چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

نوروز 98 به کجا سفر کنیم؟؟

سفری به استانبول در نوروز 98

کافی است پاسپورت داشته باشید و کمی ارز در جیب، سفر به استانبول همین قدر ساده و سهل خواهد بود.در بین تمام جاذبه های گردشگری دورتا دور ایران، استانبول به دلیل سرسبزی، آب و هوا، قیمت مناسب و زیبایی شهر، محبوبیت منحصر به فردی دارد. در این نوشتار سفری به کوچه پسکوچه های این شهر خواهیم داشت و به طور مجازی بر سنگفرش خیابان های این شهر تاریخی گام می گذاریم.

استانبول کجاست و چگونه به اینجا رسید؟

اگر نام قسطنطنیه را در کتاب های تاریخی مشاهده کرده اید باید بدانید که منظور همین استانبول امروزی است. این شهر ریشه در تاریخ روم و یونان باستان دارد و پس از میلاد مسیح، بارها بین امپراتوری های مختلف دست به دست شده. آخرین مورد به جنگ جهانی اول باز می گردد، زمانی که امپراتوری عثمانی فروپاشید و نیروهای عمدتا انگلیسی، دست به تقسیم خاک زدند. در نهایت، با پدید آمدن ترکیه امروزی، نام قسطنطنیه به استانبول تغییر کرد و نقطه ای مقابل تاریخ دور و دراز باستانی این شهر قرار گرفت.

ساختن این شهر کار دشواری نبود، بناهایی به جا مانده از قبل مسیح، مناظر زیبایی طبیعی و مردمی مهمان نواز و تاجر امروزه شهری ساخته اند که از سراسر جهان، به ویژه ایران و اروپا گردشگر جذب می کند.

جاذبه اصلی استانبول بافت تاریخی در بستری مدرن است. یعنی شما می توانید در شهر گام بزنید و تمامی امکانات مدرن را در اختیار داشته باشید اما خود را روی سنگفرش هایی که اندازه تمدن بشری قدمت دارند مشاهده کنید. انبوهی از کلیساها، مساجد و موزه ها، استانبول را زیبا، رنگارنگ و متنوع ساخته است. جاذبه دوم آب و هوای فوق العاده دلنواز است. به خصوص برای ما که در ایران اکثرا در مناطق گرم و خشک ساکن هستیم، سفر به استانبول روی دیگر زندگی را نمایان می سازد و آن، سرسبزی، درخت و جنگل است. در نهایت هم، از آن جا که ترکیه هم با بلوک شرق و هم با اروپای غربی روابط حسنه ای دارد، انواع کالا و پوشاک مدرن در آن قابل خرید خواهد بود.

جاذبه ها و دیدنی های استانبول

جاذبه اول؛ ایاصوفیه

مسجد ایا صوفیه گل سرسبد دیدنی های تور استانبول است. معمولا تور لیدرها یا آن ها که برنامه سفر را می نگارند بهترین قسمت را به بازدید از این بنا اختصاص می دهند. این سازه که امروزه تبدیل به موزه شده، در ابتدا یک عبادتگاه مسیحی، یا کلیسا بوده. سپس با روی قدرت آمدن ترک های عثمانی مسلمان قبای مسجد به تن کرده و امروزه به دلیل قدمت و زیبایی غیرقابل توصیف، یک موزه درجه یک به حساب می آید. مقبره پنج پادشاه را در این فضا مشاهده خواهید کرد و زمانی که به دیوار و ستون ها نگاه می کنید، نقش و نگارهای تاریخی با شما روایت روزهای گذشته را می کنند.

 

جاذبه دوم؛ مسجد آبی

مسجد آبی تنها یک عبادتگاه با معماری ویژه نیست، بلکه محلی است برای درآمیختن با مردم از عقاید و افکار مختلف. شما می توانید در محوطه مرکزی مسجد آبی که با عنوان رسمی مسجد سلطان احمد شناخته می شوید روی صندلی هایی مخصوص بنشینید، یا به حجره های اطراف بروید و یا قسمت اصلی را مورد بازدید قرار دهید. هر کدام را که انتخاب کنید، تفاوتی ندارد، روحی معنوی در فضا جریان دارد و توجه شما را برخواهد انگیخت.

جاذبه سوم؛ بازار بزرگ استانبول

از آن جا که ما به طور کلی دوست داریم در سفرهای خود خرید کنیم، بهترین و بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا را به عنوان جاذبه سوم تور استانبول معرفی می کنیم. شما می توانید به طور کامل یک روز را در این بازار سرپوشیده که کاپالی چارشی نام دارد بگذرانید. درون بازار پر است از صنایع دستی ترکی، پوشاک و حتی لوازم دیجیتال. در گوشه و کنار هم رستوران و کافه های فوق العاده ای پیدا خواهید کرد.

همانطور که مشاهده می کنید مجال مقاله هایی این چنین خیلی وسیع نیست. در نتیجه نمی توانیم نگاهی جامع به موضوع داشته باشیم. اما به هر حال، به عنوان حسن ختام، دو جاذبه نهایی را معرفی می کنیم. اگر به بافت های اروپایی علاقه دارید، حتما به میدان تکسیم ترکیه سر بزنید و اگر به چگونگی زندگی های سلطنتی عشق می ورزید، چیزی در حدود ده دلار کنار بگذارید تا به توپکاپی بروید. آن جا یک سازه باستانی است که حرم پادشاهان ترک بوده و همانند قصه ها، روی یک بلندی در کنار آب دریا قرار دارد.

منبع:bit.ly/2DPIv0q

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =