکنندگان قبل از رسیدن به این جنگل، زمانی که قنات‌های تاریخی را می‌بینند که در گذشته آب را به بخش‌های مختلف شهر می‌رساند، از عملکرد آن در گذشته آگاه می‌شوند. آب از چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد در جنگل به داخل شهر کانال‌کشی شده بود. با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد. امروزه در استانبول ۷ سد خمیده وجود دارد؛ با این حال طولی نمی‌گذرد که این سدها هم پاسخ‌گوی جمعیت این شهر نخواهد بود چون جمعیت استانبول به سرعت در حال رشد است.

گزارش تصویری اختصاصی استانبول سرا از جنگل بلگراد استانبول

وضعیت حفاظت‌شده‌ی جنگل از قرن ۱۶ اعمال شد و تا قرن ۲۰ ادامه یافت؛ چنین اتفاقی در تاریخ ترکیه کمیاب است. درختان بلوط بیشترین تعداد درختان این جنگل برگ‌ریز را تشکیل می‌دهد. بعد از آن، درختان توس شرقی، ممرز و شاه‌بلوط آناتولی عمده پوشش گیاهی جنگل بلگراد محسوب می‌شوند. به علاوه در این جنگل بیش از ۷۱ گونه‌ی پرنده و ۱۸ نوع پستاندار زندگی می‌کنند.

جنگل بلگراد استانبول

از زمانی که شکار در این جنگل ممنوع شده است، حیات وحش آن اوضعیت بهتری دارند. اگر در آرامش جنگل و به دور از کسانی که به پیک‌نیک آمده‌اند، قدم بزنید حتما صدای خش‌خش جانورانی مثل راسو را خواهید شنید که از روی شاخه‌های خشک عبور می‌کنند و روی برگ‌ها می‌خزند. ممکن است یک مار از کنار پای شما بخزد تا قورباغه‌ای را شکار کند. روباه‌ها و گرگ‌ها هم فقط در اواخر شب و دورافتاده‌ترین نقاط جنگل ظاهر می‌شوند. گراز وحشی از جنگل خارج می‌شود تا میان زباله‌های شهر به دنبال غذا بگردد. حتی امکان دارد شما آهویی را ببینید که در اعماق جنگل آهسته می‌دود.

در زمان عثمانی جنگل بلگراد جایی بود که فقط خارجی‌ها از آن بازدید می‌کردند. در سال ۱۹۵۶ اولین منطقه برای برپایی پیک‌نیک در نزدیکی چشمه‌ی «نشت» (Neset) واطراف سدها افتتاح شد. امروزه ۷ منطقه برای برپایی پیک‌نیک وجود دارد و پرطرفدارترین آن‌ها «Buyuk Bent» است. کافه‌‌ای در نزدیکی این سد، بیسکوئیت، نان تست، چای و نوشیدنی‌های غیرالکلی عرضه می‌کند. اگر گرسنه شدید، می‌توانید غذایی را که با خود آورده‌اید، روی میزهای چوبی گذاشته و کباب هم درست کنید.

جنگل بلگراد استانبول

در جنگل بلگراد یک مسیر پیاده‌روی هم برای پرانرژی‌ها وجود دارد. این مسیر از سرچشمه‌ای که چشمه‌ی نشت جاری شده، آغاز می‌شود. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می‌ایستند تا از آب چشمه پر کرده و از طعم ناب آن استفاده کنند. مسیر دورتادور «Buyuk Bent» کشیده شده است و طول آن حدود ۶/۵ کیلومتر است. در طول مسیر ۱۷ دستگاه ورزشی نصب شده است. اما باید در انتخاب همراه و دستگاه ورزشی مناسب دقت کنید.

جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد مخصوصا در ماه‌های تابستان، جایی است برای فرار از گرمای هوای استانبول. اما این نکته را هم به خاطر بسپارید که تنها شما نیستید که دوست دارید به چنین جای زیبا با آب‌وهوای خوب بروید، پس انتظار نداشته باشید با جنگلی بسیار آرام و ساکت مواجه شوید. هنگامی که وارد این جنگل می‌شوید، نور و خنکای مطلوب از شما استقبال می‌کند و سایه‌های درختان بلند مانع از ورود نور شدید خورشید می‌شود.

اگر می‌خواهید در جنگل بلگراد آتش روشن کنید، باید بسیار مراقب باشید. امکانات آتش‌نشانی برای مهار آتش به اندازه‌ی کافی در این اطراف وجود ندارد. جنگل بلگراد در بهار و پاییز منظره‌ای فوق‌العاده و شگفت‌انگیز پیش چشمان شما به نمایش می‌گذارد و رنگ‌های مختلف همه جا را فرا می‌گیرد. در زمستان این صحنه کاملا متفاوت است اما جنگل باز هم زیبایی خود را از دست نمی‌دهد و می‌توانید افرادی را ببینید که به این جنگل آمده‌اند و در آرامش آن قدم می‌زنند.

جنگل بلگراد استانبول

باغ آتاتورک یک باغ گیاه‌شناسی است که در جنگل بلگراد واقع شده است و برای اولین بار در سال۱۹۱۶ در ترکیه تاسیس شد. مساحت این باغ حدود ۳۰۰ هکتار است و بیش از ۲ هزار نوع گیاه بومی و خارجی را در خود جای داده است. شما می‌توانید در کنار دریاچه‌ی آن گیاهان بسیار عجیبی پیدا کنید. این باغ در تمامی ایام هفته از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است.

باغ آتاتورک

بازدید از جنگل بلگراد و باغ آتاتورک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای فرار از شلوغی استانبول و لذت بردن از هوای تازه و تمیز باشد. اما به خاطر داشته باشید که در آخر هفته‌ها این جنگل مملو از کسانی می‌شود که برای برپایی پیک‌نیک به این مکان سرسبز می‌آیند.

نحوه دسترسی به جنگل بلگراد استانبول

می‌توانید در میدان تکسیم سوار اتوبوس‌های 42 یا اتوبوس‌های خط 153 در «Sariyer» شوید و در «Bahkecoy» پیاده شده و بقیه‌ی مسیر را پیاده بروید. اگر اهل دویدن باشید، می‌توانید در تورهای دوی استانبول شرکت کنید که آخر هفته‌ها ماشین می‌گیرند و برای دویدن به جنگل بلگراد می‌روند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی جنگل بلگراد استانبول

بازدیدکننده محترم در صورت هر گونه ابهام یا ارائه پیشنهاد در خصوص این مطلب می توانید با نوشتن دیدگاهتان، ما را مطلع سازید، کارشناسان استانبول سرا کمتر از ۴۸ ساعت به شما پاسخ خواهند داد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 18 =