بررسی اجمالی اقتصاد ترکیه 

بررسی اجمالی اقتصاد ترکیه 

ترکیه یکی از کشورهایی است که دلیل داشتن موقعیت ژئوپلیتیک و همچنین اقلیم و طبیعت فوق‌العاده یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان است. شاید کم‌تر کشوری در دنیا باشد که از چنین موقعیت منحصر به فردی برخوردار است. در واقع، ترکیه پلی است میان آسیا و اروپا و در منطقه خاورمیانه نیز کشور بااهمیتی است. اما اقتصاد ترکیه چه وضعیتی دارد؟ برای رشد اقتصادی چه مسیری طی شده است؟ جایگاه کنونی ترکیه از لحاظ اقتصادی کجا است؟

حماسه‌آفرینی با شش صفر!
در سال ۲۰۰۵ وقتی طرح حذف ۶ صفر از پول ملی ترکیه، یا همان لیر، اجرایی شد، اقتصاد این کشور ناگهان تحول عظیمی پیدا کرد. این تحول البته بیش‌تر بر پایه ثبات بود. به این معنی که اقتصاد ترکیه از دریای متلاطم تورم و بی ثباتی به یک ساحل امن رسید. حال زمان آن بود تا در این ثبات به آینده پیش ‌رو و اهداف بلندمدت اندیشید. کاری که اقتصاددان‌ها و دولت‌مردان ترکیه به خوبی آن را انجام دادند.

لیر ترکیه
شاید باورش کمی سخت باشد اما ترکیه تا همین سه سال پیش، یعنی سال ۲۰۱۶، برای رسیدن به جایگاه امروزی اقتصادش بی‌وقفه در تلاش و برنامه‌ریزی بود. در طی این سال‌ها، اصلاحات ساختاری در چهارچوب برنامه صندوق بین المللی پول و همچنین هماهنگی با قوانین اتحادیه اروپا دو گام اساسی ترکیه برای بهبود وضعیت اقتصاد بود.

تولیدی که دشمن واردات شد!
تولید…تولید…تولید. تا زمانی که تولید وجود نداشته باشد، واردات نیازهای یک جامعه، کمر اقتصاد آن را خواهد شکست! ترکیه از سال ۲۰۰۳، برنامه مدونی طرح‌ریزی کرد که به کمک آن توانست اختلاف مبلغ صادرات و واردات سالانه خود را کاهش دهد. این تلا‌ش‌ها به خصوص در زمینه کشاورزی برجسته‌تر بود و در حال حاضر نه تنها در تولید بیش‌تر محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده، بلکه در زمینه صادرات نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است. این‌بار اگر در روز به ترکیه سفر کردید و کنار پنجره هواپیما نشسته بودید، با دقت به زمین‌های زیر پایتان نگاه کنید، تقریبا بیشتر زمین‌ها کشاورزی هستند.

جذب توریست یا تحول اقتصاد؟

حوزه توریسم یا گردشگری یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد ترکیه است. در واقع، این کشور با داشتن تاریخ کهن و اقلیم منحصر‌به‌فرد پتانسیل جذب گردشگر را داشت و دولت نیز با تمرکز خاص بر روی این حوزه توانست ترکیه را به هشتمین مقصد گردشگری دنیا تبدیل کند. ترکیه در حال حاضر میزبان نزدیک به ۴۰ میلیون گردشگر در سال است. احداث بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا در ترکیه نیز گواه این است که ترکیه تا چه اندازه به کسب درآمد از بخش گردشگری امیدوار است.

استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی

سیاست‌های تشویقی و حمایتی از سرمایه‌گذاران خارجی باعث شده است که اقتصاد ترکیه در این زمینه نیز پیشرفت‌ بسیار خوبی داشته باشد. فروش املاک به خارجیان و دادن اقامت به آن‌ها از طریق سند ملک، هموار کردن مسیر ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی برای خارجیان و موارد این چنینی باعث شده است سرمایه‌های خارجی نیز در چرخه رشد و تحول اقتصاد ترکیه نقش عمده‌ای داشته باشد.

امروز ترکیه در دنیا

  • سیزدهمین اقتصاد برتر
  • دومین تولیدکننده شیشه
  • ششمین تولید‌کننده سیمان
  • و ششمین صادرکننده پوشاک است.
  • جایگاه ترکیه در اروپا و دنیا

امروزه ترکیه در اروپا

  • نخستین تولیدکننده کود مصنوعی
  • هفتمین تولیدکننده آهن و فولاد
  • و بزرگ‌ترین بازار نوظهور است.

منبع:https://bit.ly/2ThtTfI

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

Electricity Eurasia 2024

نمایشگاه برق استانبول

نمایشگاه برق استانبول نمایشگاه برق و تجهیزات برق استانبول (Electricity Eurasia 2024) در روزهای پنجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − شش =