جشن کریسمس در استانبول

جشن کریسمس در استانبول

از آن جایی که جشن کریسمس در سراسر جهان، جشن محبوبی محسوب می شود، بسیاری از شهرهای معروف جهان برای برگزاری این ایام برنامه های خاصی را ترتیب می دهند. به هر حال چند سالی است که کریسمس برای ایرانیان هم جشن محبوبی شده است و علاقه ی به برگزاری آن و همچنین حضور در فستیوال های استانبول و جشن های کریسمسی برایشان جالب شده است، از این رو استانبول مقصدی نزدیک و مناسب به حساب می آید.

البته در روزهای کریسمس تنها جذابیت استانبول به مهمانی ها و جشن هایش نیست بلکه در این روزها، استانبول برای کسانی که عاشق خرید کردن هستند نیز حکم بهشتی از تخفیف های فوق العاده و مراکز خرید با کلکسیون های ویژه را دارد.

درباره ی اتفاقاتی که در استانبول و هم زمان با کریسمس می افتد، نکات مختلف و زیادی وجود دارد که در ادامه برای شما آن ها را بیان می کنیم اما نکته ای که درباره ی استانبول در کریسمس جالب است بدانید این است که با این که اکثر جمعیت ترکیه مسلمان هستند اما با این حال، جشن کریسمس را با شکوه برگزار می کنند.

با شروع جشن های کریسمس و ماه ژانویه نه تنها مردم استانبول بلکه تمامی مردم کشور ترکیه در سراسر این کشور در کنار خانواده های خود جمع می شوند و با هدیه دادن و مهمانی گرفتن، کریسمس را جشن می گیرند. از آن جایی که در استانبول کلیساهای تاریخی و مراکز مختلفی برای خرید و تفریح بسیار زیادی وجود دارد، کریسمس بسیار با شکوه تر برگزار می شود.

جالب است بدانید که ترک ‌ها شب سال نو را نوئل می ‌نامند و به همین مناسبت، درخت ‌ها را آراسته می کنند و به عزیزان خود هدیه می ‌دهند. حال تصور کنید که در ابَر شهری بین المللی و محبوب همچون شهر استانبول این رسم چه جلوه ای به خیابان هایش می بخشد.

بازار استانبول
در سرتاسر استانبول می توانید تا بابانوئل هایی را ببینید که با رویی باز میان مردم شادی می‌ کنند و با آن ها شوخی می کنند و عکس های یادگاری می اندازند. به هر حال اگر بخواهیم از ابتدا به شروع مراسم و جشن های کریسمس در استانبول بپردازیم باید بگوییم که اول از همه مسیحیان ترکیه ای در کلیساهای مذهبی به ۴ زبان زنده ی دنیا که عبارتند از زبان ترکی، زبان انگلیسی، زبان لهستانی و زبان ایتالیایی برگزار می گردد.

بزرگ ترین کلیسای کاتولیک در استانبول، کلیسای سنت پادوای آنتونی است که در سال ۱۷۲۵ میلادی ساخته شده و ساختمان کنونی آن مربوط به ۱۹۰۶ میلادی است و مردم آن را به نام کلیسای سنت آنتونی می ‌شناسند. همچنین این کلیسا در یکی از معروف ترین خیابان های استانبول یعنی خیابان استقلال قرار گرفته است. در هنگام کریسمس این کلیسا مراسم عشای ربانی خود را از ساعت ۸ شب شروع می نماید. همچنین کلیسای کاتولیک سانتا ماریا یکی دیگر از مکان‌ هایی است که بسیار مشهور و تاریخی است و همچنین تنها در فاصله‌ ی چند متری کلیسای سنت آنتونی قرار گرفته است.

این کلیسا نیز در سال ۱۵۸۴ میلادی ساخته شده است که به همین سبب می توان آن را به عنوان قدیمی ‌ترین بخش کاتولیک رومی در شهر استانبول نامید. اما به هر حال، قدمت ساختمان فعلی این کلیسا به سال ۱۷۶۹ میلادی باز می‌ گردد. در این کلیسا مراسم عشای ربانی شب کریسمس در ساعت ۸ شب و با حضور مردم برگزار می شود.

جشن کریسمس
از مراسم های مذهبی استانبول در کریسمس که بگذریم، به جشن هایی که در این شهر و در این روزها گرفته می شود می رسیم. هم در بخش آسیایی و هم در بخش اروپایی استانبول، جشن های مختلف و متفاوتی برگزار می شود که حضور در آن ها مخصوصا برای گردشگران می تواند بسیار جالب باشد.

البته پیشنهاد می کنیم که  را بدون شکم گردی به اتمام نرسانید زیرا، یکی از بهترین کارهایی که در این روزها می توانید انجام دهید، شکم گردی به سبک و سیاق غذاهای عیدی و غذاهای ترکیه ای از رستوران های استانبول و کافه های استانبولی است. غذای اصلی شب در سرتاسر ترکیه و در شب کریسمس بوقلمون شکم پر است که با دستورالعمل فوق العاده ای پخته شده و سرو می گردد. جالب است بدانید که ترک ها نه تنها در استانبول بلکه در سرتاسر ترکیه، این غذا را به شکل فوق العاده خوشمزه ای درست می کنند و سرو می کنند.

بیشتر رستوران های استانبولی غذای خوبی دارند زیرا اگر نداشتند آن قدر با عدم استقبال محلی ها و گردشگران روبرو می شدند که تعطیل می کردند اما در این میان چند رستوران استانبولی همچون: رستوران هانکار، رستوران حاجی عبدالله و البته همچنین رستوران جهانگیر که یکی از شلوغ‌ ترین رستوران‌ ها در استانبول در کریسمس است گرفته تا رستوران آکوا که در کنار تنگه ی بسفر واقع شده و البته کمی مجلل تر است و همچنین رستوران هتل شانگری لا در بِشیکتاش که شام شب کریسمس را با طعمی آسیایی سرو می ‌کند و گوشت سینه ی گاو، مرغ سرخ‌ شده و ماهی دودی را هم مکمل آن قرار می دهد را به شما به عنوان پیشنهاد ویژه معرفی می نماییم.

حراج‌ های استانبول از ۲۰ درصد تا ۵۰ درصد هستند و البته تنها این تخفیف مختص پوشاک نیست اما بازار پوشاک طرفدار بیشتری دارد. حراجی‌ های استانبول در روزهای اول با درصد تخفیف کمتری شروع می شود و هرچه به شب سال نو نزدیک تر می شویم ، درصد تخفیف اجناس باقی مانده نیز بیشتر می شود . در ایام جشنواره زمستانی خرید استانبول همه مراکز خرید حتی مراکز فروش اجناس سنتی باید اجناسشان را با تخفیف به مشتریان ارائه دهند .

اگر قصدتان از خرید در جشنواره خرید زمستانی استانبول ، فقط پوشاک است خیابان استقلال را فراموش نکنید. در خیابان استقلال استانبول ، برندهای معروف مانند آدیداس ، نایک ، پوما و دیگر برندها و مارک های معروف ورزشی جهان شعبه دارند و لباس های ورزشی تک سایز خود را با قیمت های فوق العاده ارزان به خریداران عرضه می کنند.

جشن کریسمس در استانبول
سایر مراکز خرید مانند مارمارا فروم، مرکز خرید جواهیر ،الیویوم ،پالادیوم و تمام اوت لیت های استانبول و همه ی مراکز و بازارهای آن برای خرید بسیار مناسب هستند.

به خاطر داشته باشید که برخی از حراج های ترکیه ای به بالای ۷۰ درصد نیز می رسد. همچنین برخی از مراکز خرید استانبول در شب کریسمس برنامه هایی برای مشتریان خود تدارک می بینند و تا نیمه های شب برنامه ها و ساعات خوشی را برای آن ها رقم می زنند و استانبول در کریسمس را برای هر گردشگری جاودانه می کنند.

 

بازدیدکننده محترم در صورت هر گونه ابهام یا ارائه پیشنهاد در خصوص این مطلب می توانید با نوشتن دیدگاهتان، ما را مطلع سازید، کارشناسان استانبول سرا کمتر از ۴۸ ساعت به شما پاسخ خواهند داد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =