چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

تاریخچه مسجد زال محمود پاشا استانبول

زال محمود پاشا همسر شاه خوبان سلطان دختر سلطان سلیم دوم بوده است. او از فرمانداران و سیاستمدار مطرح دوران خود بوده است که در با ازدواج با دختر سلطان دارای جایگاه و قدرت بیشتری نیز گردید. مسجد زال محمود پاشا در سال ۱۵۷۷ توسط معمار معروف عثمانی که به داوینچی عثمانی شهرت دارد ساخته شده است. مسجد زال محمود پاشا در طول چند قرن اخیر بارها به علت زلزله و حوادث دیگر آسیب‌دیده و مرمت و بازسازی‌شده است.

معماری مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا استانبول دارای سبک معماری کلاسیک عثمانی است. مسجد زال محمود پاشا دارای یک گنبد مرکزی و دارای یک مناره با کلاهک مخروطی کشیده است که دارای دو شرفه (جایگاه مؤذن) ست. این مسجد نسبت به مساجد تاریخی دیگر شهر استانبول دارای یک تفاوت اصلی ایست.

مساجد دیگر دارای بک گنبد مرکزی و گنبدهای پیرامونی هستند اما مسجد زال محمود پاشا دارای یک گنبد بر روی یک ساختمان مکعب مستطیل شکل است که تقریباً دارای ارتفاع زیادی است و نمای ساختمان به صورت نواری قرمز و سفید ترکیبی از مرمر سفید و سرخ‌رنگ است که جلوه جالبی به آن داده است. مسجد دارای تعداد زیادی پنجره مشبک است. گنبد اصلی بر روی چند ستون قرارگرفته است که بار ساختمان را تحمل می‌کنند. فضای داخلی مسجد زال محمود پاشا از سنگ مرمر سفیدرنگ ساخته شده است. محراب کوچک آن مرمر سفیدرنگ است و در کنار آن مناره خاص به سبک مساجد عثمانی که دارای حکاکی‌های گل برجسته است قرارگرفته است.

درمسجد زال محمود پاشا دورتادور پنجره‌ها در داخل تزیین‌شده است و شیشه‌های آن آبی و زردرنگ است که نمایی بسیار زیبا به فضای مسجد داده است و از زیر گنبد اصلی چلچراغ مدل عثمانی که شامل چند حلقه متحدالمرکز است آویخته شده است. در اطراف محراب و دورتادور مسجد کتیبه‌های قرآنی به رنگ آبی لاجوردی نصب‌شده است. در حیاط مرکزی این مسجد دارای یک سقاخانه با کلاهک مخروطی وجود دارد. متریال مسجد سنگ مرمر است. در پیرامون مسجد زال محمود پاشا دارای حجره‌هایی با سقف گنبدی شکل قرار دارد که به‌صورت ارگ‌هایی به شکل سایه‌بان می‌باشند.

بازدید از مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا در منطقه فاتیح شهر استانبول واقع‌شده است که در اغلب موارد به‌جز اوقات نماز برای بازدید عمومی باز هست و بازدید از این مسجد رایگان است. این منطقه دارای تعداد کثیری آثار تاریخی و مراکز خرید سنتی و مدرن هست که مهم‌ترین آن‌ها بازار بزرگ استانبول است که به‌نوعی موزه زنده مردم شناسی ترکیه محسوب می‌شود. در تور استانبول شما می‌توانید همراه بازدید از مسجد زال محمود پاشا به اماکن تاریخی و دیدنی که در اطراف این مسجد واقع‌شده‌اند نیز بازدید نمایید. تعدادی از اماکن عبارت‌اند از:

نحوه دسترسی به مسجد زال محمود پاشا استانبول
برای بازدید از مسجد زال محمود پاشا در تور استانبول با توجه اینکه شما در کدام منطقه استانبول قرار دارید می‌توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده نمایید، تاکسی و اتوبوس‌های عمومی و تراموا و مترو در تمام مناطق به‌صورت فعال در حال سرویس‌دهی می‌باشند. این مسجد در بین دو خیابان زال پاشا و فیشانه واقع‌شده است نزدیک‌ترین میدان به این مسجد میدان بهاریه است اگر با اتوبوس می‌خواهید به این مکان بروید در ایستگاه اتوبوس فشانه پیاده شوید. مسجد زال محمود پاشا استانبول در نزدیکی ساحل بسفر واقع‌شده است. لازم به ذکر است در بازدید از اماکن مذهبی رعایت پوشش سر برای بانوان الزامی است.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد زال محمود پاشا استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نه =