پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

خیابان فاتیح استانبول

خیابان فاتیح استانبول

خیابان فاتیح(Fatih) منطقه مرکزی استانبول است که به عنوان یک شبه جزیره تاریخی شناخته می شود که از چندین محله تشکیل می شود و توسط منطقه زیتین بورنو (Zeytin burnu) و ایوپ (Eyup) ، دریای مارمارا ، تنگه بسفرو گلدن هورن (golden horn) احاطه شده است، فاتیح و امینونو دو منطقه از شبه جزیره تاریخی تا سال 2008 بودند. بعد از آن فاتیح تنها منطقه از شبه جزیره، و امینونو همسایه فاتیح شد.

خیابان فاتیح منطقه توسط یونانی ها پیدا شد و ابتدا بایزنتیوم نامیده شد. با امپراطوری رومانیایی ، نام این شبه جزیره به کانستنتینیپول (Consetentinipol) تغییر پیدا کرد. در طی دوره بایزنتیوم شهر، مرکز فرهنگ یونانی و مسیحیت شد. سلطان محمد فاتیح این شهر را در سال 1453 میلادی تصاحب کرد و آن را به عنوان پایتخت جدیدی از امپراطوری عثمانی معرفی کرد، او شهر را مجدد ساخت و مردم سراسر اروپا را دعوت کرد تا جامعه شهری را بسازد. 10 سال بعد او مسجد فاتیح را ساخت.

زمینه تاریخی عمیقی در این منطقه وجود دارد. فاتیح بخش جادویی استانبول است. بر خلاف باور عموم، فاتیح فقط فرهنگ عثمانی را نمایش نمی دهد، بلکه شامل محله های زیادی می شود که هرکدام از آنها ویژگی های خودشان را دارند.

کومکاپی (kumkapi) در کنار دریای مارمارا به رستوران هایی که ماهی سرو می کنند و میخانه های آن معروف است.

بالات (Balat) یهودی نشین ، آیوانسارای (Ayvansaray) نوستالژیک و فنر (Fener) ارتودوکس نشین است.

در مجموع منطقه فاتیح نمی تواند نوشته شود، بلکه بهترین راه برای گردش در این منطقه ، پیاده روی در این منطقه است.

فاتیح توریستی ترین بخش استانبول است که محل فرمانروایی سه امپراطوری بزرگ (رومانیایی، بایزنتین، و عثمانی) بوده است. فاتیح ساختمان های تاریخی دارد.

خیابان فاتح استانبول

مکان های دیدنی خیابان فاتیح:

از مهم ترین مقاصد گردشگری منطقه فاتیح مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، مخزن باسیلیکا سیسترن،میدان هیپودروم، موزه باستان شناسی، موزه هنرهای اسلامی و ترکی، پارک گلخانه، کلیسای کورا، مسجد سلیمانیه، قلعه یدیکوله، آبراهه والنس، حمام چمبرلیتاش، بازار بزرگ استانبول و بازار مصری هستند.

معماری:

معماری منطقه بالات در فاتیح، از معماری یونانی و یهودی الهام گرفته شده است. هنوز هم منطقه بالات در فاتیح قدیمی ترین و سنتی ترین منطقه استانبول است. وقتی شما در منطقه بالات قدم می زنید، می بینید که مردم این منطقه لباس هایشان را از بالکن پهن می کنند و بچه ها در خیابان بازی می کنند. بالات بهشت گمشده استانبول و مکانی مناسب برای عکس گرفتن است. در حال حاضر این منطقه میراث یونسکو است. یونسکو خانه های خراب این منطقه را ترمیم کرده، اما ساختار تاریخی آن را تغییر نداده است.

کارهایی که باید در منطقه فاتیح انجام دهید!

  • بازدید از مسجد فاتح

در محله فاتیح مسجدی توسط سلطان محمد فاتح به نام مسجد جامع فاتح در بین سال های ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۰ ساخته شد. این مسجد در بالای بلندترین تپه های شهر و محل دفن امپراتورهای روم شرقی نیز قرار گرفت با توجه به این که مسجدی که در حال حاضر شاهد آن هستیم هیچ شباهتی به مسجد گذشته ندارد و دلیل آن هم زمین لرزه هایی است که در این شهر رخ داده است. اما بنای کنونی با سبک معماری باروک ابهت و عظمت بی ‌نظیری را به گردشگران نشان می‌ دهد. پس از تماشای معماری زیبای داخلی این مسجد به دیدار مقبره سلطان محمد (عبادتگاهی محبوب) درست در پشت عمارت بروید.

مسجد فاتح استانبول

  • خرید کتاب از منطقه فاتیح در استانبول

خرید در هر جایی که باشید یکی از جذاب ترین کارهای ممکن است، از همین رو در محله فاتیح در استانبول هم خرید کتاب می تواند کار بسیار جذابی و به یاد ماندنی باشد. در مجاورت مسجد تاریخی بایزید بازار فروش کتاب های دست دوم وجود دارد که می توانید از آن کتاب های مورد علاقه خودتان تهیه کنید. بازار صحافلار از دوران عثمانی تاکنون روشنفکران و نویسندگان زیادی را به ‌طرف خود جذب کرده است. اگر به کتاب علاقه دارید، این بازار جذاب پر از کتاب‌ های دست ‌دوم، نقشه‌های تاریخی، متون باستانی و دیگر اقلام نایابی است که ارزش بازدید را دارد.

  • به بازار مصری ‌ها بروید

در محله ی امینونو بازاری از مصری ها وجود دارد که در آن حس و حال شرقی موج می زند. می توانید با رفتن به این بازار گشتی در آن بزنید و ادویه‌های رنگارنگ، سبزی ‌های خشک و معطر، میوه‌ها، مربا، آجیل، قهوه و خوراکی‌های ترک را پیدا کنید. از فروشگاه ‌های غرب این بازار که اقدام به فروش خوراکی‌ های منطقه آناتولی (منطقه آسیایی ترکیه) نظیر انواع پنیرها می ‌کنند غافل نشوید.

  • از محله فِنِر دیدار کنید

فنر یکی از محله هایی که منطقه فاتیح در استانبول با بالات اشتباه گرفته می شود است. این محله یونانی نشین در استانبول مرسوم به فاناریونس است و زمانی که حس کردید جاده ها در این منطقه در حال باریک شدن است و شیب آن در حال افزایش است می توانید متوجه شوید که وارد محله تاریخی فنر شده اید. در این محله می توانید در میان خانه ‌های رنگارنگ گشتی بزنید و به تماشای مردمان محلی بایستید و از کلیسای مسیحی اسقف اعظم، یکی از مراکز اصلی مسیحیت و همچنین کلیسای جامع سنت جورج، دیدن کنید. جاذبه ‌های فرهنگی منطقه فنر منتظر شماست تا کشفشان کنید.

  • در ساماتیا وقت بگذرانید

مکان دیگری در منطقه فاتیح در استانبول وجود دارد که می توانید برای بازدید از آن نیز بروید، منطقه ساماتیا به معنی مکان ماسه ای در اکثر نقشه های قابل پیدا شدن نیست چرا که از آن با نام جدیدی نظیری مصطفی پاشا یاد می شود. ساماتیا مانند محله فنر از نظر تاریخی و زیبایی نیز شباهت زیادی به محله ی فنر دارد و یکی از محله های محبوب برای فیلم برداری کارگردانان ترکیه ای می باشد. اقوام ترک، یونانی، ارمنی و یهودی در گذشته در این مکان با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و ساماتیا همچنان نیز یک قطب چند فرهنگی محسوب می‌شود. چشمان خود را برای تماشای کلیساهای متعدد، صومعه ‌های باستانی و عبادتگاه‌ ها مختلف آماده کنید و قبل از رفتن به بازار ماهی، به دنبال یافتن خانه‌ های چوبی و سنتی ارمنیان باشید.

  • صرف غذا در محله ی فاتیح در استانبول

وقتی گشت و گذار شما در منطقه فاتیح در استانبول به پایان رسید یا در وسط بازدید خسته شدید می توانید رستوران هایی که در این منطقه وجود دارد بروید و انواع غذاهای دریایی را میل نمایید. یک رستوران در پشت بام هفت تپه وجود دارد که مشرف به منطقه زیبای سلطان احمد است و می توانید غروب آفتاب را در عصر و نمای روشن و واضح از این منطقه را ببینید.

محله فاتیح استانبول

  • به تماشای مراسم سماع یا موزه زباله ها بروید

یک مرکز فرهنگی حاجی پاشا در این شهر وجود دارد که از یک حمام قدیمی تغییر کابری داده و در آن مراسم رقص سماع نیز اجرا می گردد و در ساعات عصر هر روز در این مرکز مراسم رقص و سماع درویشان نیز برگزار می شود اگر این مراسم باب میلتان نیست می توانید از موزه زباله های تکه ای دیدن کنید که در آن از زباله هایی نظیر فیلتر سیگار، قوطی نوشابه، کاغذ مجاله شده و خیلی از زباله هایی که در سطح شهر می توانید آن ها را مشاهده کنید را در این موزه دیدن کنید.

  • به دیدار منطقه سلطان احمد بروید

پس از این که ناهار یا عصرانه در منطقه فاتیح در استانبول میل کردید می توانید به منطقه سلطان احمد بروید و از جاذبه های تاریخی آن دیدن نمایید. در منطقه سلطان احمد میزبان بناهای تاریخی نظیر کاخ توپکاپی، مسجد ایا صوفیه و مسجد آبی خواهید بود و با با گنجینه‌ های تاریخی و آثار معماری بی ‌نظیر شگفت زده خواهید شد. پس از دیدار از جاذبه‌های مهم این منطقه به سراغ یکی از بهترین حمام‌های ترکی بروید.

نحوه دسترسی به خیابان فاتیح استانبول
به منظور دسترسی آسان به خیابان فاتیح، می‌توان در صورت اسکان در منطقه سلطان احمد، مسیر عبور با تاکسی را برای راحتی هر چه بهتر انتخاب نمود.

مجاورت با مسجد فاتیح نیز تأثیر بسزایی در یافتن ساده مسیر خواهد داشت.

نقشه و موقعیت جغرافیایی خیابان فاتیح استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =