پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

راهنمای جامع ویزای ترکیه

راهنمای جامع ویزای ترکیه

ترکیه دارای انواع مختلفی از ویزاها است که دریافت هر یک از آن ها نیازمند ارائه مدارک و طی مراحل خاصی است.
شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، بدروم، کوش آداسی و… از جمله مقصدهای محبوب شهروندان ایرانی محسوب می شوند که در طول سال مسافران با تورهای ترکیه به آن ها سفر می کنند. البته مانند سایر شهرهای جهان سفر به ترکیه نیز ملزم به دریافت ویزا از دولت این کشور است. طبق قوانین حاکم در این کشور شرایط، مدت و مبلغ دریافت ویزا برای شهروندان کشورهای مختلف متفاوت است.

انواع ویزای ترکیه
ویزای ترکیه براساس هدف سفر به چند گروه تقسیم می شود؛

ویزای توریستی همان طور که از نام آن پیداست به منظور گردش و بازدید از شهرهای ترکیه صادر می شود و اعتبار ان تا ۹۰ روز در بازه زمانی ۱۸۰ روزه است.
ویزای تجاری این ویزا نیز شرایط مشابهی با ویزای توریستی دارد و به صورت یکبار ورود برای شرکت در جلسه ها، کنفرانس ها و… صادر می شود.
ویزای دانشجویی این ویزا برای دانش آموزان و دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مدارس، دانشگاه ها یا موسسه های آموزش عالی ترکیه را دارند.
ویزای اقامت افرادی که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز را در ترکیه دارند، باید برای ویزای اقامت درخواست کنند. اثبات تمکن مالی مهم ترین شرط دریافت این ویزا است.
ویزای کار افرادی به منظور اشتغال قصد سفر به ترکیه را دارند، باید برای ویزای کار اقدام کنند.
از دیگر ویزاهای ترکیه می توان به ویزای پژوهشی جهت حفاری های باستان شناسی، ویزای پزشکی و ویزای ترانزیت اشاره کرد.

ویزای توریستی
براساس توافق صورت گرفته میان دولت های ایران و ترکیه (در زمان آتاتورک و رضا خان)، شهروندان دو کشور برای ورود به خاک یکدیگر نیازی به دریافت ویزا ندارند و می توانند تا ۹۰ روز تمام (سه ماه) بدون ویزا در خاک این کشور حضور داشته باشند. البته باید خاطر نشان کرد که در هنگام ورود به این کشور گذرنامه فرد باید حداقل دارای شش ماه اعتبار بوده و مهر ورود در یکی از پایانه های مرزی (زمینی یا هوایی) در آن ثبت شود. همچنین، این ویزا برای شهروندان ایرانی رایگان است.

همچنین، در طول مدت اقامت با این نوع ویزا در ترکیه شهروندان ایرانی مجاز به فعالیت هایی مانند تحصیل، کار یا تجارت در این کشور نبوده و در پایان مدت اقامت ملزم به ترک خاک این کشور یا تمدید مدت اقامت هستند، زیرا در صورت اقامت بیش از حد مجاز با متخلفان به صورت قانونی برخورد می شود. در صورتی که با اهداف دیگری مانند تحصیل، کار یا تجارت قصد سفر به ترکیه را دارید، باید ازطریق قانونی اقدام به دریافت مجوز اقامت در این کشور کنید.

ویزای کار
شهروندانی که متقاضی دریافت ویزای کار برای اقامت در ترکیه هستند، در ابتدا باید به محل نمایندگی های کشور ترکیه در کشور خود مراجعه و مدارک لازم را برای تکمیل پرونده ارائه کنند. پس از این مرحله، مدارک به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال شده و در صورت تائید، مجوز صدور ویزا برای متقاضی از جانب اداره کار صادر شده و متقاضی می تواند در مدت ۹۰ روز روادید خود را از نمایندگی مربوطه دریافت کند.

گفتنی است ویزای کار طبق قانون در ترکیه شامل اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته، کارکنان مستقل و موارد استثنائی است. مدت اعتبار روادید مدت دار یک سال در شغل و محل کار مشخص بوده و پس از اتمام آن می توان برای همان شغل و محل کار تا مدت سه سال تمدید شود. در صورت پایان این دوره نیز امکان تمدید مجوز تا شش سال وجود دارد. همچنین، در صورتی که شهروند خارجی کلیه این دوره را بدون مشکل طی کند، می تواند اجازه کار دائم بدون محدودیت جغرافیایی در این کشور را دریافت کند.

ویزای تحصیلی
باتوجه به علاقه دانشجویان ایرانی در سال های اخیر به ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع تحصیلات تکمیلی، درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی نیز افزایش یافته است. البته دریافت این نوع ویزا نیز دارای مراحل مختلفی است؛ به این ترتیب که پس از اخد پذیرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر، باید به ایران مراجعه و گواهی پذیرش به نمایندگی کشور ترکیه برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه شود. این روادید دارای اعتبار یک ساله است، ولی تا یک ماه پس ار ورود به خاک ترکیه، دانشجو باید به اداره امنیت مراجعه و دفترچه اقامت خود را دریافت کند.

ویزای آنلاین
از آوریل سال ۲۰۱۳، دولت جمهوری ترکیه امکان صدور روادید را به صورت الکترونیکی ازطریق وب سایت www.evisa.gov.tr را برای کلیه متقاضیان فراهم کرده است. البته امکان درخواست ویزا به شکل حضوری در سفارتخانه و نمایندگی های این کشور همچنان برای متقاضیان فراهم است. در حال حاضر، سفارت ترکیه در تهران مستقر بوده و در برخی از شهرها نیز کنسولگری های ترکیه دایر و مشغول به فعالیت هستند.

سفارت و کنسولگری های ترکیه در ایران

سفارت ترکیه
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، پلاک ۳۳۷ / صندوق پستی: ۱۱۳۶۵-۸۷۵۸
تلفن: ۳۵۹۵۱۱۰۰ (۰۲۱)
نمابر: ۳۳۱۱۷۹۲۸
وب سایت: tehran.emb.mfa.gov.tr

کنسولگری ترکیه در مشهد
نشانی: مشهد، بلوار سجاد، خیابان گلایل، پلاک ۴۵
تلفن: ۳۷۶۴۵۱۵۰ (۰۵۱)
نمابر: ۳۷۶۲۰۰۳۱
وب سایت: meshed.bk.mfa.gov.tr

کنسولگری ترکیه در تبریز
نشانی: تبریز، کوی ولیعصر، خیابان فروغی، فلکه همافر، کوچه فرهنگیان، پلاک ۸
تلفن: ۳۳۲۷۱۸۸۲ (۰۴۱)
نمابر: ۳۳۳۲۴۹۰۷
وب سایت: tebriz.bk.mfa.gov.tr

کنسولگری ترکیه در ارومیه
نشانی: ارومیه، خیابان شهید دکتر بهشتی، پلاک ۳۰
تلفن: ۳۳۴۷۸۷۷۰ (۰۴۴)
نمابر: ۳۳۴۶۹۵۹۵
وب سایت: urumiye.bk.mfa.gov.tr

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 4 =