پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

قانون اخذ سند مستغلات در ترکیه و شرایط مورد نیاز

قانون اخذ سند مستغلات در ترکیه و شرایط مورد نیاز

خرید ملک در کشور ترکیه
طبق قوانین موجود در کشور ترکیه، شهروندان موجود در ۱۲۹ کشور، از جمله : ایران، تاجیکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، قطر، عربستان و … امکان خرید و فروش زمین با کاربری مسکونی، تجاری و هم چنین زمین را در این کشور خواهند داشت. سقف این خرید تا ۳۰ هکتار است. از طرفی کشورهای ارمنستان، یمن، کوبا، نیجریه، سوریه و کره شمالی امکان خرید و فروش در این کشور را نخواهند داشت.

مراحل خرید ملک در کشور ترکیه
برای خرید ملک در کشور ترکیه مراحل رو به رو را باید طی کنید: در اولین گام باید ملک مورد نظر را بررسی کرده و انتخاب نمایید. این بررسی شامل بررسی پلان ، سند، پایان کار و … است. در مرحله ی بعدی باید نسبت به ثبت قول نامه اقدام نمایید. در این گام باید مبلغی معادل ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو توسط شخص خریدار به فروشنده پرداخت شود. در ادامه ی این روند شرکت املاک وظیفه دارد به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و جهت فروش ملک پرونده جدید باز کند. سپس تاریخ امضا و انتقال سند توسط پیامک، پس از آماده شدن مدارک انتقال ملک ، در اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه به مالک ارسال خواهد شد. در این تاریخی که داخل پیامک تعیین شده ، دو شخص مالک و خریدار با حضور در اداره ثبت اسناد و املاک، پس از دریافت مابقی پول اقدام به امضای مدارک ، در حضور مامور اداره ثبت و مترجم رسمی فارسی زبان می کنند. در انتها انتقال ملک صورت می گیرد.

قانون اخذ سند مستقلات در ترکیه

لازم به ذکر است اگر به زبان ترکی تسلط ندارید، حتما باید از مترجم فارسی زبان بهره برید. مترجم مورد نظر باید مورد تایید اداره ثبت اسناد باشد. هم چنین مدارک مترجم در روز اول مراجعه مالک و خریدار به اداره ثبت اسناد و املاک باید درون پرونده مورد نظر قرار گیرد. سند اصلی توسط خریدار، پس از امضا در همان روز به فرد خریدار ارائه می گردد. توجه داشته باشید که اگر ملک به صورت وکالت نامه ای خریداری می شود، باید اصل وکالت نامه به همراه ترجمه به تایید سفارت ترکیه در ایران رسیده و مهم تر از آن می بایست از روز ارائه درخواست در پرونده گنجانده شده باشد.

قانون وراثت در ترکیه
قانون وراثت برای افراد خارجی در کشور ترکیه به صورت اصل عمل متقابل است. در خصوص شهروندان آن دسته از کشور هایی که حق اجازه خرید ملک را در ترکیه دارند ولی در کشور مربوطه این حق به اتباع ترک داده نمی شود همانند ایران، قانون ارث به صورت موروثی در نظر گرفته گشته است. هم چنین اگر شخص قبل از مرگ خود وصیت نامه تنظیم کرده باشد، دولت ترکیه نیز بر طبق آن وصیت نامه عمل خواهد نمود. اما اگر وصیت نامه ای تنظیم نشده باشد، دولت ترکیه همانند قوانین ایران عمل خواهد کرد. این بدان معنا است که اموال به همسر و فرزندان شخص خواهد رسید.

سند ملک در ترکیه
اولین سوالی که در این بخش با آن مواجه خواهیم شد این است که تاپو چیست؟ در پاسخ باید گفت تاپو یک سند قانونی ایجاد حق مالکیت مطلق به اموال به دست آمده در ترکیه است. به طور کلی معمولا ثبت نام و اخذ سند تاپو برای یک شهروند خارجی حدود ۱تا ۳ روز طول خواهد کشید. تاپو در دو رنگ قرمز و آبی موجود است. تاپو آبی رنگ، مختص زمین خالی و رنگ قرمز نیز مختص زمین با مالکیت مسکونی، آپارتمان، ویلا و ملک تجاری است.

مدارک مورد نیاز جهت صدور سند املاک در ترکیه
مدارک مورد نیاز برای صدور سند ملک در کشور ترکیه به شرح زیر است:

شماره مالیاتی خریدار
چهار قطعه عکس
گذرنامه خریدار با اعتبار حداقل شش ماه
قانون اخذ سند مستقلات در ترکیه

مدارک لازم برای خرید خانه در ترکیه در زمان ارائه درخواست به اداره ثبت اسناد و املاک از طرف خریدار :

ارائه مدارک مترجم رسمی که از این مورد از طرف مترجم داده خواهد شد.
تحویل اصل و ترجمه تائید شده وکالت نامه (در صورت خرید وکالتی)
۲ارائه قطعه عکس پاسپورتی
شماره مالیاتی ترکیه که از اداره مالیات ترکیه گرفته خواهد شد.
اصل و ترجمه تائید شده پاسپورت خریدار و یا خریداران

قانون اخذ سند مستقلات در ترکیه
در خصوص قانون اخذ سند مستقلات در ترکیه باید عنوان کرد که با انتقال ملک و مستغلات برای تمامی افراد با ملیت ترک و همچنین اتباع خارجی سند رسمی و دولتی صادر می شود. با به همراه داشتن سند، شما مالکیت صد در صد ملک خود را از دولت ترکیه دریافت خواهید کرد و طبق قوانین این کشور تنها شخص صاحب سند می تواند سند و ملک خود را به شخصی دیگر منتقل کرده و به نام او بزند. لازم به ذکر است سند در کشور ترکیه قابل انتقال به وارث است در حالی که در کشورهای عربی چنین قانونی موجود نیست.

جزئیات موجود در سند ملک در کشور ترکیه
جزییات موجود بر روی سند ملک در کشور ترکیه به شرح زیر است:

عکس (مالک سند)
تاریخ ، مهر و امضای مدیر اداره ثبت اسناد
آدرس ملک خریداری شده (استان، شهر، منطقه، خیابان، محل، بلوک، طبقه)
مشخصات ثبتی مربوط به ملک در اداره اسناد
نوع مجوز ارائه شده در ارتباط با زمین مربوطه
ذکر مساحت کل زمین
نوع مالکیت زمین
قیمت ملک به ارزش لیره ترکیه
مشخصات مالک قبلی
مشخصات مالک جدید
آخرین تاریخ تغییر مالکیت
شماره ثبت مالکیت قبلی
اطلاعات مربوط به ثبت مالکیت جدید
تاریخ تغییر مالکیت جدید

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =