پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آیا شما شرایط مهاجرت به ترکیه را دارید؟

آیا شما شرایط مهاجرت به ترکیه را دارید؟

مهاجرت به ترکیه و اساسا هر کشور دیگری یک «پروسه» است. پروسه‌ای که قطعا سختی‌های خاص خود را دارد. برای مهاجرت به ترکیه باید قبل از هرچیز خودتان را برای دشواری­‌های این مسیر آماده کنید. آمادگی شما باعث می­‌شود بسیار بهتر با مشکلات کنار بیایید. بررسی موارد زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا شما شرایط مهاجرت به ترکیه را دارید یا خیر:

آمادگی ذهنی
دقیقا هدف شما از مهاجرت به ترکیه چیست؟ آیا به اندازه کافی مستقل هستید که بتوانید دور از کشور و خانواده­‌تان زندگی تازه­‌‌ای را آغاز کنید؟ تصورتان از ترکیه چه قدر به واقعیت نزدیک است؟ سعی کنید با خودتان صادق باشید و بر مبنای «هرچه پیش آید، خوش آید» اقدام نکنید. ممکن است آن چه که برایتان اتفاق می­‌افتد چندان هم خوشایند نباشد!

محاسبه واقعی منابع مالی
برای مهاجرت به ترکیه چه قدر پس‌­انداز دارید؟ هزینه‌های جاری زندگی در ترکیه چه قدر است؟ آیا می­‌توانید تا زمانی که شغل پیدا نکرده‌­اید، از پس مخارج­‌تان بربیایید؟ هزینه خرید یا اجاره خانه چطور؟ می­‌توانید خودروی شخصی بخرید؟ اگر نه، می‌­توانید هزینه­‌های رفت­‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی را بپردازید؟ توصیه می­‌کنیم درباره مسائل مالی بسیار سختگیر باشید. فراموش نکنید که شما به عنوان یک مهاجر حتما باید امنیت مالی داشته باشید. در غیر این صورت، مهاجرت به ترکیه برایتان به یک کابوس تبدیل خواهد شد.

دانش زبان ترکی
کافی است یک بار به خارج از ایران سفر کنید تا به خوبی متوجه شوید که دانستن زبان کشور مقصد تا چه اندازه مهم است. اگر به دایره لغات و یا لهجه انگلیسی­ خودتان افتخار می­‌کنید، باید بگوییم که متاسفانه برای مهاجرت به ترکیه دانستن زبان انگلیسی چیز چندان به‌درد‌بخوری نیست. ممکن است در سفر بتوانید با زبان انگلیسی گلیم‌تان را از آب بیرون بکشید، اما فراموش نکنید که شما قصد مهاجرت به ترکیه را دارید. مهاجرت یعنی زندگی روزمره در کشوری دیگر. توقع ندارید که راننده تاکسی یا فروشنده سوپرمارکت انگلیسی بداند و خیلی راحت با شما ارتباط برقرار کند؟ چیزی که در هیچ کشور غیر‌انگلیسی زبانی نمی‌توانید توقع داشته باشید. بنابراین، اگر مهاجرت به ترکیه برایتان یک تصمیم جدی است، هرچه زودتر به فکر یادگرفتن زبان ترکی استانبولی باشید.

مهارت‌های فردی
فرض می­‌کنیم شما آن­قدر ثروتمند نیستید که بدون کار کردن درآمد داشته باشید. در این صورت، پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه بسیار حیاتی است. هرچه قدر هم که پس‌انداز داشته باشید، در نهایت باید دست به کار شوید تا درآمد ثابتی به دست بیاورید. این‌که شما دقیقا می‌توانید چه کاری انجام دهید و در چه زمینه‌ای مهارت دارید موضوع بسیار مهمی است.

توجه داشته باشید که مهارت شما باید بین‌­المللی باشد. برای مثال، اگر وکیل هستید، نباید انتظار داشته باشید که شغل‌تان را پس از مهاجرت به ترکیه هم ادامه دهید. قطعا قوانین ایران با ترکیه متفاوت است. باید مهارتی داشته باشید که کارفرمای ترک شما را استخدام کند. سعی کنید مهارت­‌هایی را فرابگیرید که در ترکیه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. البته پیشنهاد ما این است که با شناخت صحیح از بازار، کسب‌وکار خودتان را راه بیاندازید. طبیعتا این کار نیازمند سرمایه قابل توجهی نیز هست.

شرایط خانوادگی
آمارها نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های افرادی که مهاجرت می‌کنند بهبود شرایط خانواده، به خصوص فرزندان‌شان، است. امنیت کودکان و نوجوانان، شرایط تحصیلی، آینده شغلی، وضعیت سلامت و بسیاری مسائل دیگر باعث می‌شود والدین بخواهند که فرزندان‌شان در ترکیه زندگی کنند. اگر شما نیز فرزندی دارید و به مهاجرت به ترکیه فکر می‌کنید، فراهم کردن شرایط مناسب، چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تحصیلی، بر عهده شما است. باید درباره مدرسه و دانشگاه‌های ترکیه اطلاعات کافی داشته، مطمئن شوید که در روند تحصیل فرزندتان اختلالی ایجاد نمی‌شود.

پذیرش تفاوت‌ها
حتی در ایران نیز شهر به شهر اختلاف فرهنگ وجود دارد. البته همین تفاوت‌ها است که زندگی را زیبا می‌کند. بنابراین، در ترکیه که کشوری دیگر با مردمانی دیگر است قطعا شاهد تفاوت‌های فرهنگی بسیاری خواهید بود. اگر فردی هستید که قدرت پذیرش تفاوت‌ها را ندارید ، نه تنها مهاجرت به ترکیه، بلکه به طور کلی فکر مهاجرت را برای همیشه از سرتان بیرون کنید.

این موضوع یکی از مواردی است که افراد معمولا به آن توجه نمی‌کنند و متاسفانه زمانی با آن مواجهه می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است. تحقیقات نشان می‌دهد این افراد خیلی بیشتر از مهاجرین دیگر دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند.

اگر مهاجرت به ترکیه برای شما تصمیمی جدی است
در هر حال، مهاجرت به ترکیه می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌های زندگی‌تان باشد. تلاش کنید تا قبل از هر چیز شرایط واقعی را از هر لحاظ بررسی کنید. نه منفی‌نگر باشید و نه خوش‌بین. این که انگیزه اصلی خود را از مهاجرت به ترکیه بدانید و اقدامات بعدی خود را متناسب با آن پیش ببرید، به آرامش و موفقیت شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

به عنوان توصیه پایانی باید بگوییم اگر شرایط و توانایی لازم را دارید، برای مدت محدودی به ترکیه و شهری که قصد اقامت در آن را دارید سفر کنید. از نزدیک با زندگی و شرایط محیط آشنا شوید. حتی اگر می‌توانید به جای رفتن به هتل یک سوئیت اجاره کنید تا بتوانید زندگی واقعی را تجربه کنید. در این مدت تا جایی که می‌توانید خود را با زندگی روزمره درگیر کنید. با مردم ارتباط بگیرید و با فرهنگ‌شان آشنا شوید. به مغازه‌ها و کافه‌های محلی بروید. حتی به بیمارستان نیز سری بزنید و شرایط را بسنجید. همه‌چیز را به دقت بررسی کرده، در یک دفترچه یادداشت کنید. همه این کارها شاید به ظاهر ساده باشند، اما می‌توانند تصمیم شما برای مهاجرت به ترکیه را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =