پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

استخدام معلم خارجی در ترکیه

استخدام معلم خارجی در ترکیه

استخدام معلم خارجی در ترکیه نیز به مانند استخدام پزشکان در ترکیه و یا استخدام مهندسین در ترکیه دارای شرایط و ضوابط خاص خود می باشد. در نظر داشته باشید که از سال ۲۰۱۶ کشور ترکیه قوانین جدیدی را برای استخدام اتباع خارجی در ترکیه در نظر گرفت که این موارد در واقع نظم تازه ای را به کار در ترکیه برای اتباع خارجی ایجار کرد. در سال های اخیر می توان به جرات اعلام کرد ترکیه جزء کشورهایی به حساب می آید که در سال های قبل بیشترین آمار استخدام را در بین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی داشته است.البته لازم به ذکر است که بر اساس قوانین جدید اداره کار و امور اجتماعی ترکیه زمانی که شخص موفق به دریافت مجوز کار می شود می تواند درخواست اقامت ترکیه را در کوتاه ترین زمان داشته باشد.

استخدام معلم خارجی در ترکیه

درخواست آنلاین مجوز کار در ترکیه 

استخدام معلم خارجی در ترکیه در سال ۲۰۱۹
قوانین استخدام نیروی انسانی در ترکیه هر سال دستخوش تغییرات بسیاری می شود. بسیاری از مشاغلی که قبل از این برای خارجیانی که در ترکیه ساکن بوده اند ممنوع بوده در حال حاضر از لیست رشته های ممنوعه خارج شده اند و شرایط برای حضور اتباع سایر کشورها برای کار در ترکیه بدون نیاز به اخذ شهروندی ترکیه بله مراتب راحت تر از اسل های قبل شده است.

دولت ترکیه در این سال ها سعی نموده است تا خود را هر چه بیشتر با قوانین بین المللی کار تطبیق دهد تا بتواند قدم های مفیدی را برای پیوستن به اتحادیه اروپا بردارد. می توان به جرات اذعان نمود در کشور ترکیه شرایط کار برای خارجیان به مراتب بهتر ار کشورهای همسایه می باشد. آخرین تاریخ بروز رسانی در مورد قوانین مربوط به استخدام معلمین خارجی در ترکیه که قصد دارند فعالیت های آموزشی خود را در موسسات آموزشی و مدارس غیر انتفاعی انجام دهند در تاریخ ۲۰۱۷/۱۰/۳۱ انجام شده است.

استخدام معلم خارجی در ترکیه

اجازه کار برای مهندسین خارجی در ترکیه

قوانین جذب و استخدام معلمین خارجی

اولین نکته ای که مهم بوده و مد نظر قرار می گیرد این مورد است که آیا فرد به عنوان کادر آموزشی در مدرسه مشغول به کار خواهد بود و یا به عنوان کادر ادارای. در هر حالت تعداد دانش آموزان و پرسنل ترک از همه موارد برای استخدام معلم خارجی در ترکیه مهم تر خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که افراد در سمت هایی به مانند کارمند روابط عمومی و یا امور اجرایی در صورت تعداد کم دانش آموزان شانس بسیار کمی برای استخدام شدن داند.

بسیاری از مدارس ترجیح می دهند که متقاضی دارای اقامت بلند مدت ترکیه باشد تا بتواند در مورد حضور معلم در طول مدت سال برنامه ریزی انجام دهد.

محدودیت های استخدام زمانی از بین می رود که موسسات آموزشی و مدارس اینترنشنال بوده و در خارج از کشور دارای شعبه های متعدد باشند.

در بسیاری از موارد وزارت کار و امور اجتماعی از شهروند کشور خارجی که خواهان استخدام به عنوان معلم در ترکیه می باشد شرح وظایف مفصل در زمینه کاری وی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که حتی در صورتی که فرد مجوز اولیه از وزارت آموزش و پرورش ترکیه را اخذ کرده باشد باز هم می بایستی شرایط ذکر شده را در مطالب ذکر شده در بالا داشته باشد.

برای استخدام شهروندان انگلیسی زبان به عنوان معلم زبان انگلیسی نیازی به اخذ مدرک صلاحیت شغلی نمی باشد.

برای موسسات آموزشی در ترکیه که اقدام به استخدام معلمین خارجی می کنند مجوز تاسیس و آغاز آموزش به همراه مجوز کار ضروری می باشد.

لازم به ذکر است معلمینی که با شهروند ترک ازدواج کرده باشند و از مدت زمان ازدواج آنها سه سال سپری شده باشد و یا این که فرزند مشترکی داشته باشند برای استخدام شدن به عنوان معلم فقط نیاز به مدرک عادل دارند.

تعداد معلمین و کارمندان خارجی در مدرسه و یا موسسات آموزشی نبایستی بیش از ۲ درصد باشد.

بررسی موضوع قرارداد، نوع قرارداد، حقوق دریافتی، نمونه قرارداد و … برای اقدام جهت اخذ ویزای و یا تمدید قرارداد و البته فسخ قرارداد معلم خارجی بر عهده شورای عالی آموزش در ترکیه می باشد.

تعداد کارکنان خارجی در کادر کارکنان مرکز آموزشی نبایستی بیش از ۲ درصد باشد. بررسی این موضوع ، اسم ، دستمزد ، نمونه قرارداد برای اخذ ویزا ، تمدید قرارداد و یا فسخ قرارداد به عهده ی شورای عالی آموزش میباشد.

برای استخدام یک تبعه خارجی به عنوان معلم حتما بایستی برگه دنکلیک (ارزشیابی تحصیلی) و همچنین در کنار آن برگه اجازه موقت از شورای عالی آموزش ترکیه اخذ شود.

نکته: افرادی که در نظر دارند تا در موسسات آموزشی غیر انتفاعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار باشند می بایستی تاییده مدرک خود (سند صلاحیت شغلی) خود را از انجمن آموزش عالی دریافت نمایند که این مورد اجباری می باشد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

Electricity Eurasia 2024

نمایشگاه برق استانبول

نمایشگاه برق استانبول نمایشگاه برق و تجهیزات برق استانبول (Electricity Eurasia 2024) در روزهای پنجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =