موزه موزائیک استانبول

موزه موزائیک استانبول

مهم ترین و بزرگ ترین کاخ بیزانسی که در شهر باستانی قسطنطنیه ساخته شد، کاخ اعظم بود که در قرن چهارم میلادی و در مرکز این شهر بنا شد. این کاخ خود مجموعه قابل توجهی از چندین کاخ، کوشک، حیاط، کلیسا، حمام و دیگر بناها بود که بر دامنه تپه باستانی قسطنطنیه احداث شده بود. کاخ اعظم بین میدان هیپودروم تاریخی، ایاصوفیه و دریای مرمره قرار داشت و امروزه نیز در محله سلطان احمد استانبول است و بنابراین با بازار آراستا و مسجد آبی فاصله چندانی ندارد.

کاخ اعظم به دستور کنستانتین بزرگ در قرن چهارم میلادی ساخته شد و دو قرن بعد توسط ژوستینین یکم بازسازی شده و گسترش یافت. کاخ اعظم همچنین مدت های طولانی یعنی تا قرن ۱۲ میلادی مورد استفاده دیگر امپراتوران قرار گرفت. گفته می شود این کاخ وسعتی ۱۰۰,۰۰۰ متر مربع داشته است.

در طی جنگ های صلیبی چهارم در سال های ۱۲۰۴-۱۲۶۱ بود که کاخ اعظم متروکه شد و خانواده سلطنتی به کاخ تکفور نقل مکان کردند. بعدها نیز این کاخ مورد بی رحمی روزگار قرار گرفت و در اثر زلزله نابود شد.
نخستین اکتشافات باستان شناسی و تحقیقات درباره کاخ اعظم در ۱۹۳۰ آغاز شد و در نهایت بخشی از یکی از ساختمان هایش در سال 1953 باز شد و امروزه موزه بزرگ موزائیک در این ساختمان دایر شده است. موزائیک های به نمایش در آمده در این موزه از دوره های مختلف بیزانس می باشند و بهترین نمونه های موزائیک دوره رومی را به نمایش می گذارند.

موزائیک های وجود در این موزه از دوران بیزانس، کاخ قسطنطنیه و … می باشند که صحنه هایی از شکار، تصاویر سلاطین  رجال معروف، مردم عادی و مناظر را به تصویر کشیده اند.

باستان شناسان تخمین زده اند که در حیاط موزه که در حدود 1872 متر مربع مساحت دارد 80.000.000 میلیون قطعه موزائیک کوچک (از جنس آهک و شیشه) به کار رفته است.

بزرگترین موزه موزاییک جهان از نظر تعداد موزاییک متعلق به شهر هاتای ترکیه می باشد اما بدلیل اینکه بیشتر اشیای آن هنوز در انبارهای موزه است در دنیا در رده دوم قرار گرفته و منتظر موزه جدید است.

این موزه علاوه بر موزاییکهای مشهور جهانی خود دارای آتلیه موزاییک برای کودکان، مرکز انیماسیون و تفریح کودکان با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز جهان ، سالنهای کنفرانس و بزرگترین مرکز کنسرواسیون دنیا نیز خواهد بود.

نحوه دسترسی به موزه موزاییک استانبول
از آن جا که موزه موزاییک استانبول در بازار آراستا که یکی از معروف ترین بازار های استانبول می‌باشد و همچنین در میدان معروف سلطان احمد واقع شده است پس دسترسی ساده ای دارد که میتوانید با مترو، اتوبوس و در نهایت تاکسی به آن جا رفته و از یاردید کردن آن جا لذت ببرید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه موزائیک استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =