پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

کاخ موزه تکفور استانبول

کاخ موزه تکفور استانبول

این کاخ امپراطوری روم شرقی که آن را کاخ پورفیروگنیتوس نیز می نامند در اطراف دیوارهای شهر میان اِدیرنِکاپه و اِیریکاپه واقع شده است. اهمیت این کاخ به عنوان تنها کاخ موجود از زمان امپراطوری روم شرقی و نمونه ای از سبک معماری بیزانس تنها به استانبول ختم نمی شود. جزئیات ساخت این بنا یعنی اینکه توسط چه کسی، در چه زمانی و برای چه کسی ساخته شده است نامشخص می باشد.

خرابه های اطراف این قصر بر این موضوع اشاره دارند که این بنا تنها یک قصر نیست بلکه قسمتی از یک مجموعه کاخ می باشد. در حالت کنونی این قصر متشکل از یک سازه سه طبقه بدون سقف است. در قرن شانزدهم یک سقف جدید برای این قصر ساخته شد ولی در قرن هفدهم از بین رفت. این کاخ در طول اوایل قرن بیستم در ویرانی به سر برده ولی از سال ١٩۵۵ تا ١٩٧۰ بازسازی شد.

تاریخچه موزه تکفور و تغییرات آن در گذر زمان ، بسیار جالب است . موزه تکفور که از دیدنی های استانبول است در اصل به عنوان یک کارگاه کاشی در قرن ۱۸ مورد استفاده قرار می‌گرفته که کاشی‌های دیوار تولید شده در کاخ تکفور هنوز در بسیاری از مساجد استانبول قرار دارند . پس از فتح قسطنطنیه برای ماندن و بعدها به عنوان پناهگاه استفاده می‌شد و در سال ۱۸۶۵ طبقه متوسط پایگاه غیرنظامی شد .

در قسمت جلوی موزه تکفور ، یک حیاط کوچک قرار دارد که در قرن چهاردهم ساخته شده است . در قسمت جنوبی حیاط نیز یک اتاق قرار دارد که به نظر باستان شناسان یک کلیسا با نقوش و عناصر مذهبی بوده است که چیز زیادی از آن باقی نماده است . طبقات بالا و زیر زمین کاخ برای اهداف کاری مورد استفاده قرار می گرفته است و طبقه وسط برای اقامت افراد استفاده می شده است .

نحوه دسترسی به موزه تکفور استانبول
دسترسی به این مکان کار ساده‌ای نیست زیرا در یک شهر بسیار قدیمی قرار دارد و در واقع زیاد قابل دسترس نیست. اما طبق گفته کسانی که به این مکان سفر کرده‌اند و از آن بازدید نموده‌اند اگر شما به شدت مشتاق باشید که این مکان تاریخی را بازدید نمایید و بنای که از زمان بیزانس تا به حال در استانبول دوام آورده مشاهده کنید می‌توانید از اتوبوس یا تورها برای این بازدید استفاده کنید

.در کنار این مکان تاریخی رستوران آسیتان وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید.

در جوانب این کاخ مسجد مهری ماه  وجود دارد، که اگر داستان عاشقانه آن را بدانید بازدید از این کاخ هم برایتان جذاب می‌شود.

کمی دورتر از این مکان شما می‌توانید از یک مسجد بسیار قدیمی که در قسمت اروپایی استانبول است دیدن کنید.خیلی بهتر است که اگر تا نزدیکی این مسجد می‌آیید از آن هم بازدید کنید.

سه رستوران با منو های متفاوت در اطراف این مکان قرار دارند. یکی از آن‌ها رستوران آسیتان است که می‌توانند یک وعده بسیار عالی را به شما ارائه دهد طبق نظر مشتریان این رستوران غذاهای آن بسیار خوشمزه بوده و قیمت های مناسبی دارد.

نقشه و موقعیت جغرافیایی کاخ موزه تکفور استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =