سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
استانبول شهر داستان هزار و یکشب

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

شهر 8500 ساله استانبول در طول صدها سال صحنه جنگ و صلح و محاصره ها شده است. این شهر آن‌چنان جایگاه مهمی در تاریخ جهان دارد که با فتح آن دورانی به سر رسیده و عصری جدید شروع شده است. مقصد سفر امروزمان شهر استانبول تنها شهر بین دو قاره اروپا و آسیا است.

در این شهر انسان‌های بی‌شماری زندگی کرده و در دوره‌ای از تاریخ قلب تجارت در آن تیپیده و کشتی‌های بسیاری در بنادر آن پهلو گرفتند. شهر استانبول که در دوره‌های مختلفی از تاریخ پایتخت سه امپراطوری بزرگ جهان بود، شاهد پنهان کاری‌ها و اسرار بسیاری در کاخ‌های سلطنتی و ماجراهای فراموش‌نشدنی گردید.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

استانبول به شهر غیرقابل‌انصراف شاعران، نویسندگان، هنرمندان، سیاست‌مداران و سیاحان تبدیل شد. شاید در مورد شهر استانبول تاکنون میلیون‌ها سخن گفته شده و بعد از این گفته خواهد شد. زیرا اینجا شهری نیست که بتوان فقط با حرف و نقل و قول آن‌را توصیف کرد.

استانبول شهرباشکوهی است که هزاران سال افراد بسیاری زیبایی آن را تحسین کرده در آنجا اقامت گزیده و شاید به امید زندگی بهتر آمده و شاید هم در آن گم شده‌اند.

استانبول پایتخت سه امپراطوری روم، بیزانس و عثمانی بود که به تاریخ و سیاست جهان جهت بخشیدند. برای درک درست از استانبول باید با آن نفس کشید، شاهد گذشت شب و روز و زمستان و تابستان در آن بود و قدم به قدم این شهر مملو از سورپرایزها را کشف کرد. استانبول به‌دلیل این ویژگی‌های منحصر به‌فرد و احساس روح دوره‌های مختلف در آن موجب جذب انسان‌ها به خود می‌شود. استانبول با شلوغی، دغدغده های زندگی و تضادهایش آدمی را جادو می‌کند.

این شهر بیست و چهار ساعت روز پویا و زنده و در جنب‌وجوش است. آیا در جهان چند شهر با این ویژگی‌ها وجود دارد؟

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

این شهر با بازارهایی که از آن‌ها بوی ادویه‌جات به مشام رسیده ، قالی‌های رنگارنگ و زیورآلات فروخته می‌شوند، مناظر زیبایی که با دیدن آنها نفس‌ها در سینه حبس می‌شود، هفت تپه و تنگه بسفر آدمی را به عالمی دیگر فرو می‌برد.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

تنگه بسفر که دو سوی آن پوشیده از درختان چنار و ارغوان (یهودا) است. برج دختر استانبول که با غرور و افتخار در وسط تنگه بسفر خودنمایی می‌کند. تورهای گردشگری در جزایر آن با مناظر اعجاب‌انگیز در دو بخش اروپایی و آسیایی چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. مردمی که برای عبور به ساحل مقابل گویی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند و مرغان دریایی که بالا سرتان در حال پرواز هستند و البته که بوی رایحه انگیز دریا آدمی را به عالم دیگری فرو می‌برد.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

“احمد حمدی تان‌پینار” نویسنده معروف و ماهر ادبیات ترک می‌گوید که هر استانبولی کمی شاعر است. وی از جو سحرآمیز شهر و تاثیر قوه‌تخیل سخن در استانبول سخن می‌گوید. البته نه فقط “احمد حمدی تان‌پینار” بلکه بسیاری از مولفان جهان مانند داستیوفسکی، ادموندو دی آمیسیس، پیر لوتی، آگاتا کریستی و همینگوی در آثار خود از استانبول سخن گفته‌اند. زیرا استانبول یک شهر رویایی است.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

این شهر با خانه‌های چوبی، محلات قدیمی که در کنار هم ردیف شده‌اند، کوچه و خیابان‌های تنگاتنگ که با بوی دریا در هم آمیخته‌اند و آب‌های نیلگون تنگه استانبول چشم‌انداز حیرت انگیزی دارد. گویی دستی سحرآمیز شما را به یک‌باره از هرج و مرج شهر دور کرده و در میان آبی نیلگون رها می‌کند و باعث می‌شود که دغدغه‌های زندگی را فراموش کنید.

استانبول گویی که شهری طلسم شده است. در لحظه‌ای غیرمنتظره در مکانی غیرمنتظره در مقابل‌تان ظاهر شده و خاطره‌ای را در ذهن‌تان تداعی می‌کند. با صدای نغمه‌ای که نمی‌دانید از کجا شنیده می‌شود به یاد خاطرات فراموش‌نشدنی افتاده و پرده زمانی دیگر را بر رویتان می‌گشاید. آن‌وقت است که روح استانبول را احساس کرده به زندگی در استانبول شروع می‌کنید.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

استانبول شهری افسانه‌ای است که از هر نظر آدمی را مجذوب می‌کند. هم داستان گذشته و هم امروز را در گوش‌تان زمزمه می‌کند. استانبول هم آسیاست و هم اروپا.

این شهر به یک موزه فضای باز شباهت دارد. کاخ‌ها ، سازه‌های دینی، موزه‌ها ، محلات ، پارک‌ها و انسان‌هایی که آثار ارزش‌مندی از خود در آن به یادگار گذاشتند و چیزهای بسیاری که زبان از وصف آن عاجز است، استانبول را به یک شهر رویایی تبدیل کرده‌اند.

استانبول شهر داستان هزار و یکشب

در مورد استانبول می‌توان ساعت‌ها سخن گفت. در این شهر زیبا قدم به‌قدم گشته و با هم از شبه جزیره تاریخی، بازارها، کتاب فروشی‌ها و عیتقه‌فروشی‌های آن دیدن می‌کنیم. درحین نزدیک شدن به استانبول خلیج‌های زیبا و قصبات کوچک آن‌ از دور نمایان می‌شوند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =