قلعه یوروس استانبول

قلعه یوروس استانبول

قلعه یوروس استانبول (Yoros kalesi) بقایای یک قلعه ویران شده متعلق به دوران بیزانس بوده که در محل اتصال تنگه بسفر استانبول و دریای سیاه و در شمالی‌ترین بخش تپه زیبای جاشوا واقع شده است. امروزه چیزی جز بخشی از دیوارها و چند ستون دیده بانی از این قلعه باقی نمانده با این حال هنوز هم دیدار از آن جذاب و هیجان انگیز خواهد بود و بیننده را به عمق تاریخ می‌کشاند.

قلعه یوروس استانبول را قلعه جنوس هم می‌خوانند که شاید علت آن تصاحب و حکومت جنوا بر این قلعه در قرن ۱۵ میلادی باشد. محل و موقعیت قرارگیری قلعه یوروس استانبول از نظر جغرافیایی و نظامی در دوره خود بسیار استراتژیک بوده است و مدت‌ها پیش ز ساخت این قلعه مکان آن مورد درگیری و نزاع بین فنلیان و یونانیان بوده است که برای آن‌ها از بعد تجاری و نظامی دارای اهمیت بوده و سرانجام این درگیری‌ها رفع شده است و یونانیان آن را در اختیار گرفته‌اند. این منطقه توسط یونانیان Hieron نامیده می‌شده و طی تحقیقات باستان شناسان بقایا و آثار منحصر به فرد بسیاری از معابد یونانی از جمله دیوس، محراب دوازده خدایان و زئوس در آن منطقه کشف شده است که قدمت و عمر آن‌ها حتی به دوران پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

قلعه یوروس استانبول در طول سالیان دراز صحنه درگیری‌های بسیاری بوده و تلاش‌های زیادی برای اشغال آن صورت گرفته و بارها و بارها توسط قبایل و سلسله‌های مختلف تصاحب شده است. بیزانس‌ها، جنوس ها و عثمان‌ها بر سر این قلعه بارها و بارها جنگیدند و در نهایت در سال ۱۳۰۵ این قلعه برای نخستین بار تحت مالکیت پادشاهان عثمانی قرار می‌گیرد که پس از مدت زمان اندکی مجدداً بیزانس‌ها آن را پس می‌گیرند.

در سال ۱۳۹۱ سلطان بایزید بار دیگر قلعه را در تدارک برای حمله به شهر قسطنطنیه و فتح آن در اختیار می‌گیرد و تا زمان ساخت قصر آنادولو از قلعه یوروس استانبول به عنوان مهم‌ترین قلعه و برج نظارت و فرماندهی عثمانی‌ها محسوب می‌شده است. در طول دوران حکومت عثمانی این برج بیشتر حکم پایگاه نظامی داشته است اما بعد از سقوط آن‌ها و تشکیل حکومت جمهوری دیگر از این قلعه استفاده‌ای نشده و فرمانی حکومتی آن را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد ترکیه قرار می‌دهد تا ازآن‌پس قلعه یوروس استانبول به عنوان اثر و بنای فاخر ملی به ثبت رسیده و بازدید از آن برای عموم آزاد شود.

امروزه تنها چیزی که از قلعه یوروس استانبول باقی‌مانده اثری از خرابه‌های ارگ و برج‌های اطراف آن است و مسجد قلعه یوروس و بیشتر برج‌ها و سازه‌های دیگر آن ازمیان‌رفته‌اند.

این قلعه بیزانسی که در روستای آنادولو کاواگی قرار دارد یک رویداد و منظره ساده همیشگی برای خود مردم منطقه به حساب می‌آید چرا که این قلعه قدیمی در بخشی از روستا و در نزدیکی تنگه بسفر به گونه ای به حال خود رها شده و از نگهبان و باجه تهیه بلیت خبری نیست. در اصل نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد و برای بازدید از آن نیاز به تهیه بلیط و دردسرهای این چنینی نیست بلکه تنها کافی است خود را به این بخش از بسفر برسانید تا بتوانید از این قلعه زیبا دیدن نمایید و همزمان از منظره منحصر به فرد و هوای دلپذیر آنجا لذت ببرید.


البته همچنان حفاری‌های باستان شناسان در این منطقه از ترکیه در جریان است و بازدیدکنندگان امکان ورود به قسمت داخلی قلعه یوروس استانبول را ندارند.

نحوه دسترسی به قلعه یوروس استانبول 
از آنجایی که قلعه یوروس استانبول در منطقه خارج از شهر (در یک روستا) و در نقطه دور از دسترس تنگه بسفر قرار دارد بهترین راه برای رفتن به این قلعه اجاره خودرو یا کرایه تاکسی یا ون است که شما را به راحتی به این منطقه می‌رساند. البته در اطراف این قلعه کافه‌ها و رستوران‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید در کنار همراهانتان از خوردنی‌های ترکی نیز لذت ببرید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی قلعه یوروس استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =