برنامه واکسیناسیون نوزادان و کودکان در ترکیه

برنامه واکسیناسیون نوزادان و کودکان در ترکیه

واکسیناسیون نوزادان و کودکان در کشور ترکیه برای شهروندان و اتباع خارجی

در ترکیه پس از تولد نوزاد، انجام واکسیناسیون اجباری است. که به منظور کنترل بیماری های قابل پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی نوزادان و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر دار از طریق برنامه واکسیناسیون، در دوره های خاص، به طور صحیح و به موقع انجام می گیرد.

برنامه های واکسیناسیون در شیوه ای آگاهانه به نوزادان در ترکیه اعمال می شود و تحت نظارت کارشناسان انجام می گیرد.

هر کودک متولد شده دارای یک برنامه واکسیناسیون است.

با توجه به اهمیت امر واکسیناسیون، کودکان اتباع خارجی نیز در زمان مقرر خود می توانند در کشور ترکیه واکسن دریافت نمایند. لذا برای انجام این مرحله با ترجمه کارت واکسن کودک خود، به مراکز سلامت خانواده (که در کشور ترکیه، در هر محله وجود دارد) مراجعه نموده و نسبت به دریافت واکسیناسیون کودکتان اقدام نمایید .

*شایان ذکر است شما بایستی با کارت کیملیک و شماره نفوس خود به نزدیکترین مراکز سلامت خانواده (Aile sağlık merkezi) که در محله ی اقامت شما قرار دارد، مراجعه نموده و با ثبت نام در این مراکز علاوه بر واکسیناسیون از دیگر خدمات پزشکی به صورت رایگان بهرمند شوید.

*این نکته را در نظر داشته باشید که مراحل واکسن در کشور ما نسبت به کشور ترکیه کمی متفاوت بوده و لازم است حتما با ترجمه کارت واکسن به زبان ترکی به مراکز واکسیناسیون ،مراجعه کرده و نسبت به زمان انجام به موقع آن سوال نمایید.

نکته قابل توجه اینکه واکس 18 ماهگی در ترکیه لزوما به خاطر پایین بودن دوز آن در 24 ماهگی دوبار تکرار می گردد.

واکسیناسیون و زمان تزریق آن در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

BCG AŞISI

واکسن BCG که همان واکسن ب ث ژ می باشد و یک واکسن زنده باکتریایی است که در انتهای ماه دوم به صورت زیر پوستی تزریق می شود. واکسن BCG به عنوان اجباری در ترکیه از سال 1951 اجرا می شود، این واکسن برای اولین بار در 4 دوز اجرا شد. و در سال 1997 به 2 دوز کاهش یافت وتوسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2006 به یک دوز کاهش یافت.

DİFTERİ‐BOĞMACA‐TETANOZ AŞISI

در سال 1937، این دسته از واکسن ها که شامل کزاز ، سیاه سرفه ودیفتیری می باشد به برنامه واکسیناسیون پیوست که با دومین ماه پس از تولد شروع ودر 4 ماه، 6 ماه و 18 ماه تکرار می شود. از سال 2010، این واکسن ها در اولین سال آموزش ابتدایی ،اجرا می شود.

HEPATİT B AŞISI

واکسن هپاتیت B، که در سال 1998 به لیستی از واکسن های معمول اضافه شد، 95 تا 90 درصد موثر است. از سال 2003، این واکسن در بدو تولد ، ماه اول و ماه ششم تزریق می گردد .

HEMOFİLUS İNFLUENZA TİP B AŞISI

آمار ها نشان داده اند که بیماری Hib تهاجمی ،در 99٪ از کشورهای به طور منظم اداره می شود.

در سال 2006، ترکیه با واکسن DPT به برنامه ایمن سازی ملی وارد شده است، که شایع ترین علت مننژیت باکتریایی در کودکان زیر 5 سال است. از 100 کودک زیر 5 سال، 5 نفر باکتری هیبرید را حمل می کنند.

باکتری هایی که در دستگاه تنفسی و بزاق کودکان یافت می شوند، حاملان عفونت Hib هستند، از طریق سرفه و عطسه به محیط خارجی منتقل می شوند.

بچه های سالم به راحتی در محیطی که آلوده به باکتری هاهستند مبتلا می شوند. کودکان در مهد کودکها بیشتر در معرض این باکتری قرار دارند.

با توجه به برنامه فعلی واکسیناسیون این واکسن در بدو تولد در ترکیه و مراحل بعدی در 2، 4، 6 و 18 ماهگی انجام می شود دوز مجزا از 1 تا 5 ساله به صورت منظم انجام می شود. پس از 5 سال، فقط کودکان در گروه ریسک این واکسن را دریافت می کنند.

KIZAMIK‐KABAKULAK‐KIZAMIKCIK AŞISI

پس از سال 1970 این واکسن که شامل سرخک، اریون وسرخجه می باشد ، وارد برنامه واکسیناسیون به صورت دو دوز به نوزادان در 8 و 15 ماه تا سال 1987 قرار گرفت .

از سال 1987 تا 1998، آن را به عنوان یک دوز واحد در دوره 9 ماهگی پس از تولد انجام می شد، در حالی که در سال 2006 پس از 9 ماهگی و در سال اول تحصیلی دو دوز تجویز می شد.

در تقویم فعلی واکسیناسیون، این گروه از واکسن هایی که به عنوان یک واکسن سه گانه صورت می گیرد، در 12 ماه و در کلاس اول ابتدایی تزریق می گردد.

SUÇİÇEĞİ AŞISI

واکسن آبله مرغان که در مقابل یک ویروس زنده استفاده می شود. 80٪ – 90٪ در همه موارد و 95٪ – 100٪ در بیماری های شدید دوز واکسن باید دو برابر شود. اولین دوز بین 12 تا 15 ماهگی است، در حالی که دوز دوم بین 4 تا 6 سال است.

PNÖMOKOK AŞISI

باکتری های پنوموکوک باکتری هایی هستند که باعث ایجاد پنومونی مسری می شوند و مهمترین آنها باکتری استرپتوکوک پنومونی است. واکسیناسیون پنوموکوک بدن را در مقابل عفونت ناشی از باکتری های پنوموکوک محافظت می کند.

در ترکیه از سال 2011، در ماه دوم ،چهارم و ششم و در 12 ماهگی تزریق می گردد.

HEPATİT A AŞISI

واکسن هپاتیت A که یک نوع واکسن غیر فعال است، در دو دوز با فواصل 6 ماهه تجویز می شود. همه کودکان بین 12 تا 23 ماهه باید واکسینه شوند و همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هپاتیت A قرار دارند باید واکسینه شوند.

ÇUCUK FELCİ AŞIŞI

واکسن فلج اطفال که در ماههای ششم وهجدهم تزریق می گردد

Erişkin tipi Difteri_tetanoz AŞIŞI

واکسن دیفتری نوع بزرگسالان و کزاز که در مقطع هشتم تحصیلی تزریق می گردد.

برنامه واکسیناسیون نوزادان و کودکان در ترکیه

منبع:ayla

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 1 =