برج بایزید استانبول 

برج بایزید استانبول 

تاریخچه برج بایزید استانبول( beyazit kule)
برج بایزید استانبول متعلق به دوره بیزانس است که در سال ۱۸۲۸ ساخته‌شده است. سلطان محمود دوم به معمار بالیان که یکی از معماران زبردست ترک، که در پاریس تحصیل‌کرده بود دستور ساخت این برج را داد تا بتواند برای دیده‌بانی و گزارش آتش‌سوزی‌هایی که در شهر استانبول رخ می‌دهد استفاده شود قبلاً در محل این برج بلند سنگی یک برج چوبی قرار داشت برج بایزید که هم‌اکنون در حیاط دانشگاه استانبول قرارگرفته است بارها مورد بازسازی واقع‌شده است . این برج تا سال ۱۹۲۳ به‌عنوان برج هواشناسی و آتش‌سوزی استفاده می‌شده است اما از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان موزه خصوصی مورداستفاده عموم قرارگرفته است و صرفاً کاربری گردشگری و بازدید پیداکرده است . برج بایزید در زمان ساخت خود بلندترین برج شهر استانبول بوده است.برج بایزید استانبول

معماری برج بایزید استانبول
برج بایزید در سه‌طبقه در منطقه فاتیح شهر استانبول بر فراز تپه ای ساخته‌شده است . ارتفاع آن ۱۸۶ متر است و دارای ۲۵۶ پله هست . متر یال اصلی برج از سنگ مرمر سفیدرنگ است . بنیان برج بر روی یک حجم هرمی شکل قرارگرفته است و بدنه اصلی برج به سمت نوک رفته‌رفته باریک می‌شود . برج در انتها شامل سه طبقه است که هر طبقه دارای بالکن هست . هر طبقه به‌صورت ۳۶۰ درجه دارای پنجره بوده و به‌کل شهر اشراف کامل دارد . درون برج پلکان‌ها به شکل حلزونی و پیچیده به سمت بالا کشیده شده‌اند . در طبقات فوقانی که پنجره‌ها نصب‌شده است گچ کاری‌ها و نقاشی‌های زیبایی انجام‌شده است . که دیدنی است . در تور استانبول اغلب گردشگران از برج بایزید بازدید می‌کنند چراکه دیدن شهر استانبول از این ارتفاع و با دسترسی کامل به‌کل زوایا زیبا و دیدنی که در هیچ جای دیگر مقدور نیست ، است .پوشش نمای برج بایزید به‌صورت نواری سنگ‌کاری شده است و بر روی آن نورپردازی انجام‌شده که شب‌ها بسیار زیبا و دیدنی است نورهای رنگی برج نشانگر برای اعلام وضعیت آب و هوایی استفاده می‌شود در این رنگ‌بندی رنگ آبی نشان‌دهنده هوای صاف و آفتابی، رنگ سبز بیانگر هوای بارانی، و رنگ زرد بیانگر هوای مه‌آلود و رنگ قرمز بیانگر هوای برفی هست .

برج بایزید استانبول

برج بایزید استانبول

میدانی که برج بایزید در آن واقع‌شده است توسط معمار تور گوت جان سور طراحی و اجراشده است . این میدان یکی از میدان‌ها سیاسی شهر استانبول است که در تجمعات سیاسی و درگیری‌های بسیاری رخ داده است که از مهمترین انها می‌توان به اعتراضات موسوم به یکشنبه خونین و حملات تروریستی که افراد زیادی در آن کشته شدند، اشاره کرد . هم‌چنین در سال ۱۹۱۵ بیست نفر از افراد سیاسی و مخالف حکومت وقت در این میدان به دار آویخته شدند .

برج بایزید استانبول

بازدید از برج بایزید استانبول
برج بایزید در منطقه تاریخی و مهم فاتیح شهر استانبول واقع‌شده است . در تور استانبول شما می‌توانید از برج بایزید از اماکن تاریخی و مراکز خرید سنتی و موزه‌های مستقر در این منطقه بازدید کنید . لازم به ذکر است این برج به‌صورت ۲۴ ساعته باز بوده و برای بازدید از آن باید بلیت تهیه نمایید . برج بایزید که در ترکی استانبولی به آن بیازید کوله می‌گویند در میدان بایزید قرارگرفته است و نزدیک‌ترین مکان به آن دانشگاه استانبول هست ، مسجد بایزید سلطان ،آبراهه والانس ، مسجد شاهزاده ، بازار بزرگ استانبول ، کاخ توپ کاپی ، فواره المانی ، کلیسای ایرن مقدس ، پارک بزرگ گلخانه و برج گالاتا از جمله اماکنی هستند که در این منطقه واقع‌شده و شما می‌توانید در تور استانبول از آن بازدید نمایید . لازم به ذکر است که در اطراف این برج دستفروشان بسیاری وجود دارند که می‌تواند خرید از آن‌ها جالب باشد اما همواره به یاد داشته باشید که باید مراقب وسایل خود در مناطق شلوغ باشید .

برج بایزید استانبول

نحوه دسترسی به برج بایزید استانبول
برج بایزید در میدان بایزید استانبول در روبروی دانشگاه استانبول واقع‌شده است . شما از طریق بلوار پرفسور صدیق سامی به این مکان دسترسی داشته باشید . یکی از محسنات تور استانبول ، وجود ایستگاه‌های کثیر تراموا و تاکسی و اتوبوس در این شهر مخصوصاً در منطقه فاتیح هست . در تور استانبول با توجه به اینکه شما در کدام قسمت شهر اقامت دارید می‌توانید نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب نمایید اما برای رسیدن به برج بایزید استفاده از اتوبوس توصیه می‌شود و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس ایستگاه بایزید است .

برج بایزید استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی برج بایزید استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 2 =