پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

چگونگی دریافت شهروندی در ترکیه|شرایط شهروندی ترکیه

براساس تصمیم منتشر شده در تاریخ 19.09.2018 در روزنامه رسمی، برخی مقررات در مورد گذار خارجیان به تابعیت ترکیه تغییر کرده است. شهروندی ترکیه به طور مستقیم به خارجیانی که حداقل 250.000 دلار املاک و مستغلات در ترکیه خریداری می کنند، داده می شود.

 سوال: روند درخواست شهروندی در ترکیه چگونه انجام میشود؟

پاسخ: هنگامی که شما ملکی به ارزش بیش از 250.000 دلار خریداری می کنید، به اداره کل اداره زمین و کاداستر (اداره تاپو) تقاضا می کنید که شهروندی ترکیه را دریافت کنید. این درخواست به وزارت محیط زیست و شهرسازی ارسال نیز ارسال می شود. ارزیابان ارزش های املاک آن را بررسی و تایید می کنند که اگر ارزش ملک بیش از 250.000 دلار باشد. وزارت اطلاعات بیانیه در (satılamaz şerhi) سند ملک ذکر خواهد کرد که به مدت 3 سال امکان خرید و فروش ملک وجود ندارد. آنها نهایتا به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ارسال می کنند. برای دریافت کارت شناسایی و پاسپورت ترکیه برای امضای نهایی دعوت خواهید شد.

 سوال: آیا خانواده ام هم شهروند ترکیه می شوند؟

پاسخ: بله شما، همسر (یا شوهر) و تمام فرزندان زیر 18 سال (در تاریخ درخواست) شهروندی دریافت میکنید.

 سوال: آیا باید یک ملک به ارزش بیش از 250.000 دلار خریداری کنم یا می توانم چند ملک و در مجموع به این ارزش خریداری کنم؟

پاسخ: شما ممکن است چندین ملک را خریداری کنید که مجموع ارزش آن بیش از 250.000 دلار است. شما باید همزمان برای همه اقدام به خرید کنید. اداره اسناد (تاپو) اگر ارزش اعلام شده بیش از 250.000 دلار باشد، درخواست های شهروندی را قبول می کند.

 سوال: مسیولیت وزارت محیط زیست و شهرسازی چیست؟

پاسخ: این وزارتخانه با ارزیابان وفادار، صحت ارزش اعلام شده در قانون اسناد را کنترل میکند که ارزش ملک خریداری شده بالاتر از 250.000 دلار باشد. تمام ارزش املاک باید توسط انتقال بانکی به فروشندگان املاک پرداخت شود.

 سوال: چگونه باید نرخ ارز دلار و لیر را محاسبه کنم؟

پاسخ: در تاریخ درخواست، اداره اسناد (تاپو) نرخ ارز را به ارزش بانک مرکزی ترکیه (efektif satış kuru) محاسبه می کند.

سوال: این روند چقدر طول می کشد؟

پاسخ: بین 6 تا 24 ماه زمان لازم است. دولت مشتاق کاهش زمان میباش. ما زمان دقیق را در اینجا به روز رسانی خواهیم کرد.

 سوال: آیا من همه شرایطش را داشته باشم ، شهروندی بصورت خودکار به من اعطا خواهد شد؟

جواب: نه ، تصویب شهروندی مشروط بر گرفتن تاییدیه از واحدهای امنیت ملی است که متقاضی هیچ تهدیدی برای امنیت ملی ندارد.

 سوال: آیا می توانم با سرمایه گذاری املاک تجاری با درآمد اجاره خرید کنم و شهروندی ترکیه را بگیرم؟

پاسخ: بله، هر ملکی که خریداری شود، شامل این قانون خواهد شد. در اینجا میتوانید ملکهای با درآمد اجاره را بررسی کنید

 سوال: در یک سند ملک چند نفر ممکن است، نامشان ذکر شود؟

پاسخ: فقط یک نفر و خانواده درجه یک می توانند شهروندی بگیرند.

 سوال: من قبلا املاکی در ترکیه خریداری کرده ام آیا می توانم برای شهروندی درخواست کنم؟

پاسخ:اسنادی که در دفتر اسناد (تاپو) پس از 20.09.2018 صادر شده است، ممکن است با استفاده از سرمایه گذاری، شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

 سوال: آیا زمانیکه شهروند دایم ترکیه شدم باید شهروندی فعلی خودم را باطل کنم؟

جواب: خیر، قوانین ترکیه اجازه اقامت دوگانه یا چندگانه را میدهد.

 سوال: آیا باید در صورت پذیرش شهروندی ترکیه، باید خدمات ارتش ترکیه را بگذرانم؟

پاسخ::-) ما هنوز نمی دانیم. هر زمان که اطلاعات دقیقی بدست بیاوریم، آن را در اینجا به روزرسانی خواهیم کرد.

 سوال: کدام ملیت ها ممکن است برای پاسپورت ترکیه اعمال شوند؟

پاسخ: تمام ملیتهایی که قادر به خرید ملک در ترکیه هستند، می توانند برای سرمایه گذاری ترکیه برای شهروندی ترکیه اقدام کنند.

 سوال: آیا مادر و پدرم نیز در ترکیه شهروندی دریافت خواهند کرد؟ در مورد فرزند بالای 18 سال چطور؟

پاسخ: خیر

سوال: من فرزند ناسالم (معلول) بالای 18 سال دارم؟ در مورد وضعیت او چطور؟

پاسخ: فرزند شما که قادر به مراقبت از خود نیست، از طریق والدین خود میتوانید با ارایه اسناد و مدارک معتبرو ثابت کردن وضعیت فرزند، شهروندی ترکیه را دریافت کند..

 سوال: فرایند شهروندی ممکن است 6 ماه طول بکشد. آیا اجازه اقامت در طول این فرآیند درخواست صادر میشود؟

پاسخ: اجازه اقامت (شماره: 6458/31-J) به شما و خانواده تان داده می شود.

 سوال: آیا امکان دارد در ترکیه دارای ملیت دوگانه بود؟

پاسخ: بله، ترکیه از جمله کشورهایی است که اجازه می دهد ملیت دوگانه داشته باشید، اما شما در خصوص ملیت اصلی خود باید با کنسولگریتان چک کنید زیرا برخی از کشورها مانند هند، چین و عربستان سعودی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسند یا محدودیت های خاصی در مورد آن دارند.

 سوال: آیا نکات مهمی وجود دارد که باید بدانم؟

پاسخ: وزارتخانه می خواهد مطمین شود که ارزش ملک حداقل 250.000 دلار است. شرکت های ارزش گذاری املاک متبحر معتقدند که برای جلوگیری از تقلب در قیمت این کار باید انجام شود. ارزیابان ممکن است تا 20 درصد خطا (تفاوت) از قیمت فروش داشته باشند. بنابراین توصیه می شود که ملکی را انتخاب کنید که ارزش آن به درستی محاسبه شده است.

انواع شهروندی در ترکیه

شهروندی از طریق سرمایه گذاری: در سال 2018، دولت ترکیه یک سیستم سریع برای اخذ ملیت ترک معرفی کرد. افرادی واجد این شرایط خواهند شد که املاکی به ارزش 250.000 دلار بخرند یا 500.000 دلار در بانکهای ترکیه سپرده گذاری کنند. در هر دو حال باید این سرمایه برای مدت سه سال باقی بماند. افرادی که حداقل 500.000 دلار سرمایه گذاری ثابت کنند یا 50 نفر از شهروندان ترک را استخدام نمایند نیز واجد شرایط می باشند. (در اینجا در مورد سرمایه گذاری در ترکیه بیشتر بخوانید)

املاک و دارندگان اجازه اقامت: هر مالک ملکی که برای یک دوره مستمر و بدون وقفه پنج ساله در ترکیه زندگی کند نیز در صورتی که هر سال حداقل 185 روز در ترکیه اقامت داشته باشد، می تواند درخواست شهروندی نماید. ماده 11 قانون 5901 الزامات لازم برای مجوز اقامت بدون وقفه را نشان می دهد. میزان حداقلی برای ارزش ملک وجود ندارد.

تولد: ساده ترین راه این است که در یک خانواده با مادر و پدری ترک متولد شده باشید. با توجه به ماده 1 قانون شهروندی ترکیه شماره 403، متولدینی که حداقل یکی از والدینشان ترک باشند، حق دارند بلافاصله شهروندی دریافت کنند. حال، اگر مادر و یا پدر در درخواست خود موفق شوند، این امر برای فرزندان تسهیل می شود. همچنین هر کس که شهروندی ترکیه خود را از دست دهد، می تواند دوباره درخواست کند.

ازدواج: بسیاری از خارجی ها پس از 3 سال ازدواج با یک فرد ترک شهروندی ترکیه را دریافت می کنند. شرایط خاصی در این مورد وجود دارد که شامل زندگی باهم، رعایت رفتارهایی که می تواند به رابطه زناشویی آسیب برساند و نیز اینکه تهدیدی برای امنیت ملی یا نظم عمومی ایجاد نکند.

سیستم فیروزه ای: سیستم فیروزه ای ارایه شده در سال 2017، اجازه می دهد تا افرادی که دارای مهارت و یا ویژگی خاصی در فن آوری، اقتصاد، ورزش، فرهنگ و هنر و همچنین مدیران تجاری و سرمایه گذاران برای درخواست نوع دیگری از شهروندی که تقریبا تمام حقوق عادی را دارد، اقدام کنند.

مراحل اصلی گرفتن شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری

1: باز کردن حساب بانکی: یک حساب به نام خریدار در یکی از بانکهای ترکیه باز شود.

2: سرمایه گذاری: انجام معاملات سرمایه گذاری ملزوم مانند نقل و انتقال سند ملکی ، سپرده نقدی ،خرید اوراق قرضه دولتی و…

3: درخواست مجوز اقامت: متقاضیان باید در هنگام درخواست شهروندی مجوزاجازه اقامت معتبر داشته باشند. با این وجود، صاحبان اجازه اقامت می توانند تا زمانی که می خواهند، در خارج از کشور زندگی کنند.

4: درخواست شهروندی ترکیه: پس از اخذ مجوز اقامت خود، می توانید بلافاصله برای شهروندی ترکیه درخواست دهید. حضور فیزیکی یا مصاحبه در طول فرایند درخواست لازم نیست.

چگونگی شهروندی در ترکیه

بهترین راه برای به دست آوردن تابعیت در ترکیه خرید ملک در ترکیه است. بر مبنای مالکیت یک ملک شما امکان اخذ ویزای قانونی که ضرورتی برای گرفتن شهروندی ترکیه استاسناد مورد نیاز برای اخذ شهروندی ترکیه توسط برنامه سرمایه گذاری

– فرم درخواست

– پاسپورت معتبر

– 4 عدد عکس گذرنامه برای همه اعضای خانواده

– گواهی تولد

– اجازه اقامت یا ویزای توریستی معتبر در گذرنامه خود

– در صورت لزوم، اسنادی که روابط شما با همسر و فرزندان شما را نشان می دهد (سند ازدواج ، گواهی تولد برای کودکان)

– اگر قابل اجرا باشد، کپی شناسنامه ترکیه ای و آدرس اقامت متقاضیان در ترکیه

– رسید پرداخت مالیات درخواست

فرآیند درخواست بطور عام

بدون ویزا کشورهای

برای سایر انواع درخواست های شهروندی، در صورتیکه در ترکیه زندگی می کنید، باید از طریق اداره منطقه ای یا از طریق کنسولگری در صورتیکه در خارج از ترکیه زندگی می کنید، درخواست نمایید. اسناد مورد نیاز و نوع درخواست بسته به شرایط شما متفاوت خواهد بود.

آنها می توانند شامل گذرنامه، گواهی تولد، اجازه اقامت، گواهی ازدواج، شماره هویت ترکیه ای اقوام و عکس باشند. متقاضیان تنها نیز باید در مصاحبه ای که در ترکیه انجام می شود، شرکت کنند.

مدت زمان درخواست برای شهروندی در ترکیه بستگی به شرایط خاص متقاضی دارد، اما اطلاعات به روز شده می تواند از وزارت کشور به دست آید. طبق شرایط و ضوابط قانون شماره 5901 شهروندی، اگر درخواست شما رد شود، می توانید مجددا در اداره محل اقامت خود درخواست دهید.

مزایای شهروندی ترکیه

– همسر / شوهر و کودکان زیر 18 سال می توانند همزمان با شما شهروندی را به دست بیاورند.

– هنگامی که برای شهروندی درخواست می کنید، شما ملزم به اعلام دارایی یا درآمد که در حال حاضر در کشورهای دیگر دارید نیستید.

– شما مجبور نیستید برای واجد شرایط بودن به طور مداوم در ترکیه برای یک دوره معین برای شهروندی زندگی کنید شما می توانید در خارج از کشور زندگی کنید و از آنجا درخواست شهروندی داده تا بزودی اجازه اقامت دریافت کنید.

– شما می توانید بدون زحمت به بسیاری از کشورها سفر کنید.

بسیاری از این کشورها به شهروندان ترک اجازه می دهند تا 30 تا 90 روز بدون نیاز به ویزا اقامت داشته باشند و همچنین برخی از کشورها ویزای الکترونیکی را پس از ورود به کشور, طبق درخواست بصورت آنلاین اعطا می کنند.

گفتگوی آزادسازی ویزا، بین ترکیه و اتحادیه اروپا از سال 2013 صورت گرفته است که هدف این بوده, شهروندان ترکیه حق سفر بدون ویزا به کشورهای عضو شنگن را دارا باشند که در این صورت 26 کشور اروپایی به فهرست 102 کشور اضافه خواهند شد , اینها جاهایی خواهند بود که شهروندان ترکیه می توانند آزادانه سفر کنند.

منبع:آنتالیا هومز

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =