چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

برخی از خریدارن ملک در ترکیه، به دلیل عدم داشتن اقامت دائم در این کشور یا اقامت طولانی مدت، هزینه نگهداری ساختمان ازجمله شارژ ماهانه یا روبرو شدن با هر نوع خرابی احتمالی در بخشی از منزل به دلایل مختلف، برای صاحب ملک به صرفه نمی باشد. در چنین شرایطی، بهترین و به معقولانه ترین راه، اجاره ملک در ماه های خروج از ترکیه می باشد.

باوجودی که ممکن است این راه حل برای برخی از صاحبان ملک نامطمئن بنظر آمده و دردسرهای اجاره منزل آنها را از این کار منصرف سازد، مسائلی چون: پیدا کردن مستاجر مناسب و اعتماد به او، آسیب احتمالی به ملک و سایر هزینه های احتمالی، اکثر آنها را مجاب می سازد منزل خود را خالی نگه دارند. درصورتی که تمام این مسائل، به سادگی قابل حل بوده و با آگاهی از نجوه اجاره صحیح ملک، می توان آن را انجام داد.

اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد اجاره آپارتمان در استانبول

روش های اجاره ملک خود در ترکیه

قدم اول در این خصوص، تنظیم قرارداد اجاره منزل به بهترین شیوه ممکن می باشد. بر اساس قوانین کشور ترکیه، این قرارداد شماست که حرف اول و آخر را می زند؛ این امر موجب می شود اکثر حقوق مورد بحث، بیشتر به نفع مالک باشد تا مستاجر. برای مثال، شما می توانید منزلتان را در برابر هرگونه آسیب احتمالی مستاجر، بیمه کرده و با بیان همین موضوع در متن قرارداد، مستاجر را مسئول تمامی خسارات وارده معرفی کنید. همچنین، شما می توانید با جستجو و مرور سایر قراردادها، خودتان قراردادی مناسب تنظیم کنید؛ اما باوجود این، بهترین و مطمئن ترین راه استفاده از یک مشاور املاک مطمئن جهت مشورت و تنظیم قرارداد می باشد.

اغلب اوقات، خدمات شرکت ها، کارشناسان و بنگاه های ملکی در ترکیه برای اجاره ملک، ارزان قیمت می باشند. به طور کلی، اطمینان از درستی قرارداد نه تنها می تواند سود حاصل از خرید ملکتان را تضمین کند، بلکه به صرفه نیز خواهد بود. علاوه بر این، اغلب شرکت ها، کارشناسان و بنگاه های ملکی، مسئولیت مدیریت ملک شما را در زمان خروج از ترکیه نیز، برعهده خواهند گرفت. جالب است بدانید برخی از این شرکت ها، کارشناسان و بنگاه های ملکی، حتی در زمانی که خانه شما خالی از مستاجر بود و آنها نتوانند مستاجر جدیدی پیدا کنند، اجاره بهای ماهیانه را به حساب شما واریز می کنند.

یافتن بهترین کارشناس یا بنگاه ملکی در ترکیه

یکی از مهمترین اقدامات جهت یافتن بهترین کارشناس یا بنگاه ملکی، بررسی سوابق و تجربه آنها می باشد. همچنین، حتما نمونه تبلیغات پیشین آنها را نیز بررسی کنید؛ چراکه تبلیغات ضعیف می تواند مانع اجاره مناسب ملک شما شود. پس از تحقیق و بررسی های لازم و انتخاب یکی از این کارشناسان یا بنگاه های ملکی، اغلب جهت اجاره و بررسی مرتب وضعیت ملک، با شما قرارداد خواهند بست.

اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

در یک قرارداد مناسب، حق بررسی و مشاهده کلیه مدارک مربوط به فعالیت اجاره ملک، برای شما محفوظ خواهد ماند. برای مثال، می بایست مدارکی مبنی بر شخص مسئول جهت پرداخت قبوض و نیز زمان پرداخت اجاره ها به حساب چه فردی، مشخص گردند. حتما قرارداد را پیش از امضا، با وکیلتان بررسی کنید. همچنین، اگر ملک شما در یک منطقه توریستی یا پرطرفدار واقع شده، بهتر است از سپردن آن به کارشناسان یا بنگاه های ملکی خودداری کنید؛ چراکه ممکن است آنها، ملک شما را به صورت روزانه اجاره داده و بدین طریق از ملک شما برای خودشان کسب درآمد کنند؛ پس بهتر است در چنین شرایطی و برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، حتما این نکته را در قرار داد خود ذکر نمایید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن خانه به روش اینترنتی در استانبول

ویژگی های اجاره ملک در ترکیه

از آنجا که نرخ اجاره ملک در کشور ترکیه از سوی دولت تعیین و در طول سال ثابت می باشد، سالانه حدودا با 10% افزایش، از شرایط قانونمند و با باثباتی برخوردار است. اما درصورتی که بنا باشد اجاره مقرر، به ارز خارجی چون دلار و یورو دریافت شود، این مبلغ همچنان ثابت خواهند ماند. از سوی دیگر، پرداخت اجاره در ترکیه نه بصورت ماهانه که معمولا مبلغ دو تا سه ماه، یکجا و بصورت امانت به مالک پرداخت می گردد. لازم به ذکر است نرج اجازه تعیین شده، تا حد زیادی به موقعیت و نوع بنا و امکانات آن بستگی دارد.

طول مدت اجاره

اجاره طولانی مدت

درصورت تمایل به اجاره طولانی مدت ملک، بهتر است اجاره بها را برای حداقل 6 ماه دریافت و خودتان را کمتر درگیر محاسبات بیشتر کنید. درصورتی که مبلغ اجاره ملک شما، بیش از 500 لیر در ماه باشد، پرداخت ها حتما باید از طریق بانک انجام تا درصورت لزوم، به راحتی قابل پیگیری باشند. توصیه می شود اگر قصد اجاره بلند مدت ملک خود را داشته باشید و در عین حال قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه را ندارید، از یک وکیل یا مشاور املاک معتبر کمک بگیرید. استفاده از یک نماینده قانونی در چنین مواردی، می تواند در هرگونه پیشامد احتمالی، بسیار مفید واقع شود و دردسرهای شما را کاهش بدهد.

اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

اجاره کوتاه مدت

از سال 2016 و با تصویب قانون «ضرورت ثبت نام افرادی که در ترکیه اقدام به اجاره کوتاه مدت ملک می کنند»، در سیستم GIYKIMBIL، امکان نظارت بیشتر چه از سوی دولت و چه از سوی مالکان اصلی، بیشتر گردید. مالکان به منظور استفاده از این سیستم، کافی است با در دست داشن مدارک اثبات مالکیت آنها، به نزدیک ترین کلانتری محل سکونت خود مراجعه و این نرم افزار را دریافت کنند. این دست مالکان که موفق به دریافت رمز ورودی به سیستم می شوند، از این پس مسئول ثبت و ارسال نام مستاجران خود خواهند بود.

نکته بسیار مهم:

لازم به ذکر است، مالکان تنها در صورتی قادر به دریافت رمز ورود به سیستم GIYKIMBIL می توانند باشند که دارای مجوز کار در ترکیه باشند. در غیر این صورت، بهتر است اجازه ملک و این مسئولیت را بر عهده شرکت ها و بنگاه های ملکی بگذارید.

اگر ملک خود را برای اجاره به شرکت یا بنگاه های ملکی سپرده اید، می بایست حتما در قرارداد موضوع مسئولیت ثبت اسامی مستاجران در سیستم GIYKIMBIL، به این موسسات ذکر و آنها متعهد به این کار گردند. عدم انجام این کار، روزانه 700 لیر جریمه به دنبال خواهد داشت؛ پلیس ترکیه مرتبا کلیه فعالیت اجاری تمامی منازل را زیر نظر دارد.

سایر اقدامات لازم

حتما در بازه های کوتاه مدت به ملکتان زنگ بزنید و ببینید چه کسی به تلفن پاسخ می دهد؛ مشخصات او را یادداشت و در صورت مغایرت با مشخصاتی که کارشناس یا بنگاه ملکی به شما اعلام کرده بود، سریعا کنترل اوضاع را به دست بگیرید. اگر با کارشناس یا بنگاه ملکیتان از پیش آشنایی دارید، از وی بخواهید مدارک را به شکل حضوری بررسی و از صحت آنها اطمینان حاصل کند؛ حتی می توانید بطور سرزده به ملکتان سر بزند و از درستی اوضاع مطمئن شود. علاوه بر این، می توانید یکی از دوستان را به عنوان مشتری نزد کارشناس یا بنگاه ملکیتان فرستاده و برخورد آنها و شرایط را زیر نظر بگیرید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =