محله باشاک شهیر استانبول

محله باشاک شهیر استانبول

محله باشاک شهیر استانبول (Başakşehir)، در بخش اروپایی استانبول و ناحیه مرمره قرار داشته و دارای آب و هوای بسیار خوب می‌باشد. این محله در قسمت شمال غربی این شهر قرار گرفته است. این محله توسط مناطقی مانند Eyüp, Sultangazi, Esenler, Bağcılar, Küçükçekmece, Avcılar, Esenyurt and Arnavutköy، احاطه شده است. لازم به ذکر است استانبول یکی از ۳۰ مرکز شهری در ترکیه با بیش از یک شهرداری در مرز‌های شهر است. طبق آخرین سرشماری به سال ۲۰۱۲ میلادی این ناحیه ۳۱۶٬۱۷۶ نفر جمعیت دارد. این محله نیز دارای شهرداری مجزا است که زیر نظر استانداری استانبول فعالیت می‌کند. 

تاریخچه محله باشاک شهیر
محله باشاک شهیر دارای تاریخی بس کهن است و از زمان امپراطوری عثمانی به عنوان منطقه‌ای مهم فعالیت می‌کرده است. دلیل این امر وجود ادوات جنگی دولت عثمانی در معادن و زمین‌های این محله بوده است. نام سابق این منطقه در گذشته، آزاتلیک بوده است. بر اساس اسناد و شواهد موجود، اولین نشانه‌های وجود زندگی در استانبول در این منطقه یافت شده است که این خود بر تاریخ این منطقه دلالت دارد.

امکانات محله باشاک شهیر
این محله از لحاظ امکانات و خدمات در سطح بسیار بالایی قرار دارد. خدمات بهداشتی علی الخصوص در این محدوده بسیار مناسب می‌باشد. لازم به ذکر است محله باشاک شهیر از لحاظ خدمات دانشگاهی و علمی نیز بسیار موفق عمل کرده است. از جمله‌ی این فضا‌های آموزشی می‌توان به دانشگاه باشاک شهیر اشاره کرد که بسیار مشهود بوده و از سطح علمی بالایی نیز برخوردار است. این دانشگاه از بهترین‌ دانشگاه های استانبول می‌باشد. از طرفی می‌توان گفت: نزدیکی این محله به مناطق صنعتی نیز از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. از بزرگترین مراکز خرید این منطقه که یکی از بزرگترین مراکز خرید استانبول هم هست، می‌توان به مرکز خریدمال آف اشاره کرد. لازم به ذکر است محله باشاک شهیر فاقد ساحل می‌باشد.

مرکز خرید مال آف استانبول

از امکانات ورزشی این محله نیز می‌توان به استادیوم المپیک آتاتورک در این محله اشاره کرد. این استادیوم یک استادیوم پنج ستاره معرفی شده که علاوه بر زمین چمن، یک سالن آمفی تئاتر بسیار بزرگ و مجموعه‌ای از کلاس‌های ورزشی را دارا می‌باشد.

استادیوم المپیک استانبول

اماکن‌ دیدنی محله باشاک شهیر
یکی دیگر از محاسن محله باشاک شهیر وجود مکان‌های تفریحی، دیدنی و تاریخی می‌باشد. در واقع این محله یک مجموعه کامل برای زندگی است. مکان‌های دیدنی این محله بسیار زیاد می‌باشد و می‌تواند اوقات فراغت شما را به خوبی پر کند.

بعضی از این مکان‌های دیدنی به صورت زیر می‌باشد:

  • مرکز فرهنگی باشاک شهیر
  • تپه ی کبوتر با طبیعتی سرسبز و نمایی از شهر باشاک شهیر

 تپه ی کبوتر

  • شهر باستانی آلتین شهیر با نما و بناهای قدیمی از زمان امپراطوری عثمانی

آلتین شهیر

  • محله مِهمِت آکیف با رستورانهای خیابانی و غذاهای بومی و معماری باستانی

از دیگر امکانات تفریحی این منطقه پارک باغچه شهیر است که دریاچه‌ای به همین نام در آن قرار دارد. وسعت این پارک سیصد هزار مترمربع وسعت دارد. تمام ساختمان‌های اطراف به این منظره‌ی زیبا دید داشته و یک حسن برای آن‌ها به شمار می‌آید. هم چنین دومین تئاتر بزرگ استانبول نیز در این مکان قرار دارد.

نقشه و موقعیت جغرافیایی محله باشاک شهیر استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =