سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

همه چیز در مورد مالیات در ترکیه

همه چیز در مورد مالیات در ترکیه

مالیات در ترکیه یکی از مهم ترین منابع درآمد دولت و ستون اصلی اقتصاد به حساب می آید و در واقع می توان گفت که پایه های اقتصادی دولت ترکیه به دلیل نداشتن ذخایر نفتی و گازی بر مالیات بنا نهاده شده است. در نظر داشته باشید که نه تنها دولت بلکه مردم ترکیه نیز خود در این زمینه همکاری های بسیار خوبی را با دولت انجام می دهند. به همین دلیل و به همچنین اتخاذ سیاست های مالی و اقتصادی هوشمندانه ترکیه در چند سال اخیر توانسته است رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای را تجربه نماید. ترکیه سیاست های کاملا شفافی را در خصوص مالیات اتباع خارجی در ترکیه دارد به همین دلیل در صورتی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه، خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و یا هر گونه مراوده مالی و خرید را داشته باشید قبل از هرچیز استانبول سرا به شما پیشنهاد می کند در این خصوص اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

انواع مالیات در ترکیه

به طور کلی می توان گفت که مالیات در ترکیه به دو نوع اخذ می شود :

۱.مالیات مستقیم در ترکیه
مالیات مستقیم از درآمد و یا دارایی افراد اخذ می شود. این نوع مالیات به طور مستقیم و بدون واسطه اخذ می شوند. شاید یکی از بارزترین و مشخص ترین نوع آن مالیات بر درآمد افراد و یا سازمان ها و موسسات اقتصادی باشد و یا مالیاتی که مستقیم از حقوق کارکنان کسر می شود.

۲.مالیات غیر مستقیم در ترکیه
این مالیاتی که به صورت غیر مستقیم و با واسطه از شهروندان اخذ می شود. این نوع مالیات را همه افراد پرداخت می نمایند ولی به صورت نامحسوس می باشد. به مانند قیمت کالاها و یا مالیات بر واردات و معاملات. مثلا زمانی که فرد اقدام به خرید یک کالا از مارکت می کند همان لحظه مالیات را نیز در زمان پرداخت بهای کالا پرداخت می کند. یا زمانی که فرد بلیط مترو خریداری می کند در زمان خرید مالیات آن را پرداخت می نماید.

مالیات در ترکیه

مالیات بر درآمد در ترکیه
مطابق ماده ۱ قانون مالیات بر درآمد ، درآمد اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر درآمد، درآمد خالص سود و درآمد شخص حقیقی در طول یک سال می شوند.
می توان گفت مالیات بر درآمد مشمول موارد زیر می باشد:

  • درآمد کسب و کار
  • درآمد کشاورزی
  • مزد
  • درآمد خود اشتغالی
  • درآمد سرمایه املاک و مستغلات
  • درآمد اوراق بهادار
  • سایر درآمدها

مالیات بر درآمد شخص و مالیات شرکت ها در قانون مالیات ترکیه به صورت مفصل گنجانده شده است. اگر چه مالیات بر درآمد شخصی و مالیات شرکتها توسط قوانین مختلفی تعریف شده است ، اما اکثر قوانین و مقرراتی که در مورد افراد اعمال می شود ، خصوصاً از نظر عناصر درآمدی و تعیین درآمد خالص ، در مورد شرکتها نیز اعمال می شود.

مالیات بر درآمد شخصی

درآمدهای اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر درآمد شخصی می شوند. در نظر داشته باشید که مقدار درآمد خالص یک شخص حقیقی در طی یک سال مورد نظر می باشد. لازم به ذکر است که نرخ مالیات بر درآمد شخصی بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متفاوت است. مطابق قانون مالیات بر درآمد اقلام در نظر گرفته شده به عنوان درآمد به شرح زیر است:

  • درآمد کسب و کار (کار در ترکیه)
  • درآمد کشاورزی
  • حقوق و کارمزد
  • درآمد خود اشتغالی
  • درآمد سرمایه املاک و مستغلات (درآمد اجاره)
  • درآمد حاصل از اوراق بهادار (درآمد حاصل از سرمایه گذاری در ترکیه)
  • سایر درآمدها و درآمدها

نکته : قانون مالیات ترکیه اعلام می دارد که مالیات دهندگان بایستی افرادی باشند که اقامت بلند مدت در ترکیه را داشته باشند و یا موفق به اخذ شهروندی ترکیه شده باشند. از اقامت این افراد حداقل باید شش ماه در یک سال اخیر در ترکیه سپری شده باشد.

مالیات در ترکیه

مالیات شرکت ها در ترکیه
درآمد شرکت ها ، تعاونی ها ، مؤسسات دولتی اقتصادی، شرکتهای اقتصادی متعلق به انجمن ها یا بنیادها و مشارکتهای تجاری مشمول مالیات شرکت ها می باشند.

مالیات بر ارزش افزوده
تمام محصولاتی که در ترکیه ساخته می شوند چه این محصولات تجاری، صنعتی و یا کشاورزی باشند و در چهاچوب قانون ترکیه فعالیت نمایند می بایستی بر اساس درآمد خود مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمایند. مالیات بر ارزش افزوده رایج ترین مالیات بر مخارج است. ارزش افزوده ایجاد شده از منبع اولیه یک کالا یا خدمات تا رسیدن به مصرف کننده نهایی موضوع مالیات است.
مالیات بر وسایط نقلیه موتوری
بر اساس ماده ۵ و ۶ قانون مالیات وسایط نقلیه موتوری: وسایط نقلیه موتوری مطابق قانون بزرگراه های راهنمایی و رانندگی در شعب یا دفاتر راهنمایی ثبت شده است. همچنین لازم به ذکر است که هواپیماها و هلیکوپترها در اداره کل هواپیمایی کشوری وزارت حمل و نقل ثبت شده اند و مشمول مالیات وسایط نقلیه موتوری می شوند.

مالیات بر املاک
مالیات بر املاک در واقع شامل ساختمان های واقع در خاک ترکیه می باشند که مشمول مالیات می شوند. اصطلاح ساختمان شامل کلیه ساخت و سازهای ثابت ، اعم از زمین یا آب ، صرف نظر از مصالح است. اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات بر املاک هستند باید به اداره مالیات بر املاک شهرداری که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنند. نرخ مالیات می تواند بین ۰/۱ الی ۰/۶ درصد متفاوت باشد. البته در نظر داشته باشید که مالیات ها می تواند با توجه به شرایط ملک متفاوت باشد.

مالیات املاک در ترکیه

در صورتی که شما به عنوان تبعه سایر کشورها اقدام به خرید ملک در ترکیه نموده اید. مالیات بر دارایی از جمله فروش ملک را می بایستی صاحب ملک دهد ولی بعد از فروش مالیات بر دارایی صاحب ملک توسط خریدار باید پرداخت شود. توصیه می شود قبل از هر کاری قوانین خرید ملک در ترکیه را مطالعه نمایید.

مالیات شرکت های خارجی در ترکیه

توافق نامه ممانعت از پرداخت مالیات دوگانه

بر اساس این توافقنامه که مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به امضاء رسیده است مشخص شده است افرادی که شرکت آنها در هر دو کشور فعال می باشند فقط لازم است تا در یکی از این کشورها مالیات پرداخت نمایند. در نظر داشته باشید که شما می توانید اقدام به ثبت شرکت در ترکیه نمایید ولیکن در نظر داشته باشید که مقدار این مالیات با توجه به نوع شرکت می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال مالیاتی که فرد برای شرکت های عام و یا محدود پرداخت باید نماید در حدود ۲۰ درصد می باشد. البته این مبلغ جدا از سودها و درآمد می باشد.

کد مالیاتی چیست؟
کد مالیاتی یک کد ده رقمی است که به‌عنوان کد شناسایی در تمامی سیستم‌های اداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما چه شهروند باشید و چه مسافر برای انجام اغلب کارهای اداری در ترکیه به این کد نیاز پیدا خواهید کرد. به عبارت بهتر، کد مالیاتی ترکیه معادل کد ملی ما در ایران است. شما همانقدر که در ایران به کد ملی نیاز دارید در ترکیه به کد مالیاتی نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر حتی اقامت شما در ترکیه بدون قصد مقیم شدن نیز طول بکشد، به این کد نیاز پیدا خواهید کرد. افتتاح حساب بانکی، خرید یا اجاره خانه، خرید خودرو یا حتی دریافت یک سیم‌کارت غیر توریستی ناقابل، چند دسته از خدماتی هستند که بهره‌مند شدن از آن‌ها نیازمند کد مالیاتی شماست.

برای دریافت این کد شما باید به نزدیک‌ترین اداره مالیات به خودتان بروید. تمام چیزی که نیاز است با خود به همراه داشته باشید اصل پاسپورت و کپی صفحه اول و آدرس محل سکونت است. دریافت این کد تماما رایگان است.

مالیات در ترکیه برای اتباع غیر ترک چگونه است؟
سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند شرکت‌های مختلط سهامی،شرکت‌هایی با مسئولیت محدود و شراکتی، تاسیس کنند. مالیات برای شرکت‌های سهامی عام و محدود بیست درصد است. بهره سالیانه افراد نیز به‌صورت مالیات بر درامد نیز باید پرداخت شود. بنا بر قانون ممانعت از پرداخت مالیات ترکیه، که میان ایران و این کشور امضا شده است، هر فرد در هر سودی تنها یک بار در یکی از این دو کشور مالیات پرداخت خواهد کرد.

تمامی افرادی که در ترکیه دارای ملک و مستغلات هستند، باید مالیات بدهند. درواقع تفاوتی نمی‌کند که شما مقیم باشید یا نه. باید بابت دارایی‌تان مالیات پرداخت کنید. هیچ معافیت از مالیاتی برای خارجی‌های ترکیه وجود ندارد مگر ساختمان‌هایی که متعلق به یک کشور هستند، مانند سفارت‌خانه‌ها یا کنسولگری‌ها، که کاملا معاف از پرداخت مالیات در ترکیه هستند.

مالیات باید به شهرداری که ملک در آن قرار دارد پرداخت شود. اگر ملک خارج از شهر باشد و شهرداری نیز به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز نباشد، باید از طریق حواله پستی مالیات خود را پرداخت کنید. البته می‌توانید به‌شرط قید شماره مالیاتی ملک به حساب بانکی شهرداری نیز مبلغ مالیات را پرداخت کنید.

چگونه بدون پرداخت مالیات در ترکیه اتومبیل بخریم؟
شما با رعایت شرایطی خاص می‌توانید بدون پرداخت مالیات در ترکیه ماشین بخرید. نخست اینکه ماشین باید از یک خارجی به خارجی دیگر منتقل شود. دوم اینکه خریدار یا باید بازنشسته باشد و در حال گذراندن دوران بازنشستگی‌شان در ترکیه باشد یا در این کشور دانشجو باشد و یا دیپلمات، کارمند روزنامه‌های بین‌المللی کشور و یا بازیکن فوتبال خارجی در لیگ داخلی ترکیه باشند.

البته این کار کمی می‌تواند دشوار باشد و بهتر است آن را بدون کمک انجام ندهید و با شرکت‌های معاف از مالیات مشورت کنید تا بدون دریافت مجوز، طی یک الی سه هفته ماشین خود را دریافت کنید. البته فراموش نکنید که تنها مالک خودرو و اقوام درجه یک او می‌توانند از خودرو استفاده کنند.

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 14 =