هفته‌ سینمای یونان در استانبول برگزار شد

هفته‌ سینمای یونان در استانبول برگزار شد

در هفته‌ای که گذشت، موزه پرا در استانبول با همکاری EMEIS Culture Collective از یونان و بنیاد istos film از ترکیه، میزبان رویداد «هفته فیلم‌های یونان» بود. این نخستین رویداد هنری مخصوص سینمای یونان در ترکیه بود و در آن ۱۷ فیلم مشهورترین فیلمسازان مؤلف سینمای یونان به نمایش گذاشته شد.

فیلم‌ها در بازه‌ زمانی دهه‌ ۱۹۶۰ تا پایان دهه‌ ۱۹۸۰ انتخاب شده‌ بودند. این رویداد با حمایت ویژه و کمک‌های مالی «وزارت فرهنگ یونان»، «مرکز فیلم یونان»، «بنیاد سونا و اینان کیراچ»، سفارت یونان در استانبول و «آکادمی فیلم یونان» به طور رایگان برای سینه‌فیل‌ها (عاشقان سینما) برگزار شد.

هفته فیلم‌های یونان، با نمایش فیلم «بازسازی» محصول سال ۱۹۷۰ افتتاح شد؛اولین فیلم بلند تئو انجلوپولوس، کارگردان مؤلف و برجسته‌ یونان. این فیلم با فیلم‌برداری سیاه و سفید و تأثیرگذار گئورگوس آروانیتیس، توسط تاریخ‌نگاران سینما «تولد تازه‌ سینمای یونان» نامیده شده است. همینطور، فیلم جاودان Z محصول ۱۹۶۹ به کارگردانی گوستا گاوراس نیز به نمایش درآمد. Z با نگاه تکنیکی و جسورانه‌ گاوراس و موسیقی نمادین میکیس تسودوراکیس یکی از شاهکارهای سینمای سیاسی جهان است.

آثار تونیا مارکتاکی و فریدا لیاپا، دو کارگردان زن برجسته‌ سینمای یونان هم در این رویداد شرکت داشت. فیلم John The Violent (جان وحشی) که اولین فیلم بلند مارکتاکی است بر اساس اخبار مربوط به یک واقعه‌ی زن‌کشی در آتنِ دهه‌ی ۱۹۶۰ ساخته شده. واقعه‌ای که در آن سال، سر و صدای زیادی در یونان به پا کرد و ستم شدیدی را که زنان در این کشور تجربه می‌کردند را روایت می‌کند. لیاپا، شاعر و کارگردان یونانی هم، فیلم (مرگ آرام) محصول سال ۱۹۸۶ را در این رویداد داشت که اثری سورئالیستی درباره‌ی سفر اگزیستانسیال یک نویسنده‌ زن است و برنده‌ جایزه‌ بهترین کارگردانی در جشنواره‌ فیلم سن سباستین شده بود.

در میان برنامه‌ی نمایش فیلم‌ها میزگردی با عنوان «سینمای یونان از خود می‌گوید» برگزار شد که میزبان متخصصان سینمای این کشور و نمایشگاهی از پوسترهای فیلم مجموعه‌ی HELLAFFI بود. این رویداد علاوه بر فیلم‌های موجود در برنامه، گزیده‌ای از پوسترهای فیلم که توسط هنرمندان برجسته دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۵ طراحی شده را نیز را گرد آورد. نمایش این پوسترها تا پایان ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

نمونه‌ای از پوسترهای انتخاب شده از مجموعه‌ عظیم و سرشناس HELLAFFI در ورکشاپ آموزشی موزه‌ پرا و سفارتخانه‌ یونان واقع در منطقه‌ بی‌اوگلو نیز به نمایش گذاشته شد. یکی از مهمانان هفته‌ سینمای یونان، پتروس مارکاریس، نویسنده‌ فیلم‌های Days of ’36، Alexander the Great، The Suspended Step of the Stor، Ulysses’ Gaze و Eternity and a Day (روز ۳۶ام، اسکندر کبیر، گام معلق لک‌لک‌ها، نگاه خیره‌ی اولیس، ابدیت و یک روز) از آنجلوپولوس است که یشیم اوستاوئلو، کارگردان فیلم Bulutları Beklerken (در انتظار ابرها) از کشور ترکیه او را همراهی کرد. مارکاریس که به جهت این رویداد به استانبول آمده بود، در روز افتتاحیه فیلم بازسازی را معرفی و نقد کرد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =