دانشگاه دوغوش استانبول

دانشگاه دوغوش استانبول

دانشگاه Doğuş (دوغوش) یکی از دانشگاه های خصوصی ترکیه است که در Acıbadem، Kadıköy، İstanbul واقع شده است. این دانشگاه از قسمت جنوبی به تپه ی Acıbadem محدود می شود.

دانشگاه دوغوش یکی از دانشگاه های خصوصی خوب کشور ترکیه به حساب می آید و دانشجویان زیادی ادامه تحصیل در این دانشگاه را به بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه ترجیح می دهند.

تاریخچه ی تأسیس دانشگاه دوغوش

دانشگاه دوغوش در حدود نیم قرن از عمر خود را به آموزش و پرورش اختصاص داده است و یکی از پیشگامان نوآوری در آموزش است.

دبیرستان دوغوش در سال 1974 تأسیس شد و اکنون آموزش را در سطح دبیرستان های آناتولی ارائه می دهد. پس از آن به ترتیب مدارس ابتدایی، مهد کودک Acibbad، دبیرستان علمی و مهد کودک Çamlıca تأسیس شد. آخرین حلقه ی این زنجیره دانشگاه دوغوش بود که در سال 1997 تأسیس شد. هدف از این اتفاق آموزش آکادمیک و اصولی از کودکستان تا دانشگاه بود.

این دانشگاه خصوصی به تدریج گسترش پیدا کرد به گونه ای که در حال حاضر دارای 31 برنامه ی کارشناسی در دپارتمان ها، 18 برنامه در مدارس حرفه ای، 17 برنامه ی کارشناسی ارشد و 7 برنامه ی دکتری در موسسه است.

از سال 1997 تا کنون دانشگاه دوغوش با کمک اساتید برجسته به تعلیم دانشجویان و فارغ التحصیلان خبره پرداخته است و کمک شایانی به پیشرفت علمی ترکیه و جهان کرده است.

آموزش در دانشگاه دوغوش

دانشگاه خصوصی دوغوش در حال حاضر دارای بیش از 2000 دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و بیش از 100 استاد و هیئت‌علمی دارد. زبان آموزشی در این دانشگاه، ترکی است و به همین علت کلیه ی دانشجویان خارجی دانشگاه دوغوش به زبان ترکی مسلط هستند.

این دانشگاه از طریق برنامه های مختلفی نظیر اراسموس اقدام به تبادل دانشجو میان برترین دانشگاه های اروپایی و داخلی می کند و همین امر سطح علمی و کیفی این دانشگاه را در سال های اخیر به طرز چشم گیری افزایش داده است.

در ادامه اسامی بعضی از دانشکده های دانشگاه دوغوش را با هم بررسی می کنیم:

دانشکده هنر و علوم: شامل بخش های زیر است

• دپارتمان علوم ارتباطات

• دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی

• دپارتمان ریاضیات

• دپارتمان روانشناسی

• دپارتمان فیزیک

• دپارتمان شیمی

• دپارتمان علوم انسانی

– دانشکده حقوق

• بخش حقوق

– دانشکده اقتصاد و علوم اداری: شامل بخش های زیر است:

• دپارتمان بازرگانی: برنامه های انگلیسی و ترکیه

• دپارتمان روابط بین الملل

• دپارتمان اقتصاد و دارایی: برنامه های انگلیسی و ترکیه

• دپارتمان بازرگانی و تجارت

– دانشکده ی مهندسی

– دانشکده علوم و فناوری

– دانشکده هنرهای زیبا

– دانشکده ی علوم اجتماعی

همچنین رشته هایی مانند کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات، صنایع، مدیریت، روابط بین الملل، فیزیک، شیمی، ادبیات، زبان های خارجی و… در مقاطع مختلف به علاقه‌مندان ارائه می شود.

امکانات دانشگاه دوغوش

دانشگاه دوغوش به عنوان یک دانشگاه خصوصی که در نزدیکی استانبول واقع شده است امکانات بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. از جمله ی این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتابخانه: مرکز کتابداری و مستند سازی دانشگاه دوغوش با منابع اطلاعاتی بسیار، مرکز مهمی برای دانش آموزان، دانشجویان، کارکنان دانشگاهی، کارکنان اداری و سایر دانشگاه ها ست. با خدمات کتابخانه الکترونیکی، محققان و دانشجویان از سرتاسر ترکیه و جهان، می توانند به اطلاعات و مدارک دسترسی پیدا می کنند.

دانشجویان می توانند با مراجعه به ساختمان این کتابخانه از امکانات بی نظیر آن بهره مند شوند یا از طریق شبکه ی اینترنت و از راه دور به هزاران جلد کتاب، مجله و فایل های صوتی و تصویری دسترسی پیدا کنند.

امکانات ورزشی: در دانشگاه دوغوش امکانات ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال، تنیس، تنیس روی میز، شنا، رقص، امکانات پیلاتس و…وجود دارد. استفاده از این امکانات برای کلیه ی دانشجویان کاملاً رایگان است. همچنین سالن های ورزشی و استخر های شنا توسط پرسنل و اعضای خارجی نیز با هزینه ای اندک قابل استفاده است.

امکانات سلامت: در مرکز خدمات بهداشتی دانشگاه دوغوش انواع خدمات درمانی، اورژانسی و خدمات روانشناسی به دانشجویان و کارکنان ارائه می شود. همچنین در موارد اورژانسی بیماران برای پیگیری درمان به بیمارستان های بسیار مجهز طرف قرارداد با دانشگاه دوغوش فرستاده می شوند.

امکانات اسکان و تغذیه: خوابگاه دانشگاه دوغوش در محوطه ی اصلی این دانشگاه واقع است و دانشجویان دختر و پسر بسیاری را در خود اسکان می دهد. علاوه بر این رستوران ها، سالن های غذاخوری و کافه تریاهای بسیاری در محوطه ی دانشگاه دوغوش وجود دارد که غذاهای متنوعی مثل انواع وعده های غذایی گرم، ساندویچ، سالاد، دسر و نوشیدنی های گرم و سرد به دانشجویان با قیمت بسیار ارزانی ارائه می کند.

امکانات شغلی: یکی از عواملی که آینده ی کاری دانشجویان را تضمین می کند، دانشگاه محل تحصیل آن هاست. دانشگاه دوغوش با ارائه ی برنامه های کارآموزی در طول دوران تحصیل، دانشجویان را با موقعیت های شغلی مختلف آشنا می کند. همچنین مرکز برنامه ریزی شغلی دانشگاه دوغوش رزومه ی کاری و تحصیلی دانشجویان و فارغ التحصیلان را جمع آوری و در صورت نیاز آن ها را به شغل های متفاوت منصوب می کند.

رنکینگ دانشگاه دوغوش ترکیه
دانشگاه دوغوش ترکیه به عنوان رتبه ی 4234 در میان بهترین دانشگاه های جهان در سال 2018 شناخته شده است و رتبه ی 68 را در میان بهترین دانشگاه های ترکیه دارد. همه ی این رتبه بند ها نشان دهنده ی این است که دوغوش یکی از دانشگاه های خصوصی متوسط ترکیه است.

دانشگاه دوغوش مورد تائید وزارت علوم ایران نیست بنابراین ممکن است از لحاظ اعتبار مدرک در ایران دچار مشکل شوید ولی برای کار و زندگی در ترکیه یکی از دانشگاه های خصوصی ایده آل است.

نحوه ی ورود به دانشگاه دوغوش ترکیه
برای ورود به دانشگاه دوغوش هم می تواند در آزمون YOS شرکت کنید و هم از طریق شرط معدل اقدام کنید. همچنین از آن جایی که زبان آموزشی در این دانشگاه، ترکی است همه ی دانشجویان خارجی باید کاملاً مسلط به این زبان باشند و مدرک TOMER داشته باشند.

از آنجایی که هزینه ی دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بالاتر است، دانشگاه دوغوش تسهیلات ویژه ای مانند بورس های تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =