سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

کدام آزمون؟ آزمون yos یا آزمون Sat؟

کدام آزمون؟ آزمون yos یا آزمون Sat؟

بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را دارند، درگیر یک دو راهی می‌شوند؛ در واقع آن‌ها نمی‌دانند که آزمون یوس معتبرتر است و یا آزمون ست؟

در حالت کلی، اگر دانش شما در زبان انگلیسی بالاتر از سطح آزمون تافل می‌باشد، بدون شک برای آزمون ست مطالعه کرده و در این آزمون شرکت کنید. اما ما تاکید می‌کنیم که سطح دانش زبان انگلیسی شما باید بالاتر از آزمون تافل باشد. اما اگر دانش زیادی در زبان انگلیسی ندارید، بهتر است که برای آزمون یوس مطالعه کنید. اما در ادامه می‌خواهیم مزایا و معایب هر دوی این آزمون ها را بررسی کنیم.

مزایای آزمون یوس نسبت به آزمون ست:
هر دانشگاه آزمون یوس مختص به خود را دارد. در واقع این موضوع بدین معناست که اگر شما در آزمون یوس یکی از دانشگاه‌ها امتیاز قابل قبول را دریافت نکردید، می‌توانید در آزمون یوس دانشگاه دیگر شرکت کنید. موضوع دیگر اینکه شما در یک بازه زمانی مشخص‌‌، می‌توانید در چندین آزمون یوس (برای دانشگاه‌های مختلف) شرکت کنید.

برتری دیگری که آزمون یوس نسبت به آزمون ست دارد، فراگیرتر بودن این آزمون است. در واقع تعداد دانشگاه‌هایی که آزمون یوس را ملاک پذیرش خود قرار داده‌اند، بسیار بیشتر از دانشگاه‌هایی است که برای پذیرش در آن‌ها نیاز است در آزمون ست شرکت کنید.

کلاس‌های آمادگی برای آزمون یوس در ایران بسیار بیشتر از این کلاس‌ها برای آزمون ست می‌باشد. البته این موضوع به معنای کمیابی کلاس‌های آمادگی آزمون ست نمی‌باشد.
برای برخی از دانشگاه‌های ترکیه، شما می‌توانید در ایران در آزمون یوس شرکت کنید. در واقع این دانشگاه‌ها در ایران نیز نمایندگی دارند.
آموزشگاه‌های آمادگی آزمون یوس
باید بدانید که برخی از آموزشگاه‌های معتبر جهانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند (نظیر متروپل و پوزا) در شهرهای تهران، تبریز، مراغه، ارومیه، رشت و اردبیل شعبه دارند. اما آزمون یوس معایبی نیز دارد که در ادامه به توضیح این معایب می‌پردازیم.

معایب آزمون یوس:
مهم‌ترین ایراد آزمون یوس، گران بودن آن می‌باشد. شما برای افزایش شانس خود برای قبولی در دانشگاه‌ها، باید در حدود ۱۰ آزمون و یا حتی بیشتر شرکت کنید. هر آزمون به طور متوسط ۲۰۰ لیر هزینه خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، باید هزینه کلاس‌های آمادگی آزمون را نیز در نظر بگیرید. هزینه سفر به شهرهای مختلف ترکیه برای شرکت در آزمون دانشگاه‌های مختلف نیز هزینه‌ای مجزا خواهد داشت.
از لحاظ مباحث، آزمون Yos بسیار سخت‌تر از آزمون Sat می‌باشد؛ همین موضوع باعث شده که ناشران کتاب‌های یوس، هر ساله مطالب جدیدتری به کتاب‌ها اضافه کنند.
برای آزمون یوس کتاب درسی واحدی وجود ندارد. البته شما می‌توانید کتاب‌های کمک‌درسی پوزا و متروپل را تهیه کنید اما همانطور که گفته شد این‌ها کتاب‌های کمک درسی هستند.
منابع یوس بسیار بیشتر از منابع آزمون ست هست و قطعا این موضوع کار را برای داوطلب سخت‌تر می‌کند.
برخی از برترین دانشگاه‌های ترکیه نظیر حاجت‌تپه و اودتو و بیلکنت و کوچ با آزمون یوس پذیرش ندارند.

بازدیدکننده محترم در صورت هر گونه ابهام یا ارائه پیشنهاد در خصوص این مطلب می توانید با نوشتن دیدگاهتان، ما را مطلع سازید، کارشناسان استانبول سرا کمتر از ۴۸ ساعت به شما پاسخ خواهند داد.

 

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

2 نظر

  1. فاطمه عبدانی

    من زبان انگلیسیم در حد شش و نیم ایلتس هست و اینکه میخوام پزشکی انگلیسی بخونم کدوم ازمون رو باید بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 14 =