تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت ترکیه چیست؟

تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت ترکیه چیست؟

مدت‌ها است که که در خبرها می‌شنویم قوانین مربوط به اخذ تابعیت ترکیه تغییر کرده است. بسیاری از افراد اما هنوز تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت ترکیه را نمی‌دانند. در این مقاله سعی می‌کنیم این تفاوت را توضیح دهیم.

ویزای ترکیه
تفاوت هرگونه ویزا (تحصیلی، کاری و…) با داشتن اقامت یا تابعیت ترکیه این است که ویزا برای انجام کاری خاص و در مدت زمانی مشخص صادر می‌شود. در این مدت مشخص، فرد هیچ‌کدام از حقوق شهروندی را ندارد. مثلا اگر شما از یک کارفرمای ترک ویزای کار بگیرید، پس از پایان مدت ویزا، باید به کشور خود بازگردید. حتی اگر اقدام به تمدید این ویزا کنید، دولت ترکیه موظف به تمدید آن نیست. به علاوه، شما با داشتن ویزا اجازه افتتاح حساب بانکی در ترکیه، خرید خانه، خرید خودرو و امثال این‌ها را نخواهید داشت.

البته ایرانیان به لطف روابط خوب سیاسی با ترکیه نیاز به ویزای توریستی ندارند. هر ایرانی تنها با داشتن گذرنامه می‌تواند تا ۳ ماه به عنوان توریست در ترکیه اقامت داشته باشد.

اقامت ترکیه
اقامت ترکیه که به دو نوع موقت و دائم تقسیم می‌شود، با تابعیت ترکیه تفاوت‌هایی دارد. شما با داشتن هر دو نوع اقامت در واقع با شهروندان ترک تفاوتی ندارید. می‌توانید از تمام حقوق شهروندی مانند افتتاح حساب، خرید خودرو، تحصیل و … بهره‌مند شوید. تنها تفاوت اقامت و تابعیت این است که شما حق رای و پاسپورت ترکیه را ندارید. طبیعی است که از مزایای این پاسپورت نیز نمی‌توانید بهره‌مند شوید. یکی از این مزایا امکان سفر به ۱۳۵ کشور دنیا بدون ویزا است.

تابعیت ترکیه

لازم به ذکر است که احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و حوزه شینگن این روزها در حال افزایش است. اگر این اتفاق بیفتد، داشتن اقامت ترکیه باعث می‌شود بسیار آسان‌تر بتوانید ویزای امریکا و کانادا را بگیرید.

تابعیت ترکیه
با داشتن تابعیت ترکیه می‌توانید از طریق رای دادن در سرنوشت سیاسی این کشور مشارکت داشته باشید. داشتن پاسپورت نیز شما را از بسیاری امکانات بهره‌مند خواهد کرد. برای اخذ تابعیت ترکیه دو راه وجود دارد:

اقامت ۵ ساله در ترکیه ( باید ثابت شود که شما واقعا قصد زندگی در این کشور را دارید.)
سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۵۰ هزار دلار
اگر قصد اخذ تابعیت ترکیه را دارید و نمی توانید به مدت ۵ سال در این کشور بمانید و نمی‌دانید در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، ما خرید خانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در واقع، با این کار اصل سرمایه‌تان حفط خواهد شد. از طرفی از آن‌جایی که خانه‌های ترکیه معمولا عرصه و اعیان هستند، تکه‌ای از خاک این کشور را به نام خود می‌زنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =