چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

سفر به استانبول در ماه مبارک رمضان

سفر به استانبول در ماه مبارک رمضان 

ماه رمضان در استانبول
 
گاهی دوری از سفر در ماه مبارک رمضان اجتناب ناپذیر می شود. به جز این، بسیاری از افراد برای آشنایی بیشتر با مراسمات ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف به آن ها سفر کرده و این ماه را هم مهمان خدا و هم مهمان مردمان کشور دیگری می شوند. یکی از بهترین کشورها برای سفر در ماه رمضان ترکیه است. برای آشنایی با آداب ماه رمضان در ترکیه گاهی تورهای مختلفی با شرایط مخصوص ماه مبارک رمضان برای روزه داران به این کشور برگزار می شود. 
 
ماه رمضان در ترکیه
 
    
همگی ما با آداب مخصوص ماه رمضان آشنایی داریم. برای ۳۰ روز در این ماه مبارک، روزه می گیریم، دعا می کنیم و جشن می گیریم. برای سحری بیدار می شویم و از اذان صبح تا اذان مغرب و عشاء چیزی نمی نوشیم و نمی خوریم. یکی از مراسمات گردهمایی که در این روزها برگزار می شود، افطاری افراد روزه دار به دور هم است. آشنایی با آداب ماه رمضان در ترکیه برای افراد مسلمان و غیر مسلمانی که در این زمان قصد سفر به این کشور را دارند، الزامی است. چرا که شما را با برنامه های سفرتان آشنا می کند و از غافلگیری دور نگه می دارد که باعث می شود تا با آمادگی بیشتری به این سفر بروید.
 
طبل زدن راهکاری برای بیدار کردن در هنگام سحر
یکی از راهکارهایی که در ترکیه برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر انجام می شود، زدن طبل در کوچه و محله است. در این ماه افرادی با لباس های سنتی و طبلی بر دوش در کوچه ها راه رفته و با طبل زدن و خواندن آوازهای ترکی مردم را بیدار می کنند. اگر در هتل یا محل سکونت خود هستید، در هنگام سحر خود را برای این صدا آماده کنید. بسیاری از مردم به همراه صدای طبل فریاد می زنند و گاهی به فرد طبل زن انعام می دهند. افراد طبل زن برای بیدار کردن شما استخدام شده اند. اگر به خاطر داشته باشید در ایران این مراسم با نقاره و سورنا و بر بالای گلدسته های مساجد ایرانی در قدیم اجرا می شد.
 
مساجد ترکیه در ماه رمضان
تمام مساجد ترکیه خود را برای این ماه مبارک آماده می کنند. چلچراغ هایی در اطراف مساجد دیده می شود. چلچراغ هایی که جملاتی همچون رمضان با برکت، سلطان یازده ماه، رمضان خوش آمدی و … را در شب برای شما روشن می کنند. نماز جماعت در این ماه در مساجد بسیار باشکوه اجرا می شود و روزه داران خود را برای افطار آماده می کنند.
 
افطار در ماه رمضان ترکیه
همانند ایران، در ترکیه نیز تمام رستوران ها و کافه ها خود را برای ماه رمضان ترکیه آماده می کنند. منوی مخصوص ماه مبارک رمضان را در هر رستورانی پیدا می کنید. سحری و افطاری را می توانید در تمام رستوران ها و کافه های ترکیه سفارش دهید. در کنار سماورهای چای که همیشه آماده و جوش می باشند، دیگر غذاهای افطاری مانند خرما، زولبیا و بامیه و دیگر شیرینی های این ماه مبارک را پیدا خواهید کرد. اگر در هتل اقامت دارید حتماً به سر سفره سحری و افطاری آن بروید و غذاهای مخصوص این ماه را حتماً در ترکیه تجربه کنید. در هنگام ظهر اکثر رستوران ها را خلوت می یابید و دیگر چای ترکی را در جلوی کافه ها، مغازه ها و رستوران ها نمی بینید که تصویر جدیدی از این کشور را ارائه می دهد.
 
 
در طول روز شهرها را خلوت می یابید اما زمان یقبل از افطار اکثر مردم به درون خیابان ها می آیند و اوج شلوغی را در این زمان خواهید دید. اکثر وسایل حمل و نقل به دلیل جنب و جوش مردم قبل از افطار شلوغ هستند که بودن در این فضا برای هر توزیستی می تواند جذاب باشد. در این سفره های افطار فراوانی پهن می شود و حتی بسیاری از افراد برای کار خیر و ثواب در زمان افطار مردم را به سفره خود دعوت می کنند.
 
آداب ماه رمضان در ترکیه
اگر در این ماه به ترکیه سفر می کنید، چه روزه هستید و چه نیستید، رعایت کردن بعضی نکات مانند غذا نخوردن در جلوی عموم احترام گذاشتن به مردم تلقی می شود. به هر حال اگر روزه ندارید، به درون رستوران ها و کافه هایی که در طول روز باز هستند بروید و غذا و نوشیدنی خود را سفارش دهید. اگر در آنکارا هستید، بدانید که تمام رستوران ها و کافه های محله کونیا Konya تا زمان افطار بسته هستند و در اینجا هیچ رستورانی را باز پیدا نمی کنید. در استانبول اگر رستوران یا کافه ای بداند که مهمانش مسلمان نیست با کمال میل برای او ناهار سرو می کند، منتها پنجره های رستوران را با پرده می پوشاند تا از بیرون دیده نشوید.
 
جشن در ماه مبارک رمضان
رمضان، ماه مهمانی خدا نامگذاری شده است. بعد از یک روز کامل روزه داری، زمان افطار فرا می رسد و افطار جشنی است که مسلمانان هر روز برای غذا خوردن برگزار می کنند. در سفره افطار همیشه نان تازه پخت شده نازک ترکی را به همراه سوپ، سبزی تازه، زیتون و دیگر غذاهای حاضری را پیدا خواهید کرد. بعد از وعده افطار، شام به صورت جداگانه و یک تا دو ساعت بعد از افطار سرو می شود.
 
تمام مساجد، خیابان ها و ساختمان ها با نورهای رنگی، پارچه های رنگارنگ و لوازم جشن تزیین می شوند. برای کودکان در همه نقاط شیرینی های سنتی و تنقلات پخش می شود. بعد از غروب آفتاب در جشن افطار شرکت کنید و از غذاهای مختلفی که در خیابان ها در بین مردم پخش می کنند، امتحان کنید. همانند کشور خودمان ایران، خانواده ها و دوستان برای افطاری به دور هم جمع می شوند و این زمان را با هم می گذرانند.
 
بازدید از بناهای تاریخی در ماه مبارک رمضان
در ماه رمضان ترکیه هر چند که اکثر موزه ها، سایت های تاریخی و بیشتر مناطق دیدنی باز هستند اما قوانین خاصی برای بازدید از آن ها وجود دارد. به عنوان مثال روز اول ماه مبارک رمضان تمام موزه ها، دیدنی ها و سایت های تارخی بسته هستند و از روز دوم به بعد باز می شوند. همچنین آداب خوردن یا آشامیدن در آن ها همانند دیگر مکان های شهر می باشد. یکی از مزیت های این ماه مبارک داشتن تخفیفات ویژه برای بازدید می باشد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

ماه رمضان در استانبول چه بپوشیم ؟
سبک پوشش در استانیول تغییر نمی کند، بنابراین شما می‌توانید هر لباسی که دوست دارید و به طور معمول در کشور خود می‌پوشید را به تن کنید.

فراموش نکنید که ماه رمضان ماه حراجی در برخی از مغازه های شهر است، به یکی از مراکز خرید مشهور استانبول بروید و از خرید پوشاک و اجناس برند ترک لذت ببرید.

عید فطر در ماه رمضان ترکیه
از جشن هایی که در انتهای ماه مبارک رمضان برگزار می شود، عید فطر است. عید فطر را در ترکیه عید رمضان می گویند. عید فطر در ترکیه ۳ روز جشن گرفته می شود و تمام مردم و شهرها خود را برای این جشن بزرگ آماده می کنند. البته این روز به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب نبات به خصوص برای هدیه دادن به کودکان به شکر بایرامی (عید شکر) معروف است. در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم است و نماز عید فطر با شکوه تمام در مساجد سراسر این کشور برگزار می شود.
 
عید فطر در ترکیه
 
 تمام ادارات و سازمان ها در روز قبل از عید، تنها تا هنگام ناهار باز هستند و جشن از عصر آخرین روز ماه رمضان شروع می شود. تمام ادارات و مکان های دولتی حتی جاذبه ها و موزه ها برای این ۳ روز بسته می باشند. بنابراین اگر در ترکیه هستید، حتماً زمان بندی خود را مطابق با شرایط آن انجام دهید تا با مشکلی برخورد نکنید.

در مجموع ماه مبارک رمضان در ترکیه بسیار شاخص و مورد توجه است و در این زمینه اعتقادات رایجی وجود دارد که از جمله آن می توان به افطاری دادن به ایتام ، کمک به مستمندان، جشن گرفتن عید فطر به مدت سه روز و … اشاره کرد.

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =