موزه بانک استانبول

موزه بانک استانبول 

 موزه بانک استانبول(İsBank Museum) ازجمله مهم‌ترین مراکز تاریخی در تور استانبول به شمار می‌رود. موزه‌ای که به‌واسطه تلاش‌های آتاتورک تأسیس گردید و لقب اولین بانک جمهوری ترکیه به آن داده شد.

       

ورود به فضای این موزه، به‌منزله ورود به قلب تاریخ مالی استانبول است. ازاین‌رو می‌توان جزءبه‌جزء تابلوها و اسناد موجود را بررسی نمود و از این حیث، تجربه‌ای ملموس را در بخش کسب اطلاعات تاریخی، رقم زد.

فضای داخلی موزه بانک استانبول آن‌قدر بزرگ و گسترده نیست که گردشگران فرصت بررسی دقیق آثار داخلی را نداشته باشند، به همین واسطه تمامی شرایط موردنیاز برای کسب اطلاعات بسیار در بخش‌های مالی و تاریخ بانکی ترکیه و استانبول فراهم خواهد بود.

موزه بانک استانبول را می‌توان موزه‌ای اختصاصی در این شهر معرفی نمود که دور نمایی از بانکداری و محورهای اقتصادی گذشته‌های دور را به نمایش عموم درآورده است.

این موزه اسناد مهم مالی بانک در دوران گذشته را با توجه به اهمیت آن در خود جای‌داده است و حتی می‌توان شاهد عکس و تصویر برخی از کارمندان قدیمی بانک‌ها در این مکان نیز بود.

تاریخ تأسیس موزه بانک استانبول به سال ۱۸۹۰ برمی‌گردد. به‌عبارتی‌دیگر این مجموعه از جذاب‌ترین بایگانی‌های موجود در استانبول به شمار می‌رود که کلکسیونی از دستورالعمل‌های اجرایی در کنار، اسکناس‌های قدیمی دوران عثمانی در آن به چشم می‌خورد.

موزه بانک استانبول نمایشگاهی تاریخی از جنس اسکناس و امور مالی ترکیه است که امروزه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان می‌باشد. جالب است بدانید که در ابتدای ساخت این مجموعه، استفاده از آن، کاملاً رسمی و در ارتباط با بانکداری بوده است و تا سال ۲۰۰۴ به عنوان شعبه‌ای از بانک مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در سال ۲۰۰۵، تغییر کاربری ملموسی در موزه بانک استانبول ایجاد شد و این مرکز در قالب امروزی فعالیت تاریخی و هنری خود را آغاز نمود.
جمع آوری زیبایی‌ها و آثار فاخر در مجموعه‌ای هنری، تاریخ را از سوی دیگر برای گردشگران و علاقه‌مندان ترسیم و تفسیر خواهد نمود. فضایی که بیگانگان با محورهای هنری نیز مجذوب آن خواهند شد.

اشیا و آثار موجود در دل موزه بانک استانبول، سه بعدی بوده و حس طبیعی‌تری را به بازدیدکننده القا خواهد نمود.

امکان بررسی و دقت نظر جزئی در تمامی آثار هنری موزه بانک استانبول، از جمله نقاط قوت این مرکز در زمینه توریست پذیری و القای تاریخ به علاقه‌مندان به شمار خواهد رفت.

تاریخچه موزه بانک استانبول
موزه بانک استانبول اولین و مهم‌ترین بانک جمهوری ترکیه بوده است که با تلاش ویژه و همت آتاتورک تأسیس گردیده است. مرکزی که از سال ۲۰۰۵ تا کنون، تغییر کاربری خود را از بانک به موزه اعلام نموده است.

تور استانبول امروزه معرف جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که هر یک در نوع و جنس خود، متفاوت‌ترین تجربه‌ها را به گردشگران القا خواهند نمود.

جاذبه‌های گردشگری استانبول، تنها در موزه‌ها و آثار باستانی خلاصه نخواهند شد. از این طریق فضای انتخابی گسترده‌ای برای علاقه‌مندان در تور گردشگری استانبول فراهم خواهد بود.

بازدید از موزه بانک استانبول

امور مالی ترکیه در گذشته‌های دور، ذهن را به جنجالی‌ترین محورهای مرتبط با این فضا هدایت خواهد نمود. امروزه بازدید از یک موزه، تنها قدم زدن در راهروهای آن و مشاهده چند اثر جزئی نیست. بلکه می‌توان موزه را به عنوان سندی روشن به منظور آگاهی هر چه بهتر از زمان‌های گذشته عنوان نمود.
موزه بانک استانبول تئوری متفاوتی را برای نسل جوان به ارمغان خواهد آورد. تئوری که در آن شور و شورش‌های گذشته به نمایشنامه‌ای ملموس تبدیل می‌گردد.

به طور کلی بازدید از موزه بانک استانبول، بازدید از دیدنی‌های مالی و بانکداری است. دیدنی‌هایی کهم توان به صورت لیستی کوتاه آن را مورد اشاره قرار داد.

  • وجود ۶۰۰۰ پرونده مالی و بانکی در موزه بانک استانبول
  • عکس‌هایی متنوع از شعبات بانک
  • اسکناس‌های متعلق به دوران عثمانی
  • تصاویر و اشیاء سه بعدی در آن
  • دستورالعمل‌های مرتبط با محور بانکداری
  • و…

نحوه دسترسی به موزه بانک استانبول
نکته مهمی که اغلب محورهای توریستی در تور استانبول توجه چندانی به آن نداشته و موجبات سردرگمی گردشگران را فراهم می‌آورند، عدم دقت در معرفی دقیق و شفاف مسیرهای دسترسی به مقاصد گردشگران است. برای رسیدن ساده و سهل به موزه بانک استانبول می‌توان از انتخاب اول و ارجح در حوزه عبور و مرور که اتوبوس‌ها هستند، استفاده نمود. هم چنین در صورت نیاز از تاکسی و تراموا نیز می‌توان استفاده کرد.

در ادامه شرایط دسترسی از تمامی ایستگاه‌های مجاور را با هم بررسی خواهیم نمود.

اگر در ایستگاه قطار Marmaray Sirkeci İstasyonu پیاده شوید، برای رسیدن به موزه بانک استانبول، به سمت جنوب (سربالایی) به سوی ‪Muradiye Cd.‌ بروید، به سوی ‪Hamidiye Cd.‌ ادامه دهید، به سوی ‪Bankacılar Sk.‌ ادامه دهید، مقصد در سمت چپ خواهد بود. این مسیر با استفاده از اتوبوس، ۴ دقیقه تا رسیدن به مقاصد زمان نیاز خواهد داشت.
طی نمودن مسیر یاد شده با استفاده از تاکسی‌های شهری از ایستگاه قطار Marmaray Sirkeci İstasyonu، به این ترتیب خواهد بود. به سمت غرب در ‪Sirkeci İstasyon Cd.‌ به سوی ‪Ankara Cd.‌ بروید، وارد ‪Ragıp Gümüşpala Cd.‌ به‌سوی ‪Mimar Kemalettin Cd.‌ شوید، گردش به راست به طرف ‪Ankara Cd.‌، به طرف ‪Reşadiye Cd.‌ در جهت مستقیم به راهتان ادامه دهید، برای خروج از طریق خروجی به سوی ‪Aksaray‌/‪Taksim Meydanı‌/‪Fatih از ۲‌ باند سمت راست استفاده کنید، از باند سمت چپ استفاده کنید تا به ‪Ragıp Gümüşpala Cd. بپیوندید، یک دور برگردان انجام دهید، برای گردش به راست و ماندن در ‪Ragıp Gümüşpala Cd.‌،‌ از ۲‌ باند سمت راست استفاده کنید (علائم مربوط به‪Sirkeci‌/‪Sultanahmet‌/‪Sahilyolu‌)، برای گردش به راست و ورود به ‪Ankara Cd.‌،‌ از ۲‌ باند سمت راست استفاده کنید، ‪Mimar Kemalettin Cd.‌ را ادامه دهید. وارد ‪Hamidiye Cd.‌ به‌سوی ‪Bankacılar Sk.‌ شوید. گردش به راست به طرف ‪Mimar Kemalettin Cd.‌، گردش به راست به طرف ‪Hamidiye Cd.‌، به سوی ‪Bankacılar Sk.‌ ادامه دهید، مقصد در سمت چپ خواهد بود. پس از ۶ دقیقه و طی نمودن ۲ کیلومتر، به مقصد مورد نظر رسیده‌اید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه بانک استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =