آرامگاه حضرت یوشا جد مادری حضرت مهدی (عج) در استانبول

آرامگاه حضرت “یوشا” جد مادری حضرت مهدی (عج) در استانبول

در شهر تاریخی استانبول تپه‌ای قرار دارد که یوشا نامیده می‌شود و برخی اعتقاد دارند که آرامگاه حضرت یوشا (ع) جد حضرت نرگس خاتون (ع) مادر بزرگوار حضرت مهدی (عج) در این مکان واقع شده است. این تپه درواقع یکی از زیارتگاه‌های مهم استانبول را در خود جای داده است.

در دورانی که استانبول با نام قسطنطنیه تحت حکمرانی امپراطوری مسیحی روم شرقی بود، مسیحیان به زیارت آرامگاه حضرت یوشا (ع) می آمدند و امروز این مکان یکی از زیارتگاه‌ های مهم مسلمانان شده است.

بنا به روایتی حضرت نرگس خاتون (ع) مادر گرامی حضرت مهدی (عج) جد گرامی اش حضرت یوشا (ع) را در خواب می‌بیند. حضرت یوشا (ع) در خواب با اشاره به حضرت امام حسن عسگری (ع) پدر گرامی حضرت مهدی (عج) به نرگس خاتون (ع) می‌گوید تو با وی ازدواج می‌کنی و خوشا به حال تو.

گالری عکس آرامگاه حضرت “یوشا” در استانبول

آرامگاه حضرت یوشا (ع) که در منطقه بی کوز در حاشیه تنگه بسفر واقع شده کمی از لحاظ ساختار با سایر آرامگاه‌های استانبول متفاوت است و می گویند فردی که به نام یوشا در این مکان دفن شده، پیامبر بوده است. مردم مسلمان استانبول در روزهای پایانی هفته این راه دور را طی می کنند و به زیارت این مکان می آیند.

نکته جالب توجه این آرامگاه، طول ۱۷ متری آن است که کنجکاوی زیارت کنندگان را بر می انگیزد. در این مورد سه روایت مختلف وجود دارد که یکی از آنها می‌گوید به دلیل اینکه حضرت یوشا (ع) پیامبر بوده، برای احترام به وی طول مزار را این گونه بنا کرده اند. روایت دیگر می‌گوید به دلیل اینکه محل دفن وی به صورتی معنوی کشف شده و دقیقا مشخص و معلوم نیست، طول مزار این گونه حساب شده است و روایت آخر اینکه بر اساس باوری خیلی قدیمی در ارتفاعات این منطقه، دیوها زندگی می‌کرده‌اند و آنان به حضرت یوشا (ع) ایمان آورده اند. کما اینکه نام دیگر تپه یوشا در گذشته “تپه دیوها” بوده است.

زیارت کنندگان آرامگاه حضرت یوشا (ع) از احساس آرامشی که در این فضا به دست می آورند و همچنین قبولی دعاهایشان توسط خداوند به واسطه حضرت یوشا (ع) می گویند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =