بهترین نقاط استانبول جهت عکاسی

بهترین نقاط استانبول جهت عکاسی

شهر استانبول با توجه به موقعیت بی‌نظیرش جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی دارد. بنابراین عکاس‌هایی که به استانبول سفر می‌کنند، با کمبود سوژه مواجه نمی‌شوند. می‌توان گفت در اکثر محله‌های استانبول سوژه‌های عکاسی زیادی اعم از تاریخی و مدرن برای علاقه‌مندان به عکاسی وجود دارد. محله‌های تاریخی مانند محله سلطان احمد (Sultanahmet)، فنر و بالات (Fener& Balat) و یا خیابان استقلال (Istiklal) جزء پر سوژه‌ترین مکان‌ها هم برای عکاسان غیرحرفه‌ای و هم عکاسان حرفه‌ای هستند.

استانبول سرا در این مطلب به معرفی 10 مکان از بهترین نقاط استانبول با محوریت سوژه عکاسی را برای شما معرفی می کند. پس اگر علاقه دارید استانبول را از دید عکاسی بنگرید، با ما همراه باشید.

مسجد آبی (Blue Mosque)
مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) یا مسجد آبی یکی از مساجد مشهور و دیدنی شهر استانبول است. این مسجد بین سال‌های 1609 تا 1616 با دستور سلطان احمد ساخته‌ شده است. از جمله نکات قابل‌ توجه در ساخت این مسجد، داشتن شش مناره است که به‌ عنوان تنها مسجد شش مناره ترکیه شناخته می‌شود. علاوه بر این، موقعیت مکانی مسجد آبی روبروی ایا صوفیه قرار دارد. نام این مسجد از کاشی‌های آبی به‌کاررفته در آن گرفته‌ شده است.

حیاط مسجد آبی احتمالا یکی از مشهورترین سوژه‌های عکاسی بخصوص در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. این مسجد معمولا مملو از گردشگر و هنگام نماز، مملو از نمازگزار است. بهترین زمان برای عکاسی در مسجد آبی صبح‌ها و زمان‌های خارج از وقت نماز است.

محله بی‌اوغلو (Beyoglu Neighborhood) و خیابان استقلال (Istiklal Avenue)
محله بی‌اوغلو از زمان امپراتوری عثمانی بسیار مشهور بوده است. این محله به‌عنوان محبوب‌ترین محله در قرن نوزدهم شناخته می‌شد. محله بی‌اوغلو محل حضور تجار اروپایی بود که با مشرق زمین تجارت داشتند و از طرفی شهروندان غیرمسلمان امپراتوری عثمانی نیز در این منطقه سکونت داشتند. معماری این منطقه باتوجه به حضور اروپایی‌ها به‌ شدت تحت تاثیر معماری غربی قرار گرفته است.

بنابراین احتمالا شما با سفر به این منطقه می‌توانید انتظار عکاسی از معماری شبیه پراگ (Prague) یا پاریس (Paris) را داشته باشید. ازجمله بهترین نقاط عکاسی محله بی‌اوغلو می‌توان به خیابان استقلال، خیابان پِرا (Pera) و برج گالاتا (Galata Tower) اشاره کرد.

     محله بی اوغلو استانبول

برج گالاتا (Galata Tower)
در زمان امپراتوری بیزانس تجارت پارچه و مواد غذایی از طریق جاده ابریشم با بندر قسطنطنیه (استانبول امروزی) صورت می‌گرفت. معمولا وظیفه این تجارت با اهالی جنوا و ونیز بود. بعد از فتح استانبول به دست امپراتوری عثمانی تجارت به همان روند قبل ادامه یافت. جنوایی‌ها نسبت به ونیزی‌ها نقش بیشتری در تجارت داشتند و به همین دلیل بناهایی مانند برج گالاتا را در محله بی‌اوغلو احداث کردند. برج گالاتا امروزه به موزه تبدیل‌ شده است.

برج گالاتا استانبول

بازدیدکنندگان از این برج می‌توانند چشم‌اندازی بی‌نظیر از استانبول را در طبقات فوقانی این برج مشاهده کنند. چشم‌انداز تنگه بُسفور (Bosphorus) و خلیج شاخ طلایی (Golden Horn) بسیار جادویی است. باوجود چنین چشم‌اندازهایی بازدید و عکاسی در برج گالاتا تجربه بسیار جذاب و دوست‌داشتنی را برایتان رقم خواهد زد.

نورپردازی سه بعدی زیبا بر روی برج گالاتا

تپه پیر لوتی (Pierre Loti Tepesi)
اروپایی‌ها طی سفرهای خود به استانبول خانه‌هایی را در مناطق مختلف ازجمله بُسفور، بی‌اوغلو و سایر نقاط استانبول خریداری کردند و در این شهر اقامت گزیدند. یکی از افرادی که مجذوب زیبایی‌های استانبول شد، پیر لوتی شاعر و نویسنده مشهور فرانسوی بود. او زمانی که به نوشتن می‌پرداخت، به تپه‌ای می‌رفت که امروزه تپه پیر لوتی نامیده می‌شود.

تپه پیر لوتی استانبول

این تپه یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای طلوع خورشید در استانبول و چشم‌انداز باشکوه استانبول است. بر روی این تپه می‌توانید چای تازه‌دم بنوشید و عکس‌های زیبای بسیاری ثبت کنید. تپه پیر لوتی از طریق تله‌کابین قابل‌ دسترس است.

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia)
ایاصوفیه در ابتدا به‌عنوان یک بازیلیکا (Basilica، به کلیساهای مهم و بزرگِ صلیبی‌شکل می‌گویند) ارتدکس یونانی ساخته شد. همچنین این مکان قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، کاربری مسجد داشته است. ایا صوفیه در سال 532 میلادی بنا شده است و در زمان ساخت به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شده است. همچنین امروزه موزه ایاصوفیه یکی از زیباترین و برجسته‌ترین ساختمان‌های ترکیه شناخته می‌شود. در طبقه هم کف می‌توانید عکس‌های زیبایی از لوسترهای ایاصوفیه ثبت کنید. قبل از اینکه برای عکاسی به ایا صوفیه بروید، به این موضوع توجه داشته باشید که در ساختمان، نور محدودی وجود دارد؛ بنابراین دوربین‌های باقابلیت عکاسی در نور کم کارایی بهتری دارند.

مسجد ایاصوفیه استانبول

درختان پارکِ متصل‌کننده ایا صوفیه و مسجد آبی نیز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت (آوریل و می) شکوفه زده و خود به سوژه‌ای جذاب برای عکاسی تبدیل می‌شوند.

برج دختر (Maiden’s Tower)
برج دختر یکی از نماد‌های دیدنی استانبول است. این برج در بُسفور قرار دارد و به‌ وسیله قایق قابل‌ دسترس است. اکثر مردم از سمت اروپایی آن سوار بر قایق می‌شوند. شما می‌توانید از (Üsküdar) برای سوار شدن به قایق استفاده کنید. وقتی از این سمت به طرف برج مایدن حرکت می‌کنید، این برج به‌عنوان پس‌زمینه بسیار زیبایی خودنمایی می‌کند. همچنین منظره غروب آفتاب در برج مایدن سوژه‌های بسیار جذابی را برای عکاسی ایجاد می‌کند.

برج دختر استانبول

افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول

بویوک آدا (Büyükada)

اگر علاوه بر عکاسی به دنبال آرامشی دور از شلوغی‌های شهر هستید و قصد دارید عکس‌های متفاوتی بگیرید، جزیره بویوک آدا مقصدی جذاب برای شما محسوب می‌شود. این جزیره از بین جزایر پرنسس، بزرگ‌ترین جزیره است. می‌توانید در طبیعت آزاد و خیابان‌های باریک بویوک آدا قدم بزنید، از مناظر لذت ببرید و تصاویری زیبا از این مناظر توسط دوربینتان ثبت کنید. همچنین خانه‌های چوبی بسیار زیبایی در این جزیره وجود دارد. اگر به قسمت‌های مرتفع‌تر این جزیره بروید می‌توانید چشم‌انداز زیبای جزایر پرنسس و دریای مرمره را نیز ثبت کنید.

جزیره بویوک آدا استانبول

بویوک آدا محبوبترین جزیره استانبول

پارک اِمیرگان (Emirgan Park)
در شلوغی‌های شهر استانبول احتمالا بازدید و عکاسی از مناظر یک پارک با فضای سبز گسترده و متنوع برایتان جالب خواهد بود. پارک امیرگان یکی از پارک‌های تاریخی استانبول است و قدمت آن به دوران بیزانس بازمی‌گردد. این پارک در قسمت اروپایی استانبول و در سواحل بُسفور قرار دارد. پارک امیرگان با مساحت 47 هکتار یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول است و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. سه عمارت چوبی به رنگ‌های زرد، صورتی و سفید در پارک امیرگان وجود دارد که هرکدام سوژه‌ای جذاب و زیبا برای عکاسی محسوب می‌شوند.

پارک امیرگان استانبول

گالری عکس پارک امیرگان استانبول

مشهورترین قسمت پارک امیرگان، قسمت لاله‌های آن با رنگ‌بندی مختلف است که می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سوژه‌های عکاسی بخصوص برای عکس‌های اینستاگرامی محسوب شود. البته لاله‌ها تنها زیبایی‌های طبیعی امیرگان محسوب نمی‌شوند و خودنماییِ تنوعی بسیار گسترده‌ از گیاهان، زیبایی خاصی به پارک امیرگان بخشیده‌اند. این مناظر بخصوص زیر تابش نورِ آفتاب بسیار دیدنی‌‎تر می‌شوند. ورود به این پارک رایگان است، و امکاناتی مثل میز پیک‌نیک، زمین‌بازی، مسیر پیاده‌روی، کافه و رستوران در امیرگان برای گردشگران محیا شده است. همچنین این پارک یکی از مکان‌هایی است که معمولا به‌عنوان لوکیشن عکاسی عروسی استفاده می‌شود.

فستیوال گل لاله در پارک امیرگان استانبول

کاراکوی (Karaköy)
محله کاراکوی منطقه زیبایی در استانبول است که خیابان‌هایی باریک همراه با کافه‌‎ها و بوتیک‌های فراوان دارد. یکی از استادانه‌ترین هنرهای خیابانی را در این منطقه می‌توانید نظاره و ثبت کنید. به همین دلیل یکی از خیابان‌های آن به نام لئو لوناتیک (Leo Lunatic) که از استادان هنر خیابانی است، نام‌گذاری شده است. هنگام ثبت زیبایی‌های منطقه کاراکوی می‌توانید از موزه هنرهای مدرن نیز بازدید کنید.

محله کاراکوی استانبول

سفر به گالاتا و کاراکوی استانبول

کاخ دولما‌باغچه (Dolmabahçe Palace)
کاخ دولما‌باغچه استانبول به‌عنوان خانه پادشاهان عثمانی استفاده می‌شده است. ساخت کاخ به دستور سلطان عبدالمجید یکم (Sultan Abdülmecid) و در سال 1856 به اتمام رسیده و تا سال 1922 به‌عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده است. سبک معماری کاخ، ترکیبی از سبک‌های باروک (Baroque)، روکوکو (Rococo)، نئوکلاسیک (Neoclassical) و عثمانی مدرن (modern Ottoman) است و در ساخت آن از تجملات بسیاری استفاده‌ شده است.

کاخ دلما باغچه استانبول

برج ساعت دلما باغچه استانبول

محوطه حیاط و باغ‌های زیبای کاخ دولما‌باغچه بسیار زیبا و آرام‌بخش است. این محوطه بیرونی جهت عکاسی، بخصوص عکاسی اینستاگرامی سوژه‌های جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است زمان بازدید از این کاخ برنامه بازدید و عکاسی از مسجد اورتاکوی (Ortaköy) و پله‌های رنگین‌کمان (Rainbow Stairs) را نیز که در نزدیکی کاخ دولماباغچه قرار دارند، در برنامه خود قرار دهید.

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

مکان های دیدنی میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول تکسیم، یکی از معروف ترین و پر جنب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 13 =