پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

موزه پست استانبول

موزه پست استانبول

موزه پست استانبول یکی از مراکز تاریخی و دیدنی استانبول است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این موزه به توسعه تاریخی خدمات پست و ارتباطات در زمان امپراتوری عثمانی و ترکیه اختصاص دارد و تجهیزات و ابزار مربوطه و همچنین مجموعه‌ای از تمبرهای پستی را به نمایش می‌گذارد.

گذر از تاریخ و آشنا شدن با روش‌های مختلفی از ارتباطات در کشور ترکیه که یکی از کشورهای متمدن تاریخی است، می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.
با استانبول سرا همراه باشید تا بتوانیم با گذری کوتاه بر موزه پست استانبول، بیشتر با آن آشنا شویم.

موزه پست استانبول

موزه پست استانبول، در تاریخ ۶ می سال ۲۰۰۰ میلادی توسط اداره پست ترکیه در ساختمان اصلی اداره‌ی پست افتتاح شد.
اداره‌ی پست ترکیه که موزه پست استانبول در آن واقع شده است، در یک ساختمان تاریخی چهار طبقه قرار دارد که توسط معمار ترک، “ودات تک” طراحی شده است و در سال‌های ۱۹۰۵ الی ۱۹۰۹ در آخرین دوره‌ی امپراتوری عثمانی به‌عنوان ساختمان وزارت پست و تلگراف ساخته و بعدها به اداره‌ی پست ترکیه تبدیل شده است.

  

امکانات و بخش‌های موزه پست استانبول
موزه پست استانبول دارای ۴ بخش اصلی نامه، تلگراف، تلفن و موزه تمبر است؛ که در زیر به توضیح و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

نامه: نمونه‌هایی از نوع پوششی که توسط پیک‌های نظامی و نامه رسان‌ها از دوران قانون اساسی در ابتدای قرن بیستم میلادی و دوران جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ تا به امروز پوشیده شده است در تصاویر و یا مجسمه‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرند.
همچنین، در بخش نامه از موزه پست استانبول مواردی مانند پاک‌های نامه و ابزار و وسایل حمل نامه در طی ادوار مختلف عثمانی و دولت جمهوری خواه ترکیه نمایش داده می‌شود.

تلگراف: این بخش از موزه پست استانبول شامل مجموعه‌ای از نسخه‌های اصلی از نمونه‌های اولیه تلگراف است که می‌توان به مواردی مانند یک صفحه از اولین دفتر تلگرام عثمانی در سال ۱۸۵۵، یک تلگراف که از “شومن” به استانبول با متن ” نیروهای متفقین وارد سواستوپول شده‌اند” برای گزارش پیروزی نیروهای متفقین همراه با عثمانی‌ها و پایان دادن به محاصره در جنگ کریمه، اشاره کرد.
همچنین ماشین تحریرهای جدیدتر و یک ماشین تلکس اصلی نیز در این نمایشگاه وجود دارد.

تلفن: طبقه‌ی دوم از نمایشگاه میزبان انواع گوشی‌های اولیه‌ی تلفن و تجهیزات مربوط به آن است.
بخش هیجان انگیز این قسمت از موزه پست استانبول یک نسخه‌ی دقیق و اصلی از تلفن الکساندر گراهام بل است که در اینجا نمایش داده می‌شود؛ این دستگاه هدیه‌ای است که از طرف شرکت آلکاتل در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان جشن صد و پنجاهمین سالگرد تأسیس پست ترکیه به این مجموعه اهدا شده بود.

معرفی 5 هتل برتر محله سیرکجی استانبول

موزه تمبر: اولین تمبر پستی در کشور ترکیه توسط “آگا افندی” در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۸۶۳ بر روی یک کاغذ نازک سیگار و در عصر عثمانی، چاپ شد.
در بخش تمبر موزه پست استانبول مواردی مانند تمبر پستی کشورهای عضو اتحادیه‌ی پست جهانی در کنار نمونه‌هایی از دوران عثمانی و جمهوری ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

موزه پست استانبول دارای ورودی جداگانه و واقع در یک ساختمان چهار طبقه در بخش غربی از اداره‌ی پست ترکیه است
این موزه در روزهای دوشنبه تا جمعه در دو نوبت کاری ۹ صبح الی ۱۲ ظهر و ۱ الی ۴ بعدازظهر آماده‌ی پذیرایی از بازدیدکنندگان محلی و گردشگران خارجی می‌باشد و ورودی موزه رایگان است.

نحوه دسترسی به موزه پست استانبول
اگر مبدأ حرکت شما را میدان تکسیم در نظر بگیریم، برای رسیدن به موزه پست استانبول می‌توانید با مترو تکسیم به ایستگاه “ینی کاپی” رفته و بعد از تغییر خط به خط “مارمارای” در ایستگاه “مارمارای سیرکجی” پیاده شوید و پس از پیاده روی کوتاهی به ساختمان اصلی اداره‌ی پست ترکیه خواهید رسید که موزه پست در آن واقع شده است.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه پست استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هفت =