چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

انواع روش استفاده از گواهینامه در ترکیه

انواع روش استفاده از گواهینامه در ترکیه

برای استفاده از گواهینامه ایرانی در کشوری دیگر مانند ترکیه، از سه طریق می توانید اقدام نمایید.

۱- اخذ گواهینامه بین المللی در ایران

۲- ترجمه گواهینامه ایرانی در ترکیه توسط دارالترجمه رسمی و تایید نوتر

۳- تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک در ترکیه

انواع گواهینامه رانندگی در ترکیه

اخذ گواهینامه بین المللی در ایران

روش اول بین المللی کردن گواهینامه ایرانی می باشد. گواهینامه بین المللی یا IDP که مخفف International Driving Permit می باشد، برای کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی می باشد. که ایران، ترکیه و ۱۹۶ کشور دیگر عضو این سازمان می توانند با بین المللی کردن گواهینامه رایج کشور خود، در سایر کشورهای عضو و ترکیه، رانندگی کنند.

این گواهینامه به ۷ زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، عربی، آلمانی و چینی قابل ترجمه می باشد.

اعتبار این گواهینامه ها یک ساله و یا سه ساله می باشد و بعد از تمام شدن اعتبار آن باید مجدد درخواست گواهینامه بین المللی دهید و نمیتوان گواهینامه قبلی را تمدید کرد.

برای درخواست این گواهینامه باید مدارکی داشته باشید. از قبیل گواهینامه پایه سه ایرانی که دارای اعتبار حداقل ۱ ماهه باشد و پاسپورت و کپی از آن ها به همراه یک قطعه عکس ۴*۳ و تمام چهره (برای خانم ها با حجاب کامل) و همچنین گواهینامه بین المللی قبلی در صورت اعتبار داشتن.

البته باید متذکر شویم که در صورتی که گواهینامه ایرانی دارای اعتبار یک ماهه باشد، اعتبار گواهینامه بین المللی صادر شده یک ساله می باشد و اگر به گواهینامه بین المللی با اعتبار ۳ سال نیاز دارید، گواهینامه ایرانی شما باید اعتبار حداقل یکساله داشته باشد.

علاوه بر مدارک گفته شده، دو فرم نیز وجود دارد که باید آن ها را پر کنید: فرم اول فارسی و فرم دوم انگلیسی. توجه داشته باشید که فرم انگلیسی باید دقیقا طبق اطلاعات پاسپورتتان تکمیل گردد. (به عنوان مثال تاریخ تولد باید به میلادی نوشته شود.)

همچنین هزینه ی اخذ گواهینامه بین المللی را باید پرداخت نمایید. این هزینه بستگی به نوع گواهینامه درخواستی متفاوت است.

– گواهینامه بین المللی با اعتبار یک ساله، ۱۰۹ هزار تومان

– گواهینامه بین المللی رانندگی و موتور با اعتبار یک ساله، ۱۳۲ هزار تومان

– گواهینامه بین المللی با اعتبار سه ساله، ۳۳۵ هزار تومان

مبالغ فوق در سال ۹۸ اعلام شده است.

برای درخواست گواهینامه بین المللی به دو صورت می توانید اقدام کنید: حضوری یا اینترنتی.

اقدام حضوری
اقدام به صورت حضوری نسبت به اقدام از طریق اینترنتی این مزیت را دارد که یک ساعت بعد از درخواست، گواهینامه حاضر می شود.

برای اقدام به صورت حضوری، باید مدارک گفته شده را به همراه داشته باشید. برای مراجعه حضوری اگر در تهران هستید، می توانید به یکی از آدرس های زیر مراجعه نمایید:

۱- تهران-خیابان خرمشهر- خیابان شهید عربعلی- پلاک ۲

۲- تهران – خیابان آزادی – بین خیابان های خوش و بهبودی – نبش خیابان شهید قانعی – پلاک ۲۳۱

۳- تهران – خیابان شهید فیاض بخش- نبش کوچه جهانگردی – پلاک ۳۳

و اگر امکان دسترسی به تهران را ندارید، می توانید به مراکز اصلی یا شعب سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی در سراسر کشور مراجعه نمایید. برای پیدا کردن آدرس این شعب اینجا کلیک کنید.

اقدام اینترنتی

برای اقدام به صورت اینترنتی باید به این نکته توجه داشته باشید که، گواهینامه یک هفته تا ده روز بعد از درخواست به آدرس شما پست می شود. برای اقدام از طریق اینترنتی باید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید.

بعد از ورود به سایت باید مدارک گفته شده را به صورت اسکن واضح در قسمت مخصوص، آپلود نمایید. هزینه را نیز می توانید به صورت اینترنتی با یکی از کارت های عضو شتاب پرداخت نمایید.

نکته قابل توجه در اینجا این است که برای اقدام از طریق اینترنتی حتما باید از داخل کشور به این سایت وارد شوید تا بتوانید درخواست دهید.

استفاده از گواهینامه بین الملی در ترکیه به مدت ۶ ماه می باشد، و اگر قصد دارید بیشتر از ۶ ماه در ترکیه بمانید، باید بعد از این مدت، درخواست تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک بدهید.

ترجمه گواهینامه به زبان ترکی

روش دوم ترجمه گواهینامه ایرانی در ترکیه می باشد. همچنین می توانید بعد از سفر به ترکیه، گواهینامه ایرانی خود را که دارای اعتبار می باشد را توسط یک دارالترجمه رسمی در ترکیه، ترجمه کرده و همچنین باید ترجمه را توسط نوتر تایید کنید. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که تنها به مدت ۶ ماه می توانید از این ترجمه در کشور ترکیه استفاده کنید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک
روش سوم تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک می باشد.

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، اگر مدت بیش از ۶ ماه در ترکیه بمانید، نیاز هست تا گواهینامه ایرانی خود را به گواهینامه ترک تبدیل نمایید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک نیازمند مداک و طی کردن مراحلی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک

مدارکی که برای طی کردن این روند نیاز دارید، شامل:

  • پاسپورت
  • کارت اقامت ترکیه
  • گواهینامه ایرانی
  • مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات دیپلم
  • آدرس ثبت شده در اداره نفوس محل اقامت
  • ۶ قطعه عکس

توجه داشته باشید که تمامی مدارک فوق باید دارای اعتبار باشند.

مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک

برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک، باید اقامت قانونی ترکیه و در واقع کارت اقامت ترکیه که دارای اعتبار است، را داشته باشید.

طبق قانون جدید برای تبدیل گواهینامه ایرانی باید ابتدا از ایران استعلام گرفته شود. پروسه استعلام گیری حدود ۶ ماه زمان میبرد. در این مدت شما می توانید سایر مدارک مورد نیاز را آماده کنید. ابتدا باید گواهینامه ایرانی خود را به ترکی ترجمه کنید. این ترجمه باید توسط کنسولگری ایران در استانبول صورت گیرد. برای ترجمه توسط کنسولگری باید به صورت اینترنتی از کنسولگری کد پیگیری بگیرید. برای مشاهده سایت کنسولگری برای دریافت کد پیگیری اینجا کلیک کنید.

بعد از اخذ کد پیگیری همراه با کپی و اصل مدارک خواسته شده در سایت، شامل کارت اقامت، پاسپورت و گواهینامه ایرانی به کنسولگری مراجعه کرده و بعد از پرداخت هزینه ی کنسولگری گواهینامه ایرانی را برای ترجمه می دهید و بعد از حدود ۱۰ روز مراجعه کرده و ترجمه خود را از کنسولگری تحویل می گیرید.

سپس باید برای اخذ Denklil Belgesi یا همان مدرک معادل تحصیلی، مدرک تحصیلی و ریزنمرات دیپلم خود را توسط دارالترجمه رسمی در ترکیه ترجمه کنید و توسط نوتر و اداره آموزش و پرورش کشور (Milli Eğitim müdürlüğü) تایید کنید.

از دیگر مدارک مورد نیاز، برگه گواهی پزشکی می باشد که فرد باید به درمانگاه محل اقامت خود مراجعه نماید و پس از انجام معاینه چشم و آزمایشات پزشکی، این گواهی را از درمانگاه بگیرد.

مدرک آخر که به آن نیاز دارید، فیش واریزی بانک به حساب اداره Yabancı sürücü belgesi می باشد.

همه این مدارک را به همراه ۶ قطعه عکس بیومتریک باید به اداره ترافیک امنیت ببرید و درخواست گواهینامه ترک دهید.

برای مراجعه به شعب ترافیک امنیت باید از قبل وقت (راندوو) بگیرید. برای این کار باید به سایت راندوو مراجعه نمایید.

در روز راندوو با مدارکی که تهیه کردید مراجعه می کنید و بعد از تحویل مدارک، گواهینامه ترک به آدرس شما پست می شود. از زمان تحویل مدارک تا ارسال گواهینامه حدود ۱۰ روز زمان میبرد.

نکته قابل توجه این است که اخذ گواهینامه ترک به این روش، نیازی به آزمون ندارد و شما بدون آزمون می توانید گواهینامه خود را به گواهینامه ترک تبدیل کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن گواهینامه ترک، مجدد در کلاس های آموزش رانندگی در ترکیه ثبت نام کنید و بعد از گذراندن دوره آموزشی و با قبولی در امتحان، گواهینامه ترک بگیرید. این روش برای کسانی که در کشور خود گواهینامه نگرفته اند، مفید می باشد. اما برای کسانی که گواهینامه ایرانی دارند، این روش توصیه نمی شود زیرا علاوه بر نیاز به تسلط به زبان ترکی و قبولی در آزمون های رانندگی، هزینه ی بالایی نیز دارد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − نه =