قوانین ثبت شرکت در ترکیه

قوانین ثبت شرکت در ترکیه

با توجه به قانون مصوب ابتدای ماه فوریه ۲۰۱۲ ، کلیه اتباع کشورهای خارجی جهت شروع هر نوع کسب و کار و می بایستی اقدام به ثبت شرکت نموده و سپس برای خود درخواست اجازه کار نماید، پس از دریافت اجازه کار، شما میتوانید بدون محدودیت به ترکیه ورود و خروج داشته، خود را بیمه کنید و پس از ۵ سال اقامت دائم بگیرید .

قوانین ثبت شرکت در ترکیه

برخی قوانین ترکیه برای ثبت شرکت و تجارت به شرح زیر است :
از سال ۲۰۰۳ قوانین ثبت شرکت در ترکیه تغییر کرده است ، بر اساس این تغییرات برای فعالیت در ترکیه و تجارت در این کشور ثبت یک شرکت ضروری است، یک شرکت خارجی میتواند با مالکیت ۱۰۰% ثبت شود و تحت عنوان نام شرکت در این کشور فعالیت کند، شرکت های خارجی ثبت شده در ترکیه حق این را خواهند داشت که در چارچوب اهدافی که در اساسنامه مشخص شده است فعالیت کنند  و سودآوری داشته باشند، ثبت شرکت در این کشور بیشتر از ۲ الی ۳ روز کاری زمان نخواهد برد ، البته زمان گفته شده برای شرکت های مسئولیت محدود است ، این زمان برای شرکت های سهامی عام متفاوت است و منوط به تصویب وزارت صنعت و تجارت ترکیه است.

قوانین تجاری ترکیه :
در قانون جدید ترکیه شرکت ها باید در زمینه کاری خود شفافیت داشته باشند، صورت حساب های مالی شرکت ها باید شفاف باشد و شرکت ها باید در این راستا بکوشند .

شرکت شخصی:
هزینه این نوع شرکت حدود ۴۰۰ دلار می باشد برای کسب وکارهای بسیار کوچک مناسب است ،مانند برنامه نویس ،مهندس معمار ،طراح مناسب است هزینه ماهیانه حسابدار ۱۰۰ دلار می باشد

نکته منفی این نوع شرکت مالیات بالاتر به نسبت از مسدولیت محدود و … است.

شرکت های مسئولیت محدود LS :
سهامداران :
سهامداران با توجه به سرمایه گذاشته شده توسط آنها مسئول هستند، اگر شرکت نتواند مالیات خود را بدهد سهامداران به نسبت میزان سهامشان مسئول هستند.

تعداد سهامداران :
میتواند از ۲ الی ۵۰ نفر باشد.

نوع سهامداران :
میتوانند اشخاص حقیقی ، حقوقی ، شهروند ترکیه و یا افراد خارجی باشند.

مدیران :
مدیران میتوانند شهروند ترکیه یا تبعه یک کشور خارجی باشند، مدیر شرکت میتواند طبق اساسنامه از سهامداران نباشد و فردی غیر از سهامداران شرکت باشد.

اساسنامه :
این موارد باید در اساسنامه ذکر شوند : سهامداران ، نام شرکت ، موضوع فعالیت شرکت ، مقدار سرمایه ، سرمایه تعهد شده از طرف هر سهامدار ، مدت شرکت ، روش اعلان اطلاعیه های شرکت.

سرمایه سهمی :
حداقل سرمایه یک شرکت مسؤولیت محدود ۵۰۰۰ لیر است، ارزش اسمی هر سهم نمی تواند کم تر از ۲۵ لیر باشد.

دارایی های زیر می توانند به عنوان سرمایه برای سرمایه گذار خارجی تلقی گردند :

  • ماشین آلات ، تجهیزات ، ابزارها و کالاها به عنوان سرمایه غیر نقدی
  • دارایی های غیر مادی ( حق اختراع، علایم تجاری،…)
  • سود حاصل از سرمایه گذاری خارجی و اصل و بهره وام های خارجی و اصل و بهره وام های خارجی و سایر حقوق مالی
  • حقوق بهره برداری و فرآوری منابع طبیعی
  • سهم های شرکت های دیگر

سرمایه به شکل اوراق سهام منتشر نمی شود ، حداقل مشارکت ۲۵ لیر یا هر مقدار بالاتر قابل تقسیم به ۲۵ لیر است ; هر انتقال مالکیتی باید در دفتر ثبت سهم وارد و توسط حداقل ¾ اعضا تصویب شود و این اعضا باید نماینده حداقل ¾ سرمایه سهمی باشند; انتقال می تواند مشمول هر گونه ممنوعیت دیگر موجود در اساسنامه باشد .

جلسات سالانه :
جلسات سهامداران معمولاً با دعوت مدیران یا دارندگان حداقل ۱۰% سرمایه سهمی، یک بار در سال و ظرف ۳ ماه بعد از اتمام سال مالی برگزار می گردد، برای شرکت مسؤولیت محدود با بیش از ۲۰ سهامدار، مقررات مربوط به مجامع عمومی شرکت سهامی عام در مورد مجامع عمومی سهامداران اعمال خواهد شد ، در شرکت مسؤولیت محدود با ۲۰ یا تعداد کم تر سهامداران، رأی گیری به صورت کتبی انجام می شود، حقوق قانونی مجمع عمومی شامل تصمیمات در مورد اصلاح اساسنامه، تصویب صورت وضعیت مالی و تعیین محل هزینه کردن سود خالص است.

بازرسی :
اگر تعداد سهامداران بیش از ۲۰ نفر باشد، انتصاب یک بازرس قانونی ضروری است.

انحلال :
یک شرکت مسؤولیت محدود در موارد زیر می تواند منحل شود :

  • انقضای مدت مقرر در اساسنامه
  • تصمیم مجمع سهامداران
  • تصمیم دادگاه مبتنی بر درخواست سهامداران
  • سایر موارد بیان شده در قوانین مرتبط مانند عدم امکان تصدیق تأسیس، از دست دادن ⅔ سرمایه سهمی، کاهش تعداد سهامداران به زیر ۲، تحقق هر علت انحلال که در اساسنامه مقرر شده است و ورشکستگی شرکت.

تصفیه :
به استثنای مورد ادغام با شرکت دیگر ، در صورت تبدیل شرکت مسؤولیت محدود به شکل دیگری از شرکت یا انتقال به یک شرکت حقوق عمومی ، شرکت طی یک فرآیند رسمی تصفیه می شود ، در صورت عدم وجود هیچ مدیر تصفیه ای که توسط اساسنامه یا با تصمیم مجمع سهامداران تعیین شده باشد، مدیر شرکت تشریفات تصفیه را انجام خواهد داد،نام مدیران شرکت به عنوان مدیران تصفیه در دفتر ثبت تجارتی وارد و ۳ بار در فاصله ای که متجاوز از یک هفته نباشد آگهی خواهد شد، طلبکاران شرکت فرا خوانده خواهند شد تا ظرف یک سال درخواست دهند و مدارکشان را ارائه کنند.

تشریفات انحلال باید نزد مقامات داخلی اجرا شود و حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول می انجامد; کلیه الزامات مالیاتی باید در طول دوره تصفیه رعایت شوند.

قوانین سال ۲۰۱۸ برای ثبت شرکت در ترکیه :

قانون جدید ترکیه برای اتباع خارجی دو نکته مهم را به قانون قبل اضافه نموده است که به شرح ذیل می باشد.

نکته اول آنکه اگر به تنهایی مایلید در ترکیه شرکت ثبت نمایید، با توجه به قانون جدید امکان پذیر می باشد. بر اساس قوانین جدید ثبت شرکت در ترکیه از این پس فقط یک نفر نیز می تواند نسبت به افتتاح شرکت در کشور ترکیه اقدام نماید و سهام ۱۰۰ % شرکت را در اختیار داشته باشد.(این قانون برای شرکت های مسئولیت محدود که قیلاٌ حتماٌ می بایست حداقل با ۲ نفر ثبت شوند امکان پذیر است، برای شرکتهایی با سهامی خاص، همچنان ۵ شریک الزامی است) و مطابق با قانون جدیدحداقل سرمایه شرکت های با مسئولیت محدود ۱۰۰۰۰ لیره ترک و شرکت های سهامی خاص ۵۰٫۰۰۰ لیره ترک می باشد و اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند در ترکیه شرکت ثبت نمایند می بایست ۱/۴ ارزش سرمایه شرکت راقبل ازانجام ثبت شرکت به ترکیه وارد نمایند (به حساب خزانه دولت واریز نمایند) این مبلغ بعداز اینکه شرکت به صورت رسمی ثبت شد و در روزنامه رسمی ترکیه درج گردید، قابل برداشت می باشد.

منبع:bit.ly/2SnvAHh

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − پنج =