چهارشنبه 29 فروردین 1403

چه کسانی می توانند در آزمون YOS شرکت کنند؟

چه کسانی می توانند در آزمون YOS شرکت کنند؟

آزمون یوس چیست؟

آزمون YOS در حقیقت معیاری است جهت سنجش دانشجویان خارجی که به وسیله‌ی آن دانشگاه‌های ترکیه به پذیرش دانشجو می‌پردازند. نهاد مسئول این آزمون ÖSYM است و از سال ۱۹۸۱ اقدام به برگزاری این آزمون کرده است. لازم به ذکر است این آزمون مختص داوطلبان مقطع لیسانس است و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری از این آزمون مستثنی هستند.

 بر اساس ماده f/14 قانون ۶۲۸۷ مندرج در روزنامه رسمی شماره ۲۸۲۶۱ مورخه ۰۱٫۰۴٫۲۰۱۲  ، دانشگاههایی که قصد پذیرش دانشجویان خارجی را دارند با اخذ مجوز از شورای آموزش عالی کشور ترکیه قادر به پذیرش دانشجویان خارجی تبار می باشند. بر این اساس دانشجویان خارجی تبار که قصد مراجعه و ادامه تحصیل در دانشگاههای کشور ترکیه را دارند باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:

A) با شرط فراغت از تحصیل در دوره آموزش متوسطه و یا تحصیل در سال آخر مقطع تحصیلی دبیرستان :

۱) خارجی تبار بودن داوطلب

۲) افرادی که به واسطه تولد در کشور ترکیه به تابعیت این کشور در آمده و سپس با اخذ مجوز از وزارت کشو ترکیه از تابعیت این کشور خارج شده اند و فرزندان ایشان که اسامی آنان در مجوز مذکور درج شده و هنوز به سن قانونی (۱۸ سال تمام) نرسیده اند ، بر اساس قانون اعطای تابعیت کشور ترکیه مبنی بر استفاده از حقوق ناشی از موارد مذکور، قادر به ابراز شرایط ذکر شده باشند. (بر اساس ماده ۷ قانون ۵۹۰۱ از قوانین اعطای تابعیت کشور ترکیه ، اشخاصی که در خارج کشور ترکیه و یا در داخل کشور ترکیه و به واسطه ازدواج والدین ترک تبار (پدر یا مادر ترک تبار) متولد می گردند تبعه این کشور محسوب می شوند. لذا بر این اساس داوطلبانی كه قصد مراجعه به دانشگاه های كشور تركیه و اخذ پذیرش از طریق استفاده از ظرفیت تخصیص یافته به دانشجویان خارجی تبار را دارند پیشنهاد می گردد قوانین مربوط به اعطای تابعیت این كشور را بطور كامل بررسی نمایند.

 

۳) افراد خارجی تباری كه بواسطه ی مراجعه و احراز شرایط مندرج در قانون اعطای تابعیت كشور تركیه به تابعیت این كشور در آمده و دارای تابعیت دوگانه می باشند.

۴) الف) دانش آموزان ترک تباری كه قبل از تاریخ ۰۱/۰۲/۲۰۱۳ سه سال آخر تحصیلات دوره متوسطه ی (دبیرستان) خود را در كشورهای دیگر (به غیر از قبرس شمالی) به اتمام رسانده و قصد استفاده از ظرفیت تخصیص یافته به دانشجویان خارجی تبار را دارند . (دانش آموزانی كه تحصیلات دوره ی دبیرستان خود را در خارج از كشور تركیه (به غیر از قبرس شمالی) و در یكی از مدارس ترک زبانی كه با اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش كشور تركیه به فعالیت خود ادامه می دهند نیز مشمول این بند می باشند)

 

ب) داوطلبانی كه پس از تاریخ ۰۱/۰۲/۲۰۱۳ شروع به تحصیل در مقطع تحصیلی متوسطه در خارج از كشور تركیه (به غیر از قبرس شمالی) نموده و دوره ی آموزش متوسطه ی (دوره ی دبیرستان) خود را در كشوری بیگانه (به غیر از قبرس شمالی) به اتمام رسانده (دانش آموزانی كه تحصیلات دوره ی دبیرستان خود را در خارج از كشور تركیه (به غیر از قبرس شمالی) و در یكی از مدارس ترک زبانی که با اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش كشور تركیه به فعالیت خود ادامه می دهند نیز مشمول این بند می باشند) و قصد استفاده از ظرفیت تخصیص یافته به دانشجویان خارجی تبار را دارند.

 

۵) افرادی كه تبعه كشور قبرس شمالی بوده و یا افرادی كه مقیم كشور قبرس شمالی بوده و تحصیلات دوره ی متوسطه خود را در این كشور به اتمام رسانده و دارای كارنامه ی شركت در آزمون GCEAL می باشند و نیز افرادی كه در سال های مابین ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۰ میلادی در كالج و یا دبیرستان های كشورهایی به غیر از تركیه و قبرس شمالی ثبت نام نموده و با اتمام تحصیلات خود در این مراكز و شركت در آزمون GCEAL دارای كارنامه شركت در این آزمون بوده و یا نایل به اخذ این كارنامه خواهند شد.

 

افرادی كه مشمول یكی از شرایط زیر می باشند قادر به مراجعه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كشور تركیه و استفاده از سهمیه تخصیص یافته به دانشجویان خارجی تبار نمی باشند.

 

B) داوطلبانی كه:

۱) ترک تبار بوده و تحصیلات دوره ی متوسطه ی (دبیرستان) خود را در كشور تركیه و یا قبرس شمالی به اتمام رسانده اند.

۲) تبعه ی كشور قبرس شمالی می باشند. ( به غیر از داوطلبانی كه تحصیلات دوره  ی متوسطه (دبیرستان) خود را در دبیرستان های قبرس شمالی به اتمام رسانده و دارای كارنامه ی آزمون GCEAL می باشند و نیز داوطلبانی كه در سال های بین ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۰ میلادی در كالج و یا دبیرستان های كشورهایی به غیر از تركیه و قبرس ثبت نام نموده و با اتمام تحصیلات خود دارای كارنامه آزمون GCEAL بوده و یا موفق به اخذ كارنامه مذكور خواهند شد).

۳) بر اساس ماده ۲ بند الف موارد فوق الذكر اولین تابعیت تعلق یافته به ایشان، تابعیت كشور تركیه بواسطه تولد در كشور تركیه و یا خارج از این كشور و از طریق نسبت با والدین ترک تبار (پدر یا مادر ترك تبار) می باشد ( به غیر از افرادی كه حائز شرایط مندرج در ماده ۲ بند الف می باشند).

۴) دارای تابعیت دوگانه بوده و یكی از تابعیت های تعلق یافته به ایشان تابعیت كشور قبرس شمالی می باشد (افرادی كه تحصیلات دوره ی متوسط (دبیرستان) خود را در دبیرستان های كشور قبرس شمالی به اتمام رسانده و دارای كارنامه GCEAL بوده و نیز افرادی كه در سال های ، بین ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۰ میلادی در كالج و یا دبیرستان های كشورهایی به غیر از تركیه و یا قبرس شمالی ثبت نام نموده و با اتمام تحصیلات خود دارای كارنامه آزمون GCEAL بوده و یا موفق به اخذ كارنامه ی مذكور خواهند شد مشمول این بند نمی باشند).

توجه! هیچ محدودیتی جز نمره آزمون YOS(هوش، ریاضی و هندسه) برای پذیرش در رشته های مختلف دانشگاههای ترکیه وجود ندارد. به عنوان مثال یک داوطلب (دانش آموز، دانشجو یا فارغ التحصیل) با پیش دانشگاهی انسانی یا ریاضی میتواند براحتی برای پذیرش در رشته پزشکی یا دندانپزشکی دانشگاههای ترکیه اقدام کند. آزمون YOS به زبان انگلیسی ساده برگزار میشود.

منبع:bit.ly/2IkjSgy

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =