پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
دزدی در استانبول

موقع گم شدن وسایلمان در استانبول چکار کنیم؟

موقع گم شدن وسایلمان در استانبول چکار کنیم؟

استانبول، شهری پرجمعیت و پراز زندگی است که همیشه به عنوان مقصد محبوب گردشگران از سرتاسر جهان شناخته می‌شود و ترکیه کشوری که درصد زیادی از درآمد خود را از صنعت گردشگری در می آورد. به همین دلیل هم پلیس این کشور همیشه به دنبال برقراری امنیت در کشور است تا برای مسافران اتفاق بدی رخ ندهد. برخورد مردم هم با گردشگران خیلی مناسب است و احتمال این که برای آن ها دردسری درست کنند بسیار پایین است. درصد جرم و جنایت های استانبول به یک درصد هم نمی رسد و این موضوع نشان از امنیت بالای این شهر است. اما با این حال این عدد به این معنی است که میزان جرم و جنایت و سرقت در استانبول صفر نیست. بنابراین بهتر است که مسافران همواره مراقب وسایل خود بوده تا با مشکلی برخورد نکنند.

هنگام سرقت در استانبول، حتما با پلیس تماس بگیرید

هنگام سرقت در استانبول، صرف نظر از وسیله ای که از شما سرقت شده است، اولین کار تماس با پلیس است. می توانید در گوگل مپ نزدیک ترین ایستگاه پلیس را پیدا کرده یا این که از افراد محلی درخواست کنید که نشانی نزدیک ترین ایستگاه پلیس را به شما بدهند. زمانی که به پلیس مراجعه می کنید، سعی کنید تا آرام باشید و تمامی جزئیات را به آن ها توضیح بدهید. احتمال زیاد همیشه در ایستگاه پلیس یک فرد وجود دارد که انگلیسی بلد باشد. بنابراین اگر ترکی بلد نیستید، می توانید این توضیحات را به زبان انگلیسی به آن ها بدهید. در صورتی که هیچ کدام از این زبان ها را بلد نیستید هم حتما با یک فردی که زبان ترکی و زبان شما را متوجه می شود به ایستگاه پلیس مراجعه کنید. چرا که توضیحات ارائه شده درباره سرقت در استانبول به پلیس بسیار مهم است.

در صورتی که با تور سفر کرده باشید، می توانید از راهنمای تور بخواهید که شما را به ایستگاه پلیس برده و حرفای شما را درباره سرقت انجام شده برای پلیس ترجمه کند. پلیس یک گزارش برای شما پر کرده و در صورتی که بیمه مسافرتی داشته باشید، ارائه یک کپی از این گزارش برای دریافت خسارت ضروری است. اگر مدرک مهمی را در این سرقت از دست داده اید، حتما اطلاعات خود را به پلیس ترکیه گزارش بدهید تا کسی نتواند از هویت شما سواستفاده کند.

هنگام سرقت در استانبول، به مسئولین هتل اطلاع بدهید

در بسیاری از مواقع ممکن است که سرقت در استانبول، در هتل محل اقامت افراد رخ بدهد. احتمال این که کارکنان هتل از اتاق شما دزدی کرده باشند بسیار پایین است. اما در صورتی که مطمئن هستید وسیله خود را در هتل از دست داده اید و یک نفر آن را از شما دزدیده است، حتما به مسئول هتل اطلاع بدهید تا دوربین های مداربسته را بررسی کنند. اگر سرقت در هتل محل اقامت شما اتفاق افتاده باشد، احتمال این که دوربین های مداربسته سارق را گرفته باشند بسیار زیاد است. سپس می توانید با مدارک بیشتر به اداره پلیس مراجعه کرده و سارق را پیدا کنید.

در صورت دزدیده شدن مدارک در استانبول چه اقداماتی انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین مدارکی که ممکن است در جریان سرقت در استانبول از دست بدهید، مدارک شناسایی و پاسپورت است. در این صورت اولین کاری که باید انجام بدهید، مراجعه به اداره پلیس و ثبت سرقت مدارک است. دقت کنید که این مرحله بسیار اهمیت دارد. چرا که اولا با ثبت شکایت، کسی نمی تواند از مدارک شما سواستفاده کند و دوما برای مراجعه به کنسولگری و انجام سایر مراحل، به گزارش پلیس نیاز خواهید داشت. پس از دریافت یک کپی از گزارش پلیس، می توانید به سفارت ایران در ترکیه مراجعه کرده و گزارش مفقود شدن پاسپورت خود را بدهید. سفارت یک پاسپورت موقت به شما می دهد تا بتوانید به راحتی به کشور خود برگردید. برای این که با اقدامات لازم هنگام گم شدن مدارک در سفر، این مطلب از الی گشت را از دست ندهید.

نکات امنیتی برای جلوگیری از سرقت در استانبول

همه به خوبی با این موضوع آشنا هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل هم بهتر است تا نکاتی امنیتی را در نظر گرفته تا از سرقت در استانبول پیش از وقوع آن جلوگیری کنید. سرقت در سفر و گم شدن مدارک می تواند به کلی سفر شما را خراب کند. به همین دلیل بهتر است که نکات زیر را حتما انجام داده و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

  • مراقب اطراف خود باشید و شب ها از تردد در مکان های خلوت و تاریک خودداری کنید.
  • وجه نقد زیادی را همراه خود نبرده و وسایل گران بهای خود را در صندوق امانات هتل یا در اتاق خود بگذارید.
  • کیف خود را همیشه نزدیک خود نگه داشته و مطمئن شوید که در آن همیشه بسته باشد.
  • وسایل با ارزش خود را در اتاق هتل در دسترس عموم قرار ندهید و در صورت امکان در گاوصندوق اتاق بگذارید.
  • مراقب غریبه ها باشید و در صورتی که به شما پیشنهاد کمک دادند، مراقب حرکات آن ها بوده و همراه آن ها جایی نروید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دو =