مسجد دلما باغچه استانبول

مسجد دلما باغچه استانبول

مسجد دلما باغچه یا باهچه (Dolmabahçe Mosque) مسجدی است که در ساحل به سفر ساخته‌شده است در کنار کاخ سلطنتی دلما باغچه. مجاورت مسجد با ساحل و دریای نیلگون سبب ایجاد حسی معنوی برای بازدیدکنندگان داشته است. این مسجد به معنای واقعی کلمه محلی است برای رسیدن به آرامش. مسجد دلما باغچه یک مسجد قرن نوزدهی است با سبک و سیاق معماری باروک و سلیقه‌های مردم و معماران آن قرن.

مسجد دلما باغچه یک مسجد سلطنتی است که در آن خانواده سلطنتی و بزرگان منسوب به حاکمیت عبادت می‌کرده‌اند که بعدها به محلی برای بازدید و عبادت عمومی و گردشگران تبدیل‌شده است. این مسجد شاهانه دارای تزِیینات بسیار زیاد است که سبب تمایز آن از مساجد دیگر استانبول گردیده است.

مسجد دلما باغچه استانبول

تاریخچه مسجد دلما باغچه استانبول
شروع به ساخت مسجد دلما باغچه بنا بر دستور مادر سلطان عبدالمجید بوده است اما عمر این ملکه مادر کفاف نداد اتمام ساخت این مسجد را ببیند و پس از مرگ او خود سلطان بر ساخت مسجد نظارت نموده و کار ساخت این مسجد در سال ۱۸۵۵ به اتمام رسید. با توجه به اینکه این مسجد در مجاورت و در قسمت جنوبی کاخ شاه‌نشین دلما باغچه ساخته‌شده بود مسجدی برای خانواده سلطنتی بوده است و بر این اساس تزیینات و جلوهای بصری زیادی در این بنا به کار رفته است. این بنا به سبک معماری باروک ساخته‌شده است. بنا به شکل یک مکعب مستطیل است که بر روی آن گنبد تختی قرار گرفته است. در زیر گنبد در چهار طرف پنجره‌هایی به شکل نیم دایره قرار دارد.

مسجد دلما باغچه استانبول

مسجد دلما باغچه دارای دوعدد مناره بلند و نازک است که از دوردست قابل دیدن است این مناره‌ها دارای محل مؤذن می باشند . سنگ نمای این مسجد سنگ مرمر سفید رنگ است که به‌صورت بسیار ماهرانه اطراف پنجره‌ها و حاشیه‌های دیوارها کنده‌کاری‌شده و طرح نهایی از گل و اشکال هندسی است. در گوشه‌های خارجی ساختمان نیز به‌صورت برجسته کنده‌کاری‌های بسیار زیبایی انجام‌شده است و به شکل ستون‌هایی با کلاهک مخروطی منظره‌ای زیبا ایجاد نموده است.

مسجد دلما باغچه استانبول

در فضای داخلی مسجد یک چلچراغ کریستال بزرگ و زیبا آویخته شده است و دیوارها توسط دیوار کوب‌های مجلل تزِیین شده است، محراب بزرگ سنگی با نقش‌های طلایی‌رنگ سنگ مرمر ناب بسیار دیدنی است. نقاشی‌هایی به شکل پر طاووس در این مسجد وجود دارد. کتیبه‌هایی مزین به اسامی بزرگان دین در اطراف گنبد دیده می‌شوند.

مسجد دلما باغچه استانبول

مسجد دلما باغچه دارای دو قسمت است قسمت جلویی که محل عبادت خانواده سلطنتی و منسوبین حاکمیت بوده و قسمت پشتی محل عبادت مردم عادی بوده‌ات که در روزهای جمعه با سلطان عبادت می‌نمودند.

مسجد دلما باغچه استانبول

معمار این بنای زیبای سلطنتی معمار کارابت یایران، معمار سلطنتی دربار بوداست.

بازدید از مسجد دولمه باغچه
مسجد دلما باغچه در محله بشیکیتاش شهر استانبول واقع‌شده است. در هنگام بازدید از این مسجد زیبای سلطنتی می‌توانید از کاخ دلما باغچه که در مجاورت آن واقع‌شده است نیز دیدن فرمایید. تور استانبول پیشنهاد می‌کند به علت نزدیکی محل‌های دیدنی زیر در زمانی که از این مسجد بازدید کردید سری نیز به این اماکن بزنید:

  • مسجد سنان پاشا
  • موزه دنیز
  • مسجد جامع ملأ جبلی
  • مسجد جامع قلیچ علی پاشا
  • موزه معصومیت
  • پارک دموکراسی
  • بنای یادبود یحیی افندی
  • پارک تقسیم

 

نحوه دسترسی به مسجد دلما باغچه استانبول
مسجد دلما باغچه در محله بشیکتاش شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی و در شرق تنگه به سفر واقع‌شده است. اگر به سمت جنوب شرقی میدان تکسیم بروید می‌توانید مسجد دلما باغچه را پیدا کنید. تور گردشگری استانبول پیشنهاد می‌کند به علت نزدیکی مراکز تاریخی در اطراف این مسجد به صورت پیاده از فضای این منطقه زیبا استفاده کنید.

برای بازدید از مسجد دولما باغچه اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. مسجد دولما باغچه ۳۰۰، ۴۰۰ متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد، تابلوهای راهنما به شما در رسیدن از این ایستگاه تا مسجد کمک شایانی خواهند نمود. در صورتیکه در منطقه سلطان احمد قرار می‌توانید سوار تراموا شوید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید.

مسجد دلما باغچه استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد دلما باغچه

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − یک =