پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

جزیره هیبلی آدا استانبول

جزیره هیبلی آدا استانبول

جزیره هیبلی آدا (Heybeliada) در مجموعه جزایر پرنس قرار دارد، از لحاظ بزرگی دومین جزیره از این مجموعه به حساب می آید و در دریای مرمره واقع شده است.

در این جزیره زیبا می‌توانید با کرایه دوچرخه یا سوار شدن بر یکی از درشکه‌های متعدد آن از محیط دیدن کنید، اما گشت و گذار با پای پیاده خیلی لذت‌بخش‌تر است.

جزیره هیبلی آدا

جزایر زیبا و توریستی استانبول

وقتی وارد هیبلی آدا می‌شوید، در سمت چپ جزیره هیبلی آدا، یک ساختمان بزرگ می بینید،  نام این بنا روهبان اکولو (ruhban okulu) است که مربوط به یک مدرسه مذهبی است. در زمین این مدرسه دو اثر معماری خاص دیده می شود که یکی مربوط به یک کلیسای بیزانسی (آخرین کلیسایی است که قبل از فتح قسطنطنیه ساخته شده است) و یکی مربوط به قبر سفیر انگلیس، ادوارد بارتون می باشد.

جزیره هیبلی آدا

دومین سفیر انگلیس ادوارد بارتون به منظور فرار از شیوع بیماری طاعون که در سال 1598 در استانبول وجود داشت، آخرین روزهای عمر خود را در این جزیره گذراند و در همین جزیره نیز دفن شد اما بعدها بقایای اجساد او را به گورستان انگلیسی ها در محله حیدر پاشا منتقل کردند.

مدرسه ی مذهبی در این جزیره در سال 1971 به علت تصویب قانون دانشگاه های خصوصی و دولتی بسته شد و هیئت امنای این مدرسه حاضر نشدند تا بخشی از دانشگاه ملی باشند.

جزیره هیبلی آدا

از دیگر جاهای دیدنی استانبول در این منطقه می توان صومعه ای در جنوب غربی جزیره را نام برد که مربوط به سلطنت سنت جورج هشتم است، که بعد ها به مریم مقدس اختصاص داده شده است. (سنت جورج در بازه زمانی 1425 تا 1448 در این منطقه حکومت کرده است)

یادتان باشد هنگام بازدید از جزیره هیبلی آدا، حتماً سری به کافه لوز بزنید، از قهوه و چیزهای شیرین آن میل کنید و از تزیینات دوست‌داشتنی داخل آن دیدن کنید. برای صرف شام نیز می‌توانید از ماهی و غذاهای دیگر رستوران هیامولا آدا (Heyamola Ada Lokantası) لذت ببرید.

جزیره هیبلی آدا

نحوه دسترسی به جزیره هیبلی آدا
برای دسترسی به این جزیره فقط باید از راه دریایی اقدام کرد و هیچ فرودگاهی در هیبلی آدا وجود ندارد، همچنین برای حفظ محیط زیست از آلودگی، به استثنای موارد امدادی و پلیس، وسایل نقلیه موتوری در این منطقه رفت آمد نمی کنند و افراد با کالاسکه و دوچرخه در شهر رفت آمد می کنند.

جمعیت عادی شهر در حدود 3000 نفر است و در تابستان با بازگشت صاحبان خانه های تابستانی، جمعیت به 10000 نفر می رسد. ازسرگرمی های تابستانه این جزیره برگزاری کنسرت های کوچک در فضای باز است که شور و هیجان خاصی به شب های تابستانی این جزیره می بخشد.

جزیره هیبلی آدا

نقشه و موقعیت جغرافیایی جزیره هیبلی آدا استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =