سفر زمینی با اتومبیل شخصی از ترکیه به ایران

سفر زمینی با اتومبیل شخصی از ترکیه به ایران

اگر ساکن ترکیه هستید و دارای اقامت قانونی موقت یا دائم ترکیه هستید و قصد سفر با اتومبیل شخصی به ایران را دارید در ادامه به صورت کامل کارهای لازم و مراحل قانونی که باید برای عبور خودروتون از مرز و وارد شدن به ایران انجام بدید رو خدمتتون عرض میکنیم.

قدم اول مربوط به گواهینامه شماست. اگر شما ایرانی هستید و دارای گواهینامه رانندگی در ایران هستید برای عبور از مرز با همراه داشتن آن گواهینامه که دارای اعتبار است و منقضی نشده به راحتی میتوانید با خودروی خود از مرز عبور کنید یا اگر گواهینامه کشور ترکیه را دارید باید قبل از انجام هر کاری آن را بین المللی کنید.

شما باید مالک خودرو باشید یا اگرمالک خوردو نیستید یک وکالت نامه باید از مالک خودرو داشته باشید .
در مرحله بعد شما باید به اداره تورینگ (اداره اتومبیلرانی و جهانگردی) مراجعه کنید و در آنجا برای گرفتن مجوز سفر به خارج از ترکیه یکسری فرم های مربوطه را تکمیل کرده تا برای اتومبیل شما مجوز خروج از ترکیه صادر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وب سایت www.turing.org.tr بازدید کنید. کل پروسه کاری شما در این اداره بیشتر از یک ساعت نخواهد بود.

بعد از دریافت مجوز خروج و رسیدن به یکی از دروازه های مرزی بین ایران و ترکیه سرنشینان داخل خودرو برای کنترل پاسپورت و مهر ورود باید از خودرو پیاده شده و مسافتی 200 متری را به صورت پیاده از مرز عبور کنند و بعد از گذشتن از مرز میتوانند مجدد سوار اتومبیل شوند. راننده خودرو برای دریافت مجوز ورود به ایران میتواند خودش شخصا این کارها را انجام دهد یا از طریق دفاتری که این امور را انجام میدهند که در کنار مرز مستقر هستند امور اداری مربوط به خروج خودرو از مرز که حدود 20 لیر هزینه خواهد داشت را انجام دهد . پیشنهاد میکنیم که کار ها ی اداری خروج از مرز را به این دفاتر واگذار کنید تا از درست و سریع انجام شدن آنها اطمینان حاصل کنید.

بعد از گذر از مرز ترکیه و برای ورود به مرز ایران خودروی شما باید سه ماه یک بیمه ایرانی داشته باشد. که در گمرک مرزی این دفاتر بیمه مستقر هستند.

چگونه با خودرو از ترکیه خارج شویم ؟ میتوانید با پرسش از این دفاتر و پیدا کردن مناسب ترین قیمت از این خدمات استفاده کنید. خودری شما تا سه ماه مجاز به عبور و مرور در سطح کشور است که این زمان تا شش ماه هم قابل تمدید است.

در هنگام خروج از ایران و ورود مجدد به ترکیه، کلیه مدارک شما کنترل میشود و هزینه ای بین 200 تا 500 لیر بخاطر تفاوت قیمت سوخت میان ایران و ترکیه از شما دریافت خواهد شد. چه باک سوخت ماشین شما خالی و یا پر باشد ملزم به پرداخت این هزینه هستید. بنابراین اگر باک سوخت ماشینتان را قبل از عبور از مرز و بازگشت به ترکیه پرکنید از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.

و در آخر چنانچه خودروی شما دیزلی است بخاطر کیفیت پایین دیزل موجود در ایران حتما برای موتور خودروی شما مشکلات بسیار جدی به وجود خواهد آمد. پیشنهاد ما به شما این است که با خودروی بنزینی به ایران سفر کنید و نه دیزلی. و نکته بسیار مهم اینکه همه این موارد برای خودروهای با پلاک ترک بود اگر پلاک خودرو شما با ام شروع میشود و‌به قولی پلاک یابانجی است حتما باید یک‌چهارم مبلغ بیمه خودرو را در بانک بلوکه نمایید به عنوان مثال برای خودرو صد هزار لیری حدود۲۰ هزار لیر باید در بانک بلوکه نمایید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پانزده =