حقوق اتباع خارجی که در ترکیه خانه می خرند!

حقوق اتباع خارجی که در ترکیه خانه می خرند!

ترکیه در سال های اخیر به کشوری تبدیل شده است که توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است. اتباع خارجی همچنین می توانند در ترکیه صاحب خانه شوند که به ویژه از نظر سرمایه گذاری در املاک و مستغلات مرکز جذابی است.

برخی از شرایط وجود دارد که خارجیانی که در ترکیه خانه خریداری می کنند باید آنها را رعایت کنند. مهمترین این شروط این است که کشوری که شهروند آن هستند با ترکیه قرارداد متقابل داشته باشد. به عبارت دیگر اگر اتباع ترکیه در هنگام اخذ تابعیت آن کشور بتوانند در آن کشور خانه بخرند، شهروندان آن کشور نیز می توانند در ترکیه خانه بخرند.

اتباع خارجی که در ترکیه خانه می خرند از حقوقی برابر با شهروندان ترکیه برخوردارند. این حقوق شامل حق تصرف در اموال غیر منقول، حق اجاره آن، حق رهن و حق فروش آن است. علاوه بر این، اتباع خارجی باید تا زمانی که در ترکیه زندگی می کنند، برای خانه های خود مالیات بپردازند.

مهمترین حقوقی که خارجی هایی که در ترکیه خانه می خرند عبارتند از:

حق تصرف در اموال غیر منقول: خارجی ها می توانند از حق خود برای تصاحب املاکی که خریداری کرده اند، مانند استفاده، بهره مندی، اجاره و فروش استفاده کنند.

حق کسب درآمد از اجاره: خارجی ها می توانند با اجاره املاکی که خریداری می کنند درآمد کسب کنند.

حق گرو: خارجی ها می توانند با گرو گذاشتن املاکی که خریداری کرده اند پول قرض کنند.

حق فروش: خارجی ها می توانند املاکی را که خریداری کرده اند در هر زمانی که بخواهند بفروشند.

اتباع خارجی که در ترکیه خانه خریداری می کنند نیز می توانند تحت شرایط خاصی برای شهروندی ترکیه اقدام کنند. مهمترین این شرایط این است که ارزش ملک خریداری شده حداقل 250 هزار دلار باشد. خارجی هایی که در ترکیه خانه خریداری می کنند باید با آگاهی از این حقوق برای سرمایه گذاری خود برنامه ریزی کنند.

شرایط اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

ترکیه در زمینه اعطای شهروندی از طریق سرمایه گذاری کشوری بسیار لیبرال است. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی ترجیح می دهند با سرمایه گذاری در ترکیه تابعیت ترکیه را به دست آورند.

برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری از سال 2024، شرایط زیر باید رعایت شود:

 – انجام سرمایه گذاری ثابت حداقل 500000 دلار آمریکا یا معادل آن ارز خارجی. این سرمایه گذاری باید در بخش هایی که وزارت صنعت و فناوری تعیین می کند انجام شود.

 – سپرده گذاری حداقل 500000 دلار آمریکا یا معادل آن در بانک های ترکیه مشروط بر اینکه به مدت سه سال نگهداری شود. در حالی که امکان واریز این سپرده به یک حساب واحد وجود دارد، امکان واریز آن به حساب های مختلف نیز وجود دارد.

 – ایجاد اشتغال برای حداقل 50 نفر. این زمینه شغلی باید در محل کار مستقر در ترکیه ارائه شود.

 – اقامت در ترکیه به مدت سه سال از تاریخ کلیه سرمایه گذاری ها.

علاوه بر این شرایط، سرمایه گذار باید دارای شرایط زیر نیز باشد:

  • تبعه خارجی بودن
  • مبلغ در ازای سرمایه گذاری باید از راه های قانونی اخذ شده باشد.
  • به سازمان های تروریستی وابسته نیست.
  • مرتکب جرمی در ترکیه نشده است.

درخواست شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری به اداره کل امور جمعیت و شهروندی وزارت کشور انجام می شود. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز می توان درخواست داد.

تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری مزایای زیادی هم برای سرمایه گذار و هم برای ترکیه دارد. به لطف شهروندی ترکیه، سرمایه گذار می تواند به صورت رایگان در ترکیه زندگی، کار و تحصیل کند. از سوی دیگر ترکیه از این رویه در زمینه افزایش سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال سود می برد.

حق خرید ملک در مناطق ویژه امنیتی

با اصلاحیه ای که در 18 مه 2012 انجام شد، اشخاص حقیقی دارای تابعیت خارجی در ترکیه حق داشتند بدون شرط معامله متقابل، املاک و مستغلات به دست آورند. با این حال، این حق برای برخی از مناطق محدود است. یکی از این مناطق، مناطق امنیتی ویژه است. مناطق ویژه امنیتی مناطقی هستند که تاسیسات مهم برای امنیت ترکیه در آنها قرار دارد. در این مناطق، اشخاص حقیقی خارجی فقط می توانند با اجازه فرماندار محلی که ملک در آن واقع شده است، حق تملک ملک را داشته باشند.

اشخاص حقیقی خارجی که برای مجوز فرمانداری درخواست می کنند باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • دادخواستی خطاب به فرمانداری محل وقوع ملک
  • فتوکپی سند ملکی
  • کپی گواهی ثبت احوال
  • فتوکپی پاسپورت
  • امضای محضری

فرمانداری ارزیابی می کند که آیا درخواست مالکیت املاک و مستغلات برای امنیت ملی مناسب است یا خیر. در این ارزیابی مواردی مانند اهمیت منطقه ای که ملک در آن واقع شده است، ماهیت ملک و هدف از حضور شخص حقیقی خارجی در ترکیه مورد توجه قرار می گیرد.

اگر استانداری درخواست تملک ملک را مناسب بداند طی نامه ای به شرکت مربوطه یا شرکت وابسته آن اطلاع می دهد. به دنبال این نامه، مالکیت املاک می تواند به شرکت یا شرکت وابسته به آن منتقل شود. مناطق ویژه امنیتی به طور کلی مناطقی هستند که تاسیسات نظامی در آنها قرار دارد. به همین دلیل، اشخاص حقیقی خارجی که دارای حق تملک در این مناطق هستند ممکن است خطراتی را از نظر امنیت ملی به همراه داشته باشند. به همین دلیل ارزیابی های صورت گرفته توسط استانداری ها با دقت صورت می گیرد.

داشتن املاک و مستغلات در ترکیه

ترکیه با زیبایی های تاریخی و طبیعی، ثروت های فرهنگی و فرصت های سرمایه گذاری یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان است. بنابراین، داشتن املاک و مستغلات در ترکیه یک گزینه جذاب هم برای سرمایه گذاری و هم برای اخذ مجوز اقامت است. برای داشتن املاک و مستغلات در ترکیه، ابتدا باید شهروند ترکیه باشید یا اجازه رئیس جمهور را داشته باشید.

خارجی ها برای خرید ملک در ترکیه باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • املاک و مستغلات باید دارای مساحتی باشد که بیش از 10٪ مساحت منطقه ای که ملک در آن خریداری می شود، نباشد.
  • مساحت املاک نباید بیش از 30 هکتار برای هر نفر باشد

خارجی ها برای خرید ملک در ترکیه باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  • مدرک شناسایی یا پاسپورت
  • سند مالکیت ملک یا روستا/محله، جزیره، قطعه، ساختمان، اطلاعات بخش مستقل
  • گواهی ارزش بازار املاک اخذ شده از شهرداری مربوطه
  • گزارش ارزیابی املاک و مستغلات

برای خرید ملک، خارجی ها ابتدا باید با مالک ملک به توافق برسند. پس از توافق، مالک ملک باید درخواست اولیه خود را به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه دهد. در صورت عدم وجود مدارک در درخواست اولیه، پرونده در حالت تعلیق نگه داشته می شود. در صورت عدم احراز نقص و ایراد، مدارک مورد نیاز برای فروش ملک باید به اداره کل ثبت اسناد و املاک ارائه شود.

پس از تکمیل مراحل سند مالکیت، خارجی ها صاحب املاک می شوند. سند مالکیت ملک را می توان از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک دریافت کرد. داشتن املاک و مستغلات در ترکیه یک گزینه سودمند برای اخذ سرمایه گذاری و اجازه اقامت است. اتباع خارجی برای خرید ملک در ترکیه باید شرایط فوق را داشته باشند.

جزئیات مالیات بر ارزش افزوده در مورد فروش خانه به اتباع خارجی خرید خانه از ترکیه

فروش خانه به خارجی ها در ترکیه در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به موازات این افزایش، معافیت مالیات بر ارزش افزوده که برای فروش مسکن به اتباع خارجی اعمال می شود نیز به کرات مطرح می شود. بر اساس بند (ط) ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت هایی به اشخاص حقیقی خارجی که مقیم ترکیه نیستند و موسساتی که مقر قانونی و تجاری آنها در ترکیه نیست و از طریق محل کار در ترکیه کسب سود نمی کنند. یا نماینده دائم تحویل در محل کار یا مسکونی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

برای بهره مندی از این استثناء، شرایط زیر باید رعایت شود:

– محل اقامت یا محل کار باید به عنوان اولین تحویل به اشخاص حقیقی خارجی که در ترکیه مستقر نیستند و به موسساتی که مقر قانونی و تجاری آنها در ترکیه نیست و از طریق محل کار یا نماینده دائم در ترکیه درآمد کسب نمی کنند، تحویل داده شود.

 – هزینه تحویل محل اقامت یا محل کار باید به صورت ارزی به ترکیه آورده شود.

 – در صورتی که تحویل محل سکونت یا محل کار دارای این شرایط باشد، فروشنده از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود. در این صورت، فروشنده مالیات بر ارزش افزوده را در صورتحساب فروش محاسبه می کند ، اما آن را به اداره مالیات مربوطه اعلام نمی کند.

برای بهره مندی از معافیت، مدارک زیر باید توسط فروشنده ارائه شود:

  • سندی که نشان دهنده سند ملکی باشد
  • مدارک هویتی یا پاسپورت گیرنده
  • شماره شناسایی مالیاتی خریدار یا در صورت در دسترس نبودن شماره شناسایی مالیاتی، سندی که جایگزین شماره شناسایی مالیاتی خریدار شود.
  • سندی که ثابت کند خریدار مقیم ترکیه نیست
  • سندی مبنی بر ورود کارمزد ارز برای خریدار

معافیت مالیات بر ارزش افزوده در فروش مسکن به خارجیان مقررات مهمی است که خرید مسکن در ترکیه را برای خارجی ها آسان می کند و علاقه به بخش املاک ترکیه را افزایش می دهد.

چگونه خارجی ها می توانند در ترکیه خانه بخرند؟

ترکیه در سال های اخیر به یک مقصد بسیار محبوب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است. یکی از مهم ترین دلایل این امر، میراث غنی تاریخی و فرهنگی، زیبایی های طبیعی و فرصت های سرمایه گذاری جذاب ترکیه است. سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند با خرید ملک در ترکیه از این فرصت ها بهره مند شوند. طبق ماده 35 قانون ثبت اسناد و املاک شماره 2644، اشخاص حقیقی خارجی می توانند با رعایت محدودیت های قانونی در ترکیه اقدام به خرید ملک نمایند.

شرایط خرید خانه برای اتباع خارجی در ترکیه به شرح زیر است:

  • املاکی که قرار است خریداری شود نباید برای مقاصد تجاری استفاده شود
  • مساحت ملکی که باید خریداری شود نباید از 30 هکتار تجاوز کند
  • ملکی که باید خریداری شود نباید در مناطق ممنوعه نظامی یا مناطق مرزی واقع شود.

برای خرید خانه در ترکیه، اتباع خارجی ابتدا باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند. در این درخواست، فرد خارجی باید مدارک هویتی، گذرنامه، اجازه اقامت (در صورت وجود) و سندی که نشان دهنده سند ملکی که قرار است خریداری شود را ارائه کند. اداره ثبت اسناد و املاک پس از بررسی درخواست، احراز شرایط لازم را تشخیص داده و اقدام به فروش می کند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که خارجی هایی که در ترکیه خانه خریداری می کنند باید به آنها توجه کنند:

  • سوابق سند ملکی را به دقت بررسی کنید
  • بررسی اینکه ملک دارای مشکل قانونی مانند رهن یا حق رهن نباشد.
  • تایید اینکه ملک با طرح منطقه بندی مطابقت دارد

خرید خانه در ترکیه برای اتباع خارجی فرصت مهمی هم برای خود و هم برای اقتصاد ترکیه است. سرمایه گذاران خارجی که می خواهند از این فرصت استفاده کنند باید با در نظر گرفتن شرایط و موارد ذکر شده در بالا اقدام کنند.

منبع:hakanmert.av.tr

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

اخذ وکیل فارسی زبان در ترکیه | شرایط و هزینه ها

اخذ وکیل فارسی زبان در ترکیه | شرایط و هزینه ها

اخذ وکیل فارسی زبان در ترکیه | شرایط و هزینه ها ممکن است برای بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =