موزه فرش و گلیم واکیفلار استانبول

موزه فرش و گلیم واکیفلار استانبول

مقدمه ای بر تاریخ و آثار موزه فرش و گلیم واکیفلار

موزه فرش و گلیم واکیفلار یکی از جاذبه های مهم کشور ترکیه به شمار می آیند. هنری نفیس، فاخر و درخور توجه که شاید همه ما با آن آشنایی اولیه ای داشته باشیم. کشور ترکیه یکی از کشورهای پر جاذبه و توریستی است. که در آن هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و از نظر جاذبه‌های تاریخی و موزه‌ می‌توانید شاهد انواع زیادی باشید. به جرئت می توان گفت در کمتر کشوری این گونه موزه‌ها وجود داشته باشد. یکی از موزه‌های بسیار مهم در استانبول موزه فرش و گلیم واکیفلار می‌باشد که از زیبا ترین موزه های جهان به شمار می‌رود.

موزه فرش و گلیم واکیفلار یکی از محبوب‌ترین موزه‌های دنیا که در مقابل اقامتگاه سلطان ابراهیم پاشا تاسیس شده است. سازمان بنیاد کشور ترکیه یک مجموعه کامل و بی نظیر از فرش و گلیم را دارد و نمونه‌های از این فرش و گلیم‌ها را در موزه فرش و گلیم واکیفلاربه نمایش گذاشته است.

قسمت نساجی موزه فرش و گلیم واکیفلار به گونه ‌ای زیبا و خاص چیدمان شده است و فرش ها در قسمت مسجد سلطان احمد که در قسمتی از کنار جایگاه سلطان؛ و نمونه‌های گلیم در اتاق های طاقی شکل زیر مسجد چیده شده است که البته نمایش این ها برای عموم آزاد است. در میان این فرش و گلیم‌ها، فرش های قرن چهاردهم تا بیستم میلادی را در راهرویی که به اتاق سلطان منتهی می‌شود می‌توان دید.

لازم به ذکر است که فرش بافی و صنعت فرش در ترکیه سابقه‌ای طولانی دارد و به همین دلیل این کشور از امکانات نگهداری فرش بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل توانسته است برای موزه فرش و گلیم واکیفلارفرش‌ها را در شرایط بسیار خوبی نگه دارند و فرش‌هایی که نیاز به ترمیم و بازسازی داشتند را بسیار عالی بازسازی کرده و به نمایش عموم در آورد.

امکانات و بازدید از موزه فرش و گلیم واکیفلار

یکی از جالب ترین امکانات موزه فرش و گلیم واکیفلار آن است که طرح های داخل موزه قابل فروش هستند. به این صورت که اگر شما طرحی را می‌پسندید می‌توانید از فرش‌هایی که در داخل موزه و از روی طرح مدل اصلی موزه برداشته شده است خریداری کنید. البته به همین دلیل از سراسر جهان اشخاصی که به فرش های نفیس و زیبا علاقه بسیار زیادی دارند از موزه فرش و گلیم واکیفلار بازدید می‌کنند و فرش های مورد علاقه خودشان را خریداری می‌کنند. همچنین در این موزه اطلاعاتی راجع به فرش‌ها و نحوه نگهداری آنها به شما داده می‌شود و می‌توانید درباره‌ی طراحی فرش اطلاعات کسب کنید.

این امکان آنقدر جالب توجه بوده که باعث جذب جمعیت زیادی توریست به سمت موزه فرش و گلیم واکیفلار بوده است. تصور کنید فرش‌هایی که در این موزه هستند برای خانه شما طراحی شوند و شما فرشی با نقش جهانی را در اختیار داشته باشید. قطعا این اقدام خلاقانه موزه را فضایی به دور از یک نمای ناملموس تبدیل میکند.

اگر قصد بازدید از موزه فرش و گلیم واکیفلار را دارید، باید بدانید که این موزه در تمام روزهای هفته به جز روزهای یکشنبه و دوشنبه باز است و شما می‌توانید در ساعات ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر از این موزه ارزنده دیدن فرمایید.

نحوه دسترسی ها و مکان های اطراف موزه فرش و گلیم واکیفلار

در اطراف موزه فرش و گلیم واکیفلار کافه و رستوران وجود دارد و شما می توانید حتی از مرکز خرید که در همان خیابان است دیدن فرمایید. در فاصله یک دهم مایل از موزه فرش و گلیم واکیفلار رستورانی وجود دارد که غذاهای سلامتی و غذاهای ترکی به شما ارائه می‌دهد که نام آن Matbah Ottoman Palace Cuisine است. همچنین غیر از رستوران در فاصله دو دهم مایل موزه فرش و گلیم یک کافی شاپ بنام Cafe Rumist وجود دارد. که در آن شما می‌توانید پیتزا، قهوه، میان وعده، غذاهای ترکی و اروپایی را نوش جان کنید.

در فاصله‌ی بسیار نزدیک به موزه فرش و گلیم واکیفلار، که بهتر است بگوییم بدون فاصله از این مکان، شما میتوانید از فواره سلطان احمد نیز دیدن کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه فرش و گلیم واکفیلار

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

در ماه آوریل در استانبول چه کنیم؟

در ماه آوریل در استانبول چه کنیم؟

در ماه آوریل در استانبول چه کنیم؟ مهم نیست که چه زمانی به شهر استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =