پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پله‌های رنگی استانبول

پله‌های رنگی استانبول

محله بی اغلو استانبول را بسیاری با پله‌های رنگی‌اش به خاطر می‌آورند و چه بسیار گردشگرانی که در سفر خود به ترکیه و تور استانبول به این منطقه سر زده و عکس‌های بی نظیر و خاطره انگیزی بر پله‌های رنگی استانبول انداخته‌اند.

ماجرای پله‌های رنگی استانبول از آنجا شروع شد که در سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از ساکنین محل بی اغلو به نام حسین کتینل (Huseyin Cetinel)، که بازنشسته مهندسی جنگل داری بود، با صرف هزینه ۵۰۰ پوند و در طول مدت زمان ۴ روز پله‌های بزرگ و بتنی و بی‌رنگ این منطقه را تبدیل به رنگین کمان کرد و با رنگ‌های شاد و جذاب نمایی بی نظیر و منحصر به فرد به محله بخشید.

این کار او که در نوع خود تحسین برانگیز و گونه ای از هنر خیابانی چریکی به شمار می‌رفت بسیار مورد توجه عموم و رسانه‌های ترکیه و حتی جهان قرار گرفت. تصویری که او خلق کرد بی شباهت به پله‌های محله لاپا در ریو نبود.

اما هدف او چه بود؟
در آغاز عده ای تصور کردند او در حمایت از همجنسگرایی که با نماد رنگین کمان شناخته می‌شود این کار را انجام داده است و یا عده ای دیگر حرکت وی را حرکتی سیاسی و اعتراضی تصور کردند اما علت کار حسین بازنشسته کاملاً بی ارتباط با مسائل فوق بود. به گفته خودش قصد او از رنگ آمیزی شهر و محله خودش نشاندن لبخند بر چهره مردم بود. او می‌خواست مردم به هنگام عبور از پله‌های رنگی استانبول شاد شده و روحیه بگیرند و شهر رنگ و روی متفاوتی پیدا کند؛ چرا که همشهریان شاد شهری شاد را می‌سازند.

با این حال در اقدامی غیر متعارف شهرداری منطقه بی اغلو استانبول پس از رنگ آمیزی پله‌های رنگی تصمیم به بازسازی و رنگ آمیزی دیوارها و پله‌ها و دامنه‌های کوه مربوط به این منطقه از شهر گرفت. رنگی که برای این منظور توسط شهرداری استانبول انتخاب شده بود رنگ بی روح و خنثی خاکستری بود که ظاهراً چندان مورد پسند و خوشایند ساکنین این محل قرار نگرفته بود و مردم آن را حرکتی دلسرد کننده تلقی کردند. همین امر جریانی را آغاز کرد که تبدیل به حرکتی اعتراضی و نمادین شد و به دیوارهای شهر رنگ و زندگی بخشید و انقلاب رنگین کمان و پله‌های رنگی استانبول را پدید آورد.

پله های رنگی محله بی اغلو استانبول

نحوه دسترسی به پله های رنگی استانبول

برای رسیدن به منطقه بی اغلو استانبول و تماشای پله‌های رنگی استانبول بهترین راه استفاده از خطوط اتوبوس شهری و پیاده شدن در ایستگاه sali pazari می‌باشد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =