پارک امیرگان استانبول

پارک امیرگان استانبول یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر است که تاریخی غنی در پس آن نهفته است.

در ماه آوریل و جشنواره‌ی لاله‌ها، این پارک همچون قطعه‌ای از بهشت می‌شود و اگر در این زمان به استانبول رفتید، حتما سری به آنجا بزنید. با استانبول سرا همراه باشید تا با پارک امیرگان و تاریخچه‌ی آن آشنا شوید.

پارک امیرگان یک پارک تاریخی است که در کنار تنگه‌ی «بسفر» و در حومه‌ی شهر (امیرگان) قرار دارد.

شهرت این پارک به دلیل داشتن مجموعه‌ای بزرگ از گل‌های لاله است که هر ساله در ماه آوریل در جشنواره‌ی لاله‌ی استانبول مملو از لاله‌های رنگ به رنگ می‌شود.

قدمت این پارک به اواسط قرن ۱۶ بازمی‌گردد که به «صدر اعظم نیسانجی فریدون بی» هدیه داده شد و بعدها پارک را به نام او نامگذاری کردند.

در قرن ۱۷ سلطان مراد چهارم کل املاک را به فرمانده صفوی اهدا کرد که قلعه‌ی خود را بدون مقاومت تسلیم عثمانی‌ها کرده بود.

حدود سال ۱۸۶۰، مالک پارک «خدیوا اسماعیل پاشا»، فرمانروای عثمانی مصر و سودان بود و سه عمارت چوبی در آن ساخت که هنوز هم پابرجا هستند.

با گذر سال‌ها، اسم پارک به پارک امیرگان تغییر یافت و تا سال ۱۹۴۰ چندین بار مالکیت آن تغییر کرد و بعد از آن به مالکیت شهر استانبول درآمد.

در اواخر سال‌ ۱۹۷۰ عمارت‌های زرد، صورتی و سفید پارک بازسازی شد و پس  از آن پارک رو به عموم مردم باز شد.

عمارت زرد رنگ یک عمارت چوبی بزرگ است و مشرف به بسفر در مرکز پارک بوده و ویژگی‌های معماری سنتی عثمانی را به نمایش می‌گذارد و دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی دارد.

در گذشته این عمارت به عنوان مهمان‌خانه استفاده می‌شد.

عمارت صورتی هم یکی از عمارت‌های پارک بوده و خانه‌ای به سبک عثمانی است و اغلب برای مراسم عروسی یا دیگر رویداد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمارت سفید سومین عمارت پارک امیرگان است و در نزدیکی عمارت زرد قرار دارد و به سبک نئوکلاسیکی، در ۲ طبقه و از چوب ساخته شده است.

از جذابیت های دیگر این پارک در فصل بهار تعداد بسیار زیادی از عروس و دامادهاست که برای عکاسی مراسم به پارک امدن .

مساحت پارک امیرگان بیش از ۴۰۴۶۸۶ متر مربع است و تنوع بسیار گسترده‌ای از گیاهان را در خود جای داده است. در این پارک یک زمین‌بازی، مسیرهای پیاده‌روی، چند آلاچیق و یک دریاچه‌ی زینتی دارد.

پارک امیرگان روزانه از ساعت ۷ صبح الی ۲۲:۳۰ باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است.

شما می‌توانید با اتوبوس‌های خط 25E از ایستگاه تراموای «کاباتاس» به پارک امیرگان بروید. از جاده‌ی اصلی اسکله نیز با پای پیاده در عرض ۲۰ دقیقه می‌توانید به پارک برسید.

در نزدیکی پارک امیرگان، باغ آتاتورک قرار دارد که قسمتی از جنگل «بلگرید» است و مجموعه‌ای از دیدنی‌های جذابی از گیاهان و درختان سراسر جهان را در خود جای داده است. این پارک در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری استانبول قرار دارد و این بهشت ۳۴۵ هکتاری، پناهگاه عاشقان طبیعت است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =