پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آزمون های بین المللی زبان ترکی

آزمون های بین المللی زبان ترکی

معرفی آزمون Ales

این آزمون،آزمون ورود به تحصیلات تکمیلی می باشد، که مورد قبول تمامی دانشگاههای ترکیه و قبرس شمالی است. این آزمون به عنوان امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی بوده و برای ورود به دانشگاههای ترکیه می باشد.

این آزمون دوبار در سال در ماههای may (اواخر اردیبهشت) و December (اواسط آذر) در شهر آنکارا توسط OSYM برگزار می شود. این آزمون شامل 2 بخش Qantitative یا verbal و sayisal یا Sozel می باشد.
حداقل امتیاز لازم برای رشته های مهندسی 62 و فقط شامل ریاضی و فیزیک و هوش است. و برای رشته های غیر مهندسی از بخش ریاضی نیز حداقل 55 می باشد. این آزمون حاوی سوالات ریاضی و هوش می باشد. حداقل رتبه و امتیاز این آزمون 35 می باشد. دواطلبان پس از قبولی در آزمون با داشتن شرایط لازم به مصاحبه دعوت خواهند شد.
آزمون Ales شامل سوالات هوش و ریاضی و ادبیات ترکی استانبولی می باشد.

آزمون مهارت ترکی TYS

آزمون مهارت ترکی TYS را در جهت ارزیابی یک امتحان که می تواند زبان ترکی را بر اساس روش بین المللی و TYS موسسه یونس امره پروژه آزمون مدرن ارزیابی کندو تمامی جنبه های مهارت های زبان آموزان را با یک استاندارد و اعتبار بین المللی نشان دهد،راه اندازی کرده است .
در راستای این امر،هدف بر این اساس میباشد که میزان تسلط زبان ترکی به عنوان یک زبان خارجی به همراه یک آزمون که در چارچوب مشترک اروپا و مرجع زبان است،مورد سنجش و آزمون قرار گیرد.
جوانب کلی این آزمون به شرح زیر میباشد:

  • این آزمون به صورت یک آزمون مهارتی و تراکمی می باشد.
  • این آزمون برای سنین بالای 16 سال می باشد.
  • این آزمون طبق اصول و مرجع اروپا از سطح پایه با مشخصات و شاخصه های سطوح بر گزار می شود.

در مرحله اول ،آزمون به صورت یک امتحان کتبی طراحی خواهد شد که می تواند بصورت اینترنتی نیز برگزار شود.
بدلیل فشردگی و محدودیت زمانی، دسترسی از سطح A1 به C2 امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل، آزمون به گونه ای طراحی خواهد شد تا بخش درک متون و شنیداری در سطحB1-C1 قرار بگیرد و بخش مکالمه و نوشتار در سطح A2-C2 ارزیابی شود.

در بخش مهارت درک متون،40 سوال به صورت گزینه ای مطرح میباشد.

در بخش نوشتاری،2 سوال می باشد که بصورت کلی مورد ارزیابی قرار میگیرد(با استفاده از روش Holistic rubric scoring key)

در بخش شنیداری ، سوالات از یک مرکز صوتی پخش خواهد شد و دانشجویان بعد از شنیدن سوالات به آن ها پاسخ می دهند.

در بخش مکالمه 2؛3، مرحله مکالمه وجود دارد.

شروع کار با سوالات آسان می باشد.

سوالات آزمون مبتنی بر استاندارد بین المللی ALTE آژانس اعتبار بین المللی توسط اتحادیه اروپا می باشد.
اقدامات ابتدایی و نهایی جهت ثبت نام در آزمون توسط سایت اطلاع رسانی خواهد شد.
آزمون بصورت دوره ای در مراکز اصلی انستیتو،مراکز فرهنگی یونس امره در خارج از کشور با همکاری دانشگاه ها صورت خواهد پذیرفت.

آمادگی آزمون بین المللی زبان ترکی استانبولی Tommer
یکی از مدارکی که دانشگاه ها از دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه می خواهند مدرک آزمون تومر است. این مدرک را انیستیتو آموزش زبان ترکی که زیرنظر دانشگاه آنکارا است به دانشجویان اعطا می کند.

آزمون تومر آزمونی شبیه آزمون های زبان انگلیسی (تافل، آیلتس،…) می باشد و شامل بخش های مختلف است که مهارت های زبانی دانشجویان را می سنجد. آزمون تومر را علاوه بر این مرکز دانشگاه قاضی نیز برگزار می کند که به صورت تماماً کتبی است در حالی که آزمون تومر دانشگاه آنکارا رایج تر بوده و به صورت آن لاین و کامپیوتری برگزارمی شود. آزمون شامل شش بخشListening،Structure، Reading، Spoken Interaction، Spoken Production، Writing می باشد که به ترتیب 27-27-27-15-3-1 سوال می باشد که درطول 3-4 ساعت از متقاضیان خواسته می شود که به سوالات پاسخ دهند.

آزمون در سه سطح BASIC ،INTERMEDIATE،ADVANCED است و کسانی که بتوانند نمره ی C کسب کنند موفق به دریافت دیپلم تومر می شوند .دانشگاه های ترکیه کسب حداقل نمره 60 را از این آزمون را جزو شرایط خود برای پذیرش دانشجو قرار داده اند.

آزمون TOMMER
امتیاز این آزمون از 100 می باشد که زبان آموزان باید حداقل 65 امتیاز را در این آزمون بدست بیاورند. این امتحان شامل بخش شنیداری، گرامر، خواندن و مکالمه و نوشتاری می باشد. که به شرح زیر تقسیم بندی می شود.
هدف از این دوره در موسسه آموزش عالی آزاد علوم فنون کادوس آمادگی افراد برای آزمون تومر است .

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴

بررسی کامل اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴ به طور حتم برای افرادی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 16 =