سود روز شمار بانکی در ترکیه

سود روز شمار بانکی در ترکیه

سود روز شمار بانکی در ترکیه چگونه است؟

سود روز شمار بانکی در ترکیه و ایران با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند. هر کشوری به قوانین بانکداری و سیاست های مالی و پولی که دارد مقدار سود بانکی را مشخص می نماید. البته لازم به ذکر است که قبل از سود بانکی شما می بایستی با مراحل افتتاح حساب در ترکیه آشنا شوید. به طور مثال شما با داشتن حتی اقامت کوتاه مدت ترکیه می توانید در بانک ایش و بانک زراعت اقدام به افتتاح حساب در ترکیه نمایید این در صورتی است که در صورتی شما شهروند کشور دیگری باشید و بخواهید در ترکیه حساب باز کنید فقط در بانک زراعت ترکیه می توانید این کار را انجام دهید. در همین راستا ممکن است سود روز شمار بانکی در ترکیه که به حساب شما تعلق می گیرد با توجه به بانکی که در آن سپرده گذاری کردید متفاوت باشد. البته ذکر این نکته حایز اهمیت می باشد در صورتی که شما موفق به اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه شده باشید در تمام بانک های ترکیه می توانید اقدام به افتتاح حساب نمایید.

شرایط افتتاح حساب در ترکیه
در صورتی که در نظر داشته باشید در بانک هایی به غیر از بانک زراعت اقدام به افتتاح حساب نمایید حتما باید دارای کارت اقامت ترکیه باشید. البته تفاوتی نمی کند که دارای اقامت تحصیلی در ترکیه باشید یا اقامت کاری در ترکیه و یا … . البته در صورت داشتن اقامت نیز در تمام بانک ها نمی توانید به عنوان ایرانی اقدام به افتتاح حساب در ترکیه کنید بلکه بر اساس تصویب هیات وزیران و اعلام بانک مرکزی ترکیه شما به عنوان یک تبعه خارجی فقط می توانید در ایش بانک و زراعت بانک حساب باز کنید. ولی بدون داشتن کارت اقامت و با در دست داشتن پاسپورت خود می توانید با دارا بودن شرایطی در بانک زراعت حساب ارزی داشته باشید.

مدارک لازم جهت افتتاح حساب در ترکیه

  • اصل و کپی از گذرنامه
  • اخذ کد مالیاتی از ادره ورگی
  • افتتاح حساب در بانک هایی به غیر از زراعت داشتن کارت اقامت الزامی می باشد.
  • به همراه داشتن حداقل مبلغ ۲۰۰۰ هزار دلار جهت افتتاح حساب

آن چیزی که بیش از همه موارد باید به آن توجه داشته باشید این نکته است که در ابتدای افتتاح حساب در ترکیه حضور شخص الزامی می باشد و فرد یا موسسه دیگری به جای شما نمی تواند اقدام به باز کردن حساب نماید. همچنین شما فقط به ارزهای دلار، یورو و لیر می توانید حساب باز کنید و به هیچ عنوان ارزهای دیگری به مانند پوند را نمی توانید در ترکیه باز کنید. و البته که حساب پایه شما در واقع لیر می باشد یعنی شما در صورتی که بخواهید حساب یورو یا دلار باز کنید حتما باید در ابتدا حساب لیر باز کنید.

مبلغ ۲۰۰۰ هزار دلار که شما بابت افتتاح حساب باید داشته باشید با توجه به نظر مدیر شعبه بین ۱ الی ۳ ماه بلوکه می باشد ولیکن در این مدت سود به حساب شما تعلق می گیرد. این سود به صورت ماهانه به حساب شما واریز می گردد و بین ۱۷ الی ۲۲ درصد در سال متغیر می باشد.

سود روز شمار بانکی در ترکیه
توجه داشته باشید که سیستم بانکداری ترکیه به مانند ایران مدل های مختلفی را برای سرمایه گذاری در ترکیه در نظر گرفته است. در ترکیه بیشترین سود بانکی به سپرده گذاری های لیر تعلق گرفته است و بعد از آن حساب های دلار و یورو. همچنین ممکن است طرح سودهای بانکی با هم متفاوت می باشد ولی در خصوص بانک زراعت ترکیه سود روز شمار بانک می تواند بین ۱۷ درصد الی ۲۲ درصد به صورت سالیانه متغیر باشد که به آن سود شناور گفته می شود. مثلا در صورتی که شخصی مبلغی به عدد ۲۰۰۰۰۰لیر ترکیه در بانک زراعت سپرده گذاری کرده باشد به طور متوسط هر ماهه مبلغ ۳۲۰۰ لیر به حساب شما بابت سود واریز خواهد شد.

زراعت بانک ترکیه

تفاوت سود شناور با سود ثابت
در سود شناور بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی ترکیه مبلغ پرداختی بانک بابت سود ممکن است با ماه دیگر متفاوت باشد مثلا یک ماه ۱۹ درصد و ماه دیگر ۱۷ درصد. ولی در سود ثابت با توجه به قرارداد شما با بانک سود ثابت به سپرده شما تا پایان مدت قرارداد تعلق می گیرد. قراردادهای بانک ۳ ماهه، ۶ ماهه و یک ساله می باشند. و بیشتر مشتریان تمایل به باز کردن حساب ثابت ۶ ماهه دارند.

نکات مهم
در زمانی که شما قبل از زمان تعیین شده اقدام به برداشت از حساب خود نمایید و یا اصل وجه را از بانک مورد نظر درخواست نمایید بانک می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید و ضرر و زیان را از حساب شما کسر نماید به همین دلیل به شما توصیه می شود قبل از هر تصمیمی در مورد مدت زمان سپرده گذاری تحقیقات و بررسی های لازم را انجام دهید.
زراعت بانک یکی از بانک های دولتی و بسیار پرسود ترکیه می باشد که در بسیاری از نقاط دنیا به خصوص اتحادیه اروپا شعبات متعددی دارد که به راحتی می توانید در آن انتقال پول انجام ددهید.

منبع:aloapply

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =