آداب و سنن عید فطر در ترکیه

آداب و سنن عید فطر در ترکیه

 عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه است که به سبب حلاوت و شیرینی آن به « شکر بایرامی » (عید شکر ) معروف است.

جامعه ترکیه خود را برای استقبال ازعید فطر آماده می کند ، در ترکیه به عید فطر ‘ عید شکر’ می‌گویند و به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب ‌نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان این عید بزرگ در این کشور به شکر بایرامی (عید شکر) معروف است.

در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس‌های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم می‌باشد.
نماز عید فطر نیز با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر کشور برگزار می‌شود.

آخر ماه مبارک رمضان و نخستین روز ماه شوال که در واقع عید سعید فطر می باشد در ترکیه بسیار مورد توجه است به طوری که پس از عید قربان دومین عید رسمی ترکیه به شمار می رود و امسال به مدت 9 روز تعطیل رسمی است.

چند روز مانده به عید فطر خانه تکانی ها و پخت و پز شیرینی مخصوص عید در منازل شروع می شود و خریدهای عید به ویژه تهیه لباسهای نو برای کودکان که از ویژگیهای اعیاد بزرگ است ، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم ترکیه ایجاد می کند .

برخی از سنن عید فطر در ترکیه شباهت زیادی به آئینهای عید نوروز در ایران دارد.

یک گزارش شبکه تلویزیون دولتی ترکیه در مورد حال و هوای کودکان ترکیه در عید فطر آن را تداعی کننده هیجان کودکان ایرانی در عید نوروز توصیف کرده است و به همین علت کودکان از مدتها قبل با بی صبری در انتظار این عید به سر می برند.

در ترکیه یک شور کودکانه به رسمی دیرینه بدل شده است به گونه ای که در شب عید بیشتر کودکان کفش و لباسهای نو خود را بر سر بالینشان گذاشته و با هیجان روز عید به خواب می روند.

آنان روز بعد، صبح زود از خواب بیدار شده و لباسهای نو را بر تن می کنند و از پدرانشان به هنگام بازگشت از نماز عید فطر استقبال می کنند .

قریب به اتفاق مردان و فرزندان پسر ترکیه در نمازهای عید فطر و قربان که در همه مساجد محل در سراسر کشور برگزار می شود شرکت می کنند.

وقتی پدران از نماز برمی گردند کلیه اعضای خانواده از بزرگ تا کوچک با یکدیگر روبوسی می کنند، کام خود را شیرین کرده و همگی باهم بر سر سفره عید می نشینند.

در سفره عید انواع شکلات و شیرینی و به همراه میوه و برخی اقلام دیگر و بنا به وسع صاحبخانه چیده شده است .

کودکان دست بزرگان را بوسیده عیدیهایشان را می گیرند و سپس به سوی تک تک همسایه ها رفته و شروع به جمع کردن آب نبات و شیرینی می نمایند.

سپس بحث بر سر این که چه کسی بیشتر از همه شیرینی جمع کرده شروع می شود ، شیرینی و شکلاتها یک به یک شمرده می شوند.

گفته می شود ‘ عید فطر در ترکیه در عین حال عید کودکان نیز هست.’

شیرینی در زندگی اجتماعی ترکیه نقش مهمی دارد ، انسانها در اعیاد، مراسم عروسی، دید و بازدیدها و بهترین روزهایشان کام خود را با شیرینیها و شکلاتهای متنوع و رنگین شیرین می نمایند.

شیرینی چنان نقش مهمی در روزهای خوش مردم ترکیه دارد که این واژه در ادبیات آنان نیز به گونه ای محسوس وارد شده است.

ترکها دهها ضرب المثل همچون « شیرین تر از عسل » ، « شیرین زبان » ، « زبان شیرین ، مار را از سوراخش بیرون می کشد» ، « شیرینی بخوریم شیرین کام شویم» و « بسیار شیرین صحبت هستید » در این مورد دارند .

این فرهنگ که بیانگر آداب و رسوم دیرین ترکها می باشد موجب گردیده تا عید فطر در دوران عثمانی و در جمهوری نوین ترکیه نام عید شکر را به خود بگیرد.

شیرینی و آب نبات جزو جدایی ناپذیر اعیاد ترکیه می باشند.

کسانی که به دید و بازدید عید می روند شیرینی، شکلات و راحت الحلقوم که ترکها آن را با گونه هایی بسیار متنوع تهیه می کنند و به همین علت یکی از اقلام صادراتی این کشور نیز همین راحت الحلقوم هاست ، هدیه می برند.

در خانه ها شیرینی پخته می شود و با شیرینی خانگی از میهمانان پذیرایی می گردد.

در عید فطر همچنین رسم است کسانی که با هم کدورتی داشته و یا به اصلاح با هم قهر هستند ، به یمن این روز بزرگ به سراغ هم رفته و با هم آشتی می کنند.

ترک ها در این روز اول از همه به دست بوسی سالخوردگان و عیادت بیماران می روند و از آنها دلجویی کرده و برای سلامتیشان دعا می کنند .

برای کودکان یتیم لباسهای نو تهیه کرده و به آنها هدیه می دهند، چرا که مانند تمامی مسلمانان معتقدند شاد کردن دل کودکان اجر زیادی نزد خداوند دارد .

تعطیلات عید فطر ترکیه در سال ۲۰۱۹

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =