راهنمای مجوز کار در ترکیه برای مشاغل غیرمعمول

راهنمای مجوز کار در ترکیه برای مشاغل غیرمعمول

شرایط و الزامات موجود برای دریافت مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول، هیچ تفاوتی با شرایط دریافت مجوز برای سایر مشاغل، ندارند؛ اما استثنا، رویکرد دولت ترکیه در این خصوص برای عده مشخصی از اتباع خارجی، منعطفانه تر می باشد. لذا، با توجه به ارائه مجوزهای کار برای کار و اقامتِ قانونی اتباع خارجی در ترکیه که براساس شرایط از پیش تعیین شده ای صورت می گیرد، در شرایط خاص و بدون توجه به مدت زمان انجام این فرایند، صدور مجوز را می توان برای گروه های خاصی ارائه نمود.

در ماده ۸ قانون و تبصره چهارم مقررات ارائه مجوز کار به اتباع خارجی، فهرستی از اتباع خارجیِ واجد شرایط برای دریافت مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول، ذکر شده است که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

۱- اتباع خارجی که با شهروندان ترک ازدواج کرده اند
برای اتباع خارجی که با شهروندان ترک ازدواج کرده اند، امکان صدور مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول فراهم می باشد. بمنظور حائز شرایط بودن برای دریافت مجوز اینگونه مشاغل، صرف ثبت ازدواج قانونی با یک شهروند ترک کافی نبوده و زوجین می بایست حتما در محیط خانواده و کنار یکدیگر زندگی کنند. به عبارت دیگر، ازدواج سور یا توافقی از درجه اعتبار ساقط می باشد و معتبر شناخته نمی شود. اما اتباع خارجی که بطور قانونی و واقعی با یک شهروند ترک ازدواج می کنند، براساس آیین نامه ۱۳ (۴) قانون مجوز کار برای اتباع خارجی، می توانند حداقل برای ۳ سال از شروط مجوز کار معاف باشند. از این رو برای این قبیل افراد، بررسی و تصمیم نهایی برای صدور مجوز کار، بدون در نظر گرفتن فاکتورهای زیر، صورت می گیرد:

  • شرایط خاصِ حاکم برای شغل درخواستی
  • صلاحیت علمیِ فرد خارجی درخواست دهنده
  • سهم کارفرما در اقتصاد ملی
  • سطح درآمد شغل درخواستی
  • وضعیت کار در محل کار

درصورتی که طی ۳ سال نخست ازدواج، یکی از زوجین به هر دلیلی فوت کند، مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول به طور خودکار نامعتبر خواهد شد. با تصمیم نامعتبر بودن ازدواج بعد از ۳ سال، اتباع خارجی ساکن در ترکیه و فرزندان به دنیا آمده از هسمر ترک، می توانند از امتیاز دریافت مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول، برخوردار شوند.باید توجه داشت که با توجه به قوانین فعلی کشور ترکیه، درحال حاضر هیچگونه تعریف مشخصی درخصوص «خارجی ساکن» ارائه نشده است. اما با وجود این، مجوزهایی از قبیل «اقامت دائم» یا «حق سکونت»، برای اتباع خارجی حاضر در ترکیه معتبر می شمارد. در همین رابطه، وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور، با هدف «صدور مجوز مشاغل غیرمعمول» برای اتباع خارجی ساکن در ترکیه، اقداماتی را انجام داده اند؛ لذا به دلیل واضح نبودن تعریف این مفهوم در بخشنامه شماره ۱۵۵، از سوی وزارت کشور مجوز کار اتباع خارجی، ویزای کار و مجوز اقامت، درنظر گرفته می شود. با توجه به موارد اشاره شده، تعریف زیر تحت عنوان «اتباع خارجی و فرزندان آنان که به عنوان مقیم شناخته شده اند»، اتباع خارجی نسبت داده شده است:

  • اتباع خارجی که مشخصا در مناطق گردشگری ساکن شده و ملکی خریداری نموده اند
  • اتباع خارجی که به قصد اقامت وارد ترکیه شده اند
  • اتباع خارجی که به منظور برقراری روابط نزدیک با خانواده و مسائل مرتبط به زندگی شخصی خود، ترکیه را برای زندگی انتخاب نموده اند
  • اتباع خارجی که ترکیه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب و روابط اجتماعی و فعالیت های اقتصادیشان را می خواهند در آن ادامه بدهند

اشخاصی که حداقل به مدت ۳ سال و بصورت قانونی و پیوسته در ترکیه اقامت کرده اند، در قانون به عنوان «مقیم» شناخته و تعریف می شوند و می توانند اسناد حقوقی وضعیت خود را از فرمانداری درخواست نمایند.

راهنمای مجوز کار برای مناطق آزاد ترکیه

۲- اتباعی که شهروندی ترک خود را از دست داده اند
با توجه به قوانین موجود درخصوص مجوز کار برای اتباع خارجی (ماده های ۱۹، ۲۷ و ۲۸ قانون شماره ۴۰۳ شهروندی ترکیه)، شروط لازم جهت دریافت مجور کار برای مشاغل غیرمعمول برای آن دسته ازاتباع خارجی که تابعیت ترک خود را از دست داده اند، بیان شده است. لازم به ذکر است از تاریخ ۲۹ مه ۲۰۰۹، قانون شماره ۴۰۳ شهروندی ترکیه فسخ، و براساس ماده ۴۷ قانون جدید، تمام منابع موجود در قانون ۴۰۳، با هماهنگی با قانون جدید شهروندی در ترکیه به شماره ۵۹۰۱، تصویب گردید.بر این اساس و بر طبق ماده ۳۴ قانون ۵۹۰۱، از پذیرش افراد زیر و ارائه مجوز کار مشاغل غیرمعمول به آنها خودداری می شود:

۱) افرادی که به شرح زیر، پس از ۳ سال به سن قانونی رسیده و قصد انصراف از شهروندی ترک خود را دارند:

  • کسانی که تابعیت ترک خود را از طریق وابستگی به پدر یا مادر و با تولد کسب کرده اند
  • اتباع خارجی که با متولد شدن از پدر یا مادری که خود تابعیت ترک گرفته
  • کسانی که بعدا تابعیت ترکیه را دریافت نموده اند
  • شهروندان ترکی که تابعیت خود را از طریق پدر یا مادر ترک و در جایی دیگر کسب کرده اند
  • کسانی که از طریق فرزند خواندگی تابعیت ترک را بدست آورده اند
  • کسانی که با وجود کسب شهروندی (به دلیل مکان تولد)، از طریق پدر یا مادری خارجی تابعیت دارند
  • افرادی که بنابه هر دلیلی و به علت تابعیت ترک پدر یا مادر، شهروندی ترکیه را دارا می باشند

۲) درصورتی که یک فرد بنا به دلیل فوق، بدون تابعیت شود و حق انتخاب دیگری نداشته باشد.

علاوه بر آن و طبق ماده ۱۶ قانون شماره ۵۹۰۱، زنانی ترک که تابعیت خود را از طریق ازدواج کسب کرده اند، به دلایل انحلال ازدواج، می توانند از دریافت مجوز کار مشاغل غیرمعمول و یا همسران خارجی از حق شهروندی ترک خود انصراف بدهند.

  • لازم به ذکر است پس از تصویب قانون شماره ۶۴۵۸، در مورد حقوق اتباع خارجی و حمایت بین المللی، اجازه اقامت دائمی به اتباع خارجی صادر می شود.
  • چنانچه یک فرد خارجی به طور قانونی و پیوسته به مدت ۸ سال با مجوز اقامتِ معتبر، در ترکیه زندگی کرده باشد، می تواند واجد شرایط برای دریافت مجوز اقامت بلند مدت گردد. اتباع خارجی مهاجر (آنهایی که به دلایل انسانی دارای مجوز اقامت هستند و یا به طور موقت تحت حمایت می باشند)، واجد شرایط برای ارائه درخواست مجوز اقامت طولانی مدت نخواهند بود. به علاوه، برای درخواست مجوز اقامت بلند مدت، اتباع خارجی باید معیارهای زیر را دارا باشند:
  • عدم دریافت کمک های اجتماعی طی ۳ سال اخیر
  • دارا بودن منابع کافی و منظم برای امرار معاش خود و خانواده
  • داشتن بیمه معتبر سلامت
  • عدم تهدید برای نظم و امنیت عمومی

به غیر از مواردی چون: آموزش و تحصیل، سلامت و بهره مندی از خدمات عمومی، درصورتی که فرد بیش از ۱ سال خارج از ترکیه مانده باشد، مجوز طولانی مدت اقامت وی لغو می گردد.

مقابله با مشکلات کاری در ترکیه

مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول به چه کسانی ارائه می شود؟

وزارتخانه برای کارفرمایانی که از حائز شرایط یک یا چند معیار برای دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی برخوردار نیستند، استثنائاتی را قائل می باشد که در اجرای این استثنائات، مطابق با منافع جمهوری ترکیه تصمیم گرفته می شود.

در چه شرایطی استثنائات اعمال می شوند؟

  • برای پرسنل شرکت های ناوبری که در ترکیه به کار مشغول خواهند شد
  • برای پرسنل مشغول در پروژه هایی که دولت ترکیه در آنها عضو می باشد
  • برای تولید کنندگانی که برای جمع آوری فندوق می خواهند از نیروی کار خارجی بهره بگیرند
  • برای بازیگران و عوامل پشت صحنه شرکت های فیلم سازی خارجی که در ترکیه قصد فیلم برداری دارند
  • برای پرسنل خارجی که به منظور نصب و راه اندازی (مونتاژ)، در ترکیه کار خواهند کرد
  • برای شرکت هایی که در بخش گردشگری، نیروی خارجی به کار خواهند گرفت

به غیر مواد ذکر شده در بالا، عملیاتی که در راستای منافع دولت ترکیه باشد، می توانند برای به کار گیری نیروی کار خارجی به وزارتخانه مراجعه نمایند که قبول و یا رد درخواست، بستگی به پاسخ وزارتخانه دارد.

منبع:ipekeviz

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =