مسجد عرب استانبول

مسجد عرب استانبول

مسجد عرب استانبول(Arap Mosque) در خابان کالیون در گالاتا واقع شده است و بزرگترین مسجد در این منطقه به حساب می آید.بر اساس افسانه ها قرن ها قبل از ورود ترک ها به ترکیه این مسجد را زمانیکه اعراب استانبول را محاصره کرده بودند ساختند.

  

با این حال شواهد تاریخی نشان می دهد یک کلیسا که در همین مکان بوده که در سال 1475 توسط سلطان مِحمِت فاتح به مسجد تبدیل شده است و نام آن را مسجد گالاتا نهادند. زمانیکه اعراب مهاجر در سال 1492 از اسپانیا به این کشور رسیدند در اطراف این مسجد منزل کردند.

در آن زمان بود که نامش به مسجد اعراب تغییر یافت. از آن زمان بارها این ساختمان بازسازی شده و یا تغییر ساختاری یافته است.سنگ های قبر گوناگونی که مملو از نوشته های مختلفی است و نشانه هایی که در طی بازسازی سال 1913 در این محل یافت شده است به موزه باستان شناسی انتقال یافتند.

معماری مسجد عرب استانبول
مسجد عرب استانبول دارای سبک گوتیک و معماری روم شرقی است. این مسجد به عنوان اولین مسجد در ترکیه از معماری سبک عثمانی که حدود ۷۰۰ سال پیش در این کشور مرسوم شد هیچ نشانی ندارد. مسجد عرب در دوطبقه ساخته‌شده است. متریال اصلی بنا از چوب می‌باشد. جالب است بدانید که این مسجد تاریخی فاقد گنبد می‌باشد.

سقف مسجد از چوب ساخته‌شده است دیوارها گچی هستند و در این راستا به علت معماری خاص آن محرابی گچی در سمت قبله ساخته‌شده است که بسیار ساده است، در وسط صحن اصلی مسجد یک منبر جایی که نسبت به منبر مساجد دیگر پهن است تعبیه‌شده است. نورافشان‌های ساده بلوری روشنایی دهنده فضا داخلی هستند. برای دسترسی به طبقات فوقان از پلکان داخل مسجد باید استفاده نمود. به‌طور کلی مسجد عرب یک مسجد ساده و بی‌پیرایه تاریخی است و به عنوان سنبلی از مسلمانان صدر اسلام که مردمانی ساده زیست بودند تعبیر می‌شود.

نحوه دسترسی به مسجد عرب استانبول

مسجد عرب در شرق شهر استانبول و در محله توپخانه واقع‌شده است، برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است. یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این بنای زیبا از طریق اتوبوس‌های دریایی است و هم‌چنین استفاده از قطار شهری و تاکسی است. از طریق پل گالاتا و خیابان کاراکای، بهترین راه برای رسیدن به مسجد عرب است هم چنین مسیر دیگر از طریق پل آتاتورک و خیابان کاراکای است. در این خیابان مسیر تراموا وجود دارد و در نزدیک مسجد در ایستگاه مسجد عرب می‌توانید پیاده شده و به مسجد برسید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد عرب استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − پنج =