پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دانشگاه خصوصی و دولتی ترکیه

دانشگاه خصوصی و دولتی ترکیه

دانشگاه های ترکیه به علت امکاناتی که دارند و سطح علمی ای که به دانشجویان ارائه می کنند مقصد بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف می باشند. دو دسته بندی اصلی دانشگاه های خصوصی ترکیه و دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

هر کدام از این دانشگاه ها برای پذیرش شرایط خاص خود را دارند که فرد باید قبل از اقدام راجع به آن ها اطلاعات کافی کسب کرده باشد.

دانشگاه های دولتی ترکیه به دو دسته ی دانشگاه های مورد تایید و دانشگاه های غیر تایید تقسیم می شوند البته این مسئله بیشتر برای رشته های پزشکی و زیرشاخه های آن معنی پیدا می کند که از سمت وزارت بهداشت یا وزارت علوم باید این تایید صورت گرفته باشد.

اگر دانشگاه مورد تایید مدنظر باشد دریافت نمره بالا در آزمون یوس و داشتن شرایط دیگر از جمله مدرک تومر الزامی می باشد. همچنین باید در مصاحبه رتبه های خوبی کسب شود.

در دانشگاه های غیرتایید پذیرش برای رشته های غیرپزشکی آسان تر می باشد. البته هر کدام از این موارد نیازمند بررسی می باشند و باید توسط کارشناسان مورد تحلیل قرار گیرند.

دانشگاه های دولتی آزمونی به نام آزمون یوس را برگزار می کنند که شرط ورود به این دانشگاه ها می باشد و این آزمون برای دانشجویان خارجی قابل استفاده است. در کنار آزمون یوس لازم است تا زبان ترکی را نیز قوی کنید و برای این منظور می توانید در کلاس های تومر شرکت کنید.

شرکت در کلاس های یوس با داشتن پایه ریاضی، هندسه و هوش می تواند شما را به سطح آمادگی مناسب برساند البته اگر تلاش کافی از سوی شما صورت گیرد.

بدین ترتب اگر بتوانید در دانشگاه های دولتی ترکیه پذیرش دریافت کنید از پرداخت هزینه های سنگین دانشگاه خصوصی در امان خواهید بود. اما شاید افرادی باشند که نخواهند در این آزمون شرکت کنند و یا اینکه رشته های پزشکی را مدنظر نداشته باشند بنابراین می توانید در دیگر رشته و در دانشگاه های خصوصی نیز با قیمت های مناسب مشغول به تحصیل شوید.

هم رشته های پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه و هم رشته های مهندسی در دانشگاه های خصوصی ترکیه دنبال می شود. تنوع رشته ها در دانشگاه های خصوصی بسیار بالا می باشد و شما می توانید با توجه به علائق خود و سطح بودجه خود رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید.

از طرفی برخی از دانشگاه ها برنامه جوینت با اروپا دارند بدین ترتیب شما می توانید بعد از چند ترم تحصیل در ترکیه شرایط ورود به دانشگاه های اروپا را پیدا کنید و در صورت احراز شرط معدل در آنجا باقی بمایند.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز نیاز است تا شرایط آن را داشته باشید که از جمله آن می توان به مدرک تومر و شرایط تحصیلی مناسب در ایران یا کشورهای دیگر اشاره کرد.

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

مکالمات تلفنی در زبان ترکی استانبولی

مکالمات تلفنی در زبان ترکی استانبولی

اصطلاحات و جملات مهم برای مکالمه تلفنی در زبان ترکی استانبولی اصطلاحات کاربردی در مکالمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفده =